Dubbla SU, mycket soppa vid start ur slangen

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Tannemyr
Posts: 8
Joined: Wed Jul 11, 2012 6:57 am

Dubbla SU, mycket soppa vid start ur slangen

Post by Tannemyr »

Hejsan! Ytterligare en P1800-64 B18 ägare som förstår att detta forum verkar leva mer än vårat, och det är ju samma saker i bilarna egentligen så,....jag ägde en Amazon-66 i unga år och hade inte råd med en P1800 då, men var lika stolt då som nu.

Min fråga är ( då jag är dålig på just förgasare tyvärr), vid kallstart så kan det forsa ut bensin ur " övertrycks slangen" eller vad det nu kallas, den som går ner rakt i gatan. Efter kanske 5-10 minuter så bluddrar bilen till för att sen bli normal....
Då slutar det rinna bensin och bilen verkar vara förnöjd och glad......tills nästa kallstart.

Nån här som kanske kan ge ett tips om varför och vad man bör byta ( dubbla SU), Nåt tips så man slipper lämna efter sig
en bensinslinga på 200 m, vilket känns otroligt jobbigt!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dubbla SU, mycket soppa vid start ur slangen

Post by A-masen »

Hälla ut bensin på gatan!!! Det kan väl inte vara riktigt? I Sverige får ju inte ens bensinångorna komma ut.
Menar du att det kommer bensin ur vevhusventilationen? Det här röret: http://www.volvop1800club.se/artiklar/v ... lation.htm
Tannemyr
Posts: 8
Joined: Wed Jul 11, 2012 6:57 am

Re: Dubbla SU, mycket soppa vid start ur slangen

Post by Tannemyr »

Just det, miljön och jag blir inte så glad av detta......
Det är inte det rör du nämner, utan vid ena förgasaren ( mot batteriet) går en gummi slang ut mot sidan, pekar rakt ner och jag inte blir klok på
Tyvärr kan man inte bifoga bilder.....
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dubbla SU, mycket soppa vid start ur slangen

Post by A-masen »

Det låter som ett invecklat problem, och jag skall inte fördjupa mig i något som jag inte har sett i praktiken. Men rent generellt bör du väl ha en (2) fungerande flottörventiler. Och sedan bör du väl ha ett bränsletryck som inte är för högt. Till förgasare brukar det väl vara 0,2 bar.
Vi skickar frågan vidare till dom som vet mer.

När det gäller bilder kan jag däremot med en "kaxig självsäkerhet" föreslå den här sidan: http://forumbilder.se/
Den är användarvänlig, enkel och gratis.
Tannemyr
Posts: 8
Joined: Wed Jul 11, 2012 6:57 am

Re: Dubbla SU, mycket soppa vid start ur slangen

Post by Tannemyr »

Jag drar tillbaka mitt påstående om att det var bensin, det var nog mera mina fingrar som luktade efter pillande med förgasarna.
Det är vatten som kommer ( phuiii!!!!, man vill ju inte medverka till en katastrof).
Jag kollade det dokumentet du nämde, och jag ser att det verkar vara kopplat som en nyare, dvs röret från oljefällan går till
luftfiltret och från oljepåfyllningen till insuget på min bil, tvärtemot bilden jag ser.......

Eftersom den varit på verkstad känns det konstigt att dom inte reagerat,men jag gissar att detta som rinner är helt enkelt kondensvatten ( i rikliga mängder) som rinner ut...
Det är väl att testa och koppla om dom bara och se vad som händer.....den går ju bra som sagt efter den blivit varm...
Kanske så enkelt...

Skoj att få så snabbt svar, verkar vara forumet där dom som kan volvo är....!!!!
Tannemyr
Posts: 8
Joined: Wed Jul 11, 2012 6:57 am

Re: Dubbla SU, mycket soppa vid start ur slangen

Post by Tannemyr »

A-masen wrote:Det låter som ett invecklat problem, och jag skall inte fördjupa mig i något som jag inte har sett i praktiken. Men rent generellt bör du väl ha en (2) fungerande flottörventiler. Och sedan bör du väl ha ett bränsletryck som inte är för högt. Till förgasare brukar det väl vara 0,2 bar.
Vi skickar frågan vidare till dom som vet mer.

När det gäller bilder kan jag däremot med en "kaxig självsäkerhet" föreslå den här sidan: http://forumbilder.se/
Den är användarvänlig, enkel och gratis.
Tackar!!!!
här är den slangen jag pratar om......
Image
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Dubbla SU, mycket soppa vid start ur slangen

Post by gudu »

Det är varmstartsventilen som ska vädra flottörhus. När du gasar ska den stängas. Det står iverkstadshandböckerna hur man provar den. Var rädd om packningen då de inte finns att köpa verkar det som.

I övrigt felsök som A-masen skrev.

Mina dubbelförgasare är ännu inte monterade så mina kunskaper är teoretiska, fast jag hade en massa lort i min ena varmstartsventil.
Tannemyr
Posts: 8
Joined: Wed Jul 11, 2012 6:57 am

Re: Dubbla SU, mycket soppa vid start ur slangen

Post by Tannemyr »

gudu wrote:Det är varmstartsventilen som ska vädra flottörhus. När du gasar ska den stängas. Det står iverkstadshandböckerna hur man provar den. Var rädd om packningen då de inte finns att köpa verkar det som.

I övrigt felsök som A-masen skrev.

Mina dubbelförgasare är ännu inte monterade så mina kunskaper är teoretiska, fast jag hade en massa lort i min ena varmstartsventil.
Tackar verkligen för info, du kommer med info som några andra kliat sig i huvudet över. Jag gissar att den SU jag har är av " nyare" modell, som kanske var på B20B motor, och jag får ta det därifrån.
Det mest mystiska är att det kommer vatten ur slangen när den är kall....har vridit skallen ur led för att förstå varför och om det är kondensvatten....man lär sig nåt nytt varje dag fortfarande!!!
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Dubbla SU, mycket soppa vid start ur slangen

Post by rascar »

Jasså det är här du hänger Tannemyr :D

Har förståss inget att bidra med ang. kondensvattnet, men vi kan ju jämföra förgasare ngn dag och se vad som skiljer sig. Mina är original -64.

Men ang. bilder så kan du använda Flickr om du vill vara säker på att bilderna finns kvar (så länge du själv inte tar bort dom). Nu verkar den du använde funka så se det som ett framtidssäkert alternativ bara.

Image
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
Post Reply