stått sen 92, värt?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Kjellson
Posts: 6
Joined: Sat Jun 30, 2012 1:05 pm

stått sen 92, värt?

Post by Kjellson »

Hej, har tänkt att starta ett projekt, om han vill sälja bilen. Amazonen har alltså stått sedan 92. Den såg rätt fin ut och jag såg inga rosthål. Nu står den utomhus men jag vet inte om den alltid gjort det. Minns inte årsmodell just nu men jag återkommer med det. vad kan det komma för överraskningar när man dragit fram den? går alla delar att få tag i, till tex bromsar. Om jag ska försöka mig på att få igång motorn, vad ska jag tänka på innan uppstart, tex olja osv. MVH


Edit: det var en 1960
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: stått sen 92, värt?

Post by LABBE »

Ser den hyffsad ut så klart det e värt det. Min ena stog i 16år, la i en maskin, åkte besiktiga, en 2a glapp i en styrled, jag har inte rört bromsarna än,,, har rullat i 6 år nu! Börja med å dra runt motorn för hand så du ser att den går runt, inte sitter fast, kolla attdet är olja i provstarta, startar den låt den gåen stund om oljetryck finnes, byt sen olja å filter, lycka till
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: stått sen 92, värt?

Post by Amazon »

Till en 60a ska det inte vara några problem att få tag i slitdelar. Räkna med att få se över bromsarna och diverse bussningar. Om karossen och inredningen är fin så brukar resten lösa sig sen.

Byta olja o filter i motorn, olja i växellåda o bakaxel, bromsvätska och kylarvätska samt göra en rundsmörjning skadar inte.
Volvo P1200VB 1958
Kjellson
Posts: 6
Joined: Sat Jun 30, 2012 1:05 pm

Re: stått sen 92, värt?

Post by Kjellson »

Image

Image
Vänster sida var den värsta, det som gick att se var det på framskärmen och fronten som ser ut att vara lite tillbucklad någon gång.
Image

Är motorn en B16 A? Om det går att se alltså.


Utbildar mig till plåtslagare/karosseri och börjar tredje året, så tror inte det ska vara några problem egentligen. Men tyckte framskärmen såg lite väl sliten ut :/

Däremot tyckte jag att allt krom som midjelister och runt alla rutor och konfångarna såg riktigt fint ut. Förutom frontkofångaren som var en byngel på.

Om det var eran bil, skulle ni rädda den? Vad är den värd i det skick och som den står nu? Är det en ovanlig årsmodell?

Och så sista frågan som jag kommer på nu, går det att få fram något roligt via chassienummret? Tex tillbehör osv till den?
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: stått sen 92, värt?

Post by Amazon »

Det är en B16 motor i den ja. Värdet beror mycket på hur inredningen ser ut också men det verkar som att du kommer få en hel del plåtarbete framför dig. Skulle inte betala några större summor för den, kanske nån tusenlapp på sin höjd. Tycker du det är kul med plåtarbete och vill lära dig så varför inte. B16 Amazoner är ganska ovanliga. Dock så sitter det en B18 front monterad så ska du ha den i originalskick får du jaga rätt på en B16 front och de kan vara ganska svåra o hitta i fint skick.
Volvo P1200VB 1958
Kjellson
Posts: 6
Joined: Sat Jun 30, 2012 1:05 pm

Re: stått sen 92, värt?

Post by Kjellson »

Amazon wrote:Det är en B16 motor i den ja. Värdet beror mycket på hur inredningen ser ut också men det verkar som att du kommer få en hel del plåtarbete framför dig. Skulle inte betala några större summor för den, kanske nån tusenlapp på sin höjd. Tycker du det är kul med plåtarbete och vill lära dig så varför inte. B16 Amazoner är ganska ovanliga. Dock så sitter det en B18 front monterad så ska du ha den i originalskick får du jaga rätt på en B16 front och de kan vara ganska svåra o hitta i fint skick.

Tackar för all info, du verkar vara väldigt duktig inom amazoner ;)

Första tanken är väl att få igång den och besiktningsklar innan man börjar med allt för mycket. Original är väl inte riktigt tanken då jag har funderingar på en diesel i den. Ska försöka få tag i ägaren bara och se vad han säger, om han vill göra sig av med den alltså :)

Edit: Tänkte på oljefilter osv. Måste man till Volvo för att köpa oljefilter, eller passar det från någon annan motor, b18/b20? Vad mer passar? Tänddelar? Finns det något billigare ställe än Volvo?
Skårpan
Posts: 9
Joined: Sat Apr 10, 2010 11:29 pm
Location: Ödåkra

Re: stått sen 92, värt?

Post by Skårpan »

du ska ha ett insatsfilter till den motorn, inte samma som till senare volvo motorer. ska inte vara så svårt att hitta, har inte biltema så har väl mekonomen eller i värsta fall vp autoparts eller kg-trimning. bägge har hemsidor. fördelaren till b16 går på motsatt håll gentemot fördelaren på b18/b20 så det passar väl inte heller. jag ska plocka ut en b16 med låda som fungerar ur min pv snart ifall du är sugen. finns i helsingborg.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: stått sen 92, värt?

Post by Amazon »

Något som kan vara bra att veta om man ska byta motor och bygga om är att B16 Amazoner har 6-volt elsystem original.
Volvo P1200VB 1958
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: stått sen 92, värt?

Post by Ola O »

samt att PV och Amazon ej har exakt samma växellåda
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: stått sen 92, värt?

Post by Pälle »

Med tanken på all mossa och lav som växer på bilen är det inte omöjligt att den stått ute sen 92. Du kan nog räkna med en massa rostlagning under bilen samt åtminstone byta höger framskärm.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: stått sen 92, värt?

Post by Hasse63 »

"Allt" bärande i underredet + golv lär vara rostiga om den stått ute så där sen 92, räcker med nått/ några år så har man en massa rost. :|

Kolla upp rosten innan du köper... kostar att bli av med den också om det visar sig att den är för rostig för dig... MEN inget är omöjligt för det finns dom som räddat skogsvrak för och några finns här.

:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: stått sen 92, värt?

Post by John »

Jag har fått fart på ett gammalt skogsvrak och det är ofta mycket mer jobb än vad man tänkt från början då det mesta sitter fast eller kärvar så och även om man får bilen billigt (gav 200kr för min :lol: ) så drar det iväg med allt man måste byta eller renovera. Men man lär sig mycket under tiden
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Post Reply