Amazon Coupé besiktad och klar
Re: Amazon Coupé ordentlig update 5/11 titta gärna in! sid3
Update!!
Fick göra 2st vinkeljärn för att fästa stänkskyddfästena i bagagegolvet, splirrans stänkskydd och dessa är nu monterad.
Drog iväg en rätt ordentlig beställning förra veckan och har nu fått hem den, b.la 2st utav dessa emblem! Mmm ögon godis, dessa är ännu inte monterad, men snart så!
''Coupe''
Fel textsnitt, men får duga tills vidare.
Bakre stänkskydd
Främre stänkskydd
Bakre huvlist tror jag denna kallas.
Custom, modification.. call it whatever you like!
Farsan satt lite sån här kromlist under plåtarna ( blev otroligt snyggt enligt mig ) Sen har vi ju B-stolpen med monterade bälten på båda sidor och så har vi modifierat med takklädsel.
Nya gummin till vindrute torkarna, universial från mekonomen
Min far special tillverkade dessa lister, till bakre sidofönstret...tog lite mindre än en arbetsdag att tillverka, till båda sidor och med silikontätning, finjustering.
Otroligt bra
Helhets bild, detta var innan vi for och gjorde en strålkastar inställning.
Ny-antennet
En del utav grejjorna som beställdes, bagagepapp sidor sitter monterad nu också.
Här höll jag på och montera gummi dörr listor, dessa sitter nu ihop och monterad
Tätat så här med silikon runt alla fönster och även på massa fler ställen, t.ex runt tanken, insatserna för bakljusen, stänkskyddsfästen mot karossen.. ja på massa ställen... ska det va' så ska de va!
Värmeventilen inkopplad och funkar bra! inget läckage! Stolt!
Vet ej om jag skrivit eller visat det men har ju lagt matta i bagaget med, så ser ni bagage papp sidorna med.
Sist men inte minst så besökte man bilprovningen idag tisdag 21/5, så nu är amazonutten reg-besiktad! Det gjordes även en kontroll-besiktning men pga svinigt dåliga frambromsar fram så ''avbröts'' den, så nu är det bara och slänga upp plånboken och betala två st nya trummor...gud vad det kommer svida i blodet.
Dock är det otroligt skönt och fått den regbesiktad, blev folksamling runtom den och folk gick och tog kort! Så lite små göra kvar innan man besöker besiktningen igen för kontrollbesiktning.
Fick göra 2st vinkeljärn för att fästa stänkskyddfästena i bagagegolvet, splirrans stänkskydd och dessa är nu monterad.
Drog iväg en rätt ordentlig beställning förra veckan och har nu fått hem den, b.la 2st utav dessa emblem! Mmm ögon godis, dessa är ännu inte monterad, men snart så!
''Coupe''
Fel textsnitt, men får duga tills vidare.
Bakre stänkskydd
Främre stänkskydd
Bakre huvlist tror jag denna kallas.
Custom, modification.. call it whatever you like!
Farsan satt lite sån här kromlist under plåtarna ( blev otroligt snyggt enligt mig ) Sen har vi ju B-stolpen med monterade bälten på båda sidor och så har vi modifierat med takklädsel.
Nya gummin till vindrute torkarna, universial från mekonomen
Min far special tillverkade dessa lister, till bakre sidofönstret...tog lite mindre än en arbetsdag att tillverka, till båda sidor och med silikontätning, finjustering.
Otroligt bra
Helhets bild, detta var innan vi for och gjorde en strålkastar inställning.
Ny-antennet
En del utav grejjorna som beställdes, bagagepapp sidor sitter monterad nu också.
Här höll jag på och montera gummi dörr listor, dessa sitter nu ihop och monterad
Tätat så här med silikon runt alla fönster och även på massa fler ställen, t.ex runt tanken, insatserna för bakljusen, stänkskyddsfästen mot karossen.. ja på massa ställen... ska det va' så ska de va!
Värmeventilen inkopplad och funkar bra! inget läckage! Stolt!
Vet ej om jag skrivit eller visat det men har ju lagt matta i bagaget med, så ser ni bagage papp sidorna med.
Sist men inte minst så besökte man bilprovningen idag tisdag 21/5, så nu är amazonutten reg-besiktad! Det gjordes även en kontroll-besiktning men pga svinigt dåliga frambromsar fram så ''avbröts'' den, så nu är det bara och slänga upp plånboken och betala två st nya trummor...gud vad det kommer svida i blodet.
Dock är det otroligt skönt och fått den regbesiktad, blev folksamling runtom den och folk gick och tog kort! Så lite små göra kvar innan man besöker besiktningen igen för kontrollbesiktning.
Re: Amazon Coupé reg besiktad och mycket bilder sid 4!
Jättegrattis! Hoppas du får många roliga mil i ditt fina bygge.
Re: Amazon Coupé reg besiktad och mycket bilder sid 4!
Tack gudu! Nu är bilen besiktad med blanka papper!
-
Re: Amazon Coupé besiktad och klar
Fick se den live igår på Wheels här i stan. Fint bygge. Önskar dock det hade varit lite bättre väder så man hade kunnat fått kolla in kärran lite mer noga =) Hoppas att du lyckades hitta dit också =) Var jag som guidade dig genom telefonen.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Tackar! Ja tack så mycket för guidningen!! Hade glömt bort vägen hahadaniel_sandberg wrote:Fick se den live igår på Wheels här i stan. Fint bygge. Önskar dock det hade varit lite bättre väder så man hade kunnat fått kolla in kärran lite mer noga =) Hoppas att du lyckades hitta dit också =) Var jag som guidade dig genom telefonen.
-
Undrar om vissa äldre Oplar inte har ett Coupé-märke i skrivstil som skulle kunna sitta bra på luckan?
Blockbokstäverna är ju i modernaste laget ja...
Blockbokstäverna är ju i modernaste laget ja...
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Det ska jag kolla upp! Så sant, de var mest bara för roligt jag klistra fast dom där blockbokstäverna. Jag tror även borgward isabella ska ha ett snyggt skrivstil emblem.
Man får gratullera till ett kul udda bygge, silicon e inge bra att täta fönstren med, silicon e för tätt vilket brukar leda till rostproblem...... Kan vara bra å veta......
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
amazon limousine 60 (brick bay)
Tack Jasså? Det hade jag ingen aning om!
Innehåller ättiksyra som fräter bort färgen och släpper fram plåten för rost.
Men det tar rätt lång tid.
Jag skulle målat B stolpen mattsvart så det blev mer 3W stuk...
Men det tar rätt lång tid.
Jag skulle målat B stolpen mattsvart så det blev mer 3W stuk...
Vi har ju strykit silikonet på de befintliga gummilistorna som hade sprukit, snyggade bara till dom kan man säga.
Hänger inte riktigt med ang måla b-stolpen matt svart? tänkte du trolla bort den? vill ju framhäva bakre sidorutan
inte få den och likna hardtop eller en 3w som du säger, känns fel. Liksom 30/40tals 3w känsla på en 50tals inspirerad bil?
Hänger inte riktigt med ang måla b-stolpen matt svart? tänkte du trolla bort den? vill ju framhäva bakre sidorutan
inte få den och likna hardtop eller en 3w som du säger, känns fel. Liksom 30/40tals 3w känsla på en 50tals inspirerad bil?
Som jag har hört det är det syra i den mesta byggsilikon, det är därför den luktar ättika när den härdar och att det är därför det rostar.
Men jag har läst något någonstans om syrafri silikon men bättre är väl att använda något klet som är avsett för ändamålet. bilglasmästare och karosserigubbar brukar veta.
Men jag har läst något någonstans om syrafri silikon men bättre är väl att använda något klet som är avsett för ändamålet. bilglasmästare och karosserigubbar brukar veta.
LABBE wrote:Man får gratullera till ett kul udda bygge, silicon e inge bra att täta fönstren med, silicon e för tätt vilket brukar leda till rostproblem...... Kan vara bra å veta......
Det finns syrafri silikon. Bara att leta. Lite enklare blir det nog om man väljer Sikaflex i stället. Då behöver man inte läsa det finstilta så noga. Sikaflex används mycket till fritidsbåtar där det behöver tätas. Skrovgenomföringar bl.a.
Vad det gäller silikonet så är det nog lugnt. om du bara smetat på.Thorre wrote:Vi har ju strykit silikonet på de befintliga gummilistorna som hade sprukit, snyggade bara till dom kan man säga.
Annars kan det ge smygande rost. I och för sig inte ett stort problem på ett hobbyfordon som vårdas och förvaras bra (varmt?)
Och ville du framhäva sidorutan så har du ju lyckats,
Så då är det lugnt, Det var bara min åsikt........