Bultar till bilbälte 1965

Moderatorer
Post Reply
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Bultar till bilbälte 1965

Post by Cpt Tuttle »

Detta är förvisso en PV-relaterad fråga, men jag ställer den även här då jag kan tänka mig att den spänner över i Amazonvärlden, och hoppas att det är okej?

Alla vet vi ju hur det är att köpa en nedplockad bil, dvs. hälften saknas... :roll:
I mitt fall någonting som kunde tyckas vara trivialt, dvs. bultarna till säkerhetsbältena.
65an har ju det övre fästet med bara en bult... Det går ju inte att bara dra dit en "vanlig" bult för då kan inte övre fästet röra sig, det måste ju vara en slags ansatsskruv eller vad det nu heter.
Tog bultarna från en 1966 Amazon som skulle skrotas, men där var det tvärnit.....UNF. :evil:
(7/16" tror jag) UNF är förvisso standard när det gäller bilbälten, och sitter i så gott som alla bilar, men av någon anledning så sitter det samma dimension på min 65a PV, fast i UNC.... :roll:

Och visst har 64 års modell tvåbultsfästet? Sitter då i vart fall det på den 64 Amazon som en kompis fru har...

Är det med andra ord så att det bara är 65 års Volvo som har dessa UNC-bultar...eller är det ännu mer illa, så att det bara är PVn som har UNC, så att dessa endast kan hittas i just 65ans PV? :shock:

Ingen av Volvofirmorna verkar ha några bältesbultar i lager heller....

Någon som vet var tusan man kan hitta rätt bultar? :roll:
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Bultar till bilbälte 1965

Post by Dieseltroll »

Om det nu är en UNC bult du behöver så är det väl inget problem :D Flera större järnhandlare har en del hemma fortfarande, vet tex att Swedol säljer UNC-bult i lösvikt, så kolla vart du har närmsta återförsäljare. Vad gäller ansatsen borde man väl kunna svarva till en hylsa som sitter över bulten och "stoppar" den att spännas åt för hårt :?:

Hojta till ifall du behöver hjälp med mått eller så ( Kör ju själv 65:a 8) ) och känner du ingen annan med svarv så ska vi nog kunna hjälpa dig med det också!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: Bultar till bilbälte 1965

Post by Amarace »

Som sagt, UNC måste ju finnas att få tag på rätt så lätt, och sen tar du bara ett rör/hylsa som distans, så sitter många bälten fast istället för att det är en ansats på själva skruven.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: Bultar till bilbälte 1965

Post by Cpt Tuttle »

Jodå, svarv har jag, det där med distansen har jag funderat på själv också, känns bara som att det är lite epameck och att man inte vill hålla på så i onödan med bälten, men det kanske inte är någon svart magi direkt, borde väl fungera likadant förstås så länge man har rätt kvalitet, är det 12.9 man brukar prata om när det gäller bälten?
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bultar till bilbälte 1965

Post by QV »

nej 12.9 är nog bara till svänghjulet på en Amzing om det inte är 10.9 där.

Vill du inte svarva så åk till en skrot där man får gå in och ta med dig en passande mutter så är det bara att kolla av bilarna en efter en. Men undvik japs för där hittar man inga tumskruv.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Bultar till bilbälte 1965

Post by Blomquist »

Bultarna är UNC 3/8 och jag köpte mina hos en traktorhandlare (delgängade).
Dessa passade i min Amz 65:a, där de befintliga bultarna i B-stolpen var för korta för rullbälten.
210 -64, 223 -68
Post Reply