Az -68. Driftingstuk, ev ljudbygge

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by Lemmy 121 »

Då var jag igång igen!
Slipa slipa slipa...
Image

Image

Image

Den här skärmkanten ger mig gallfeber snart! Skärmen är bytt någon gång, och plåten är bucklig efter det. Svårt att få det rakt igen.
Image

Image

Till råga på allt så tog sandpappret slut. Tur att mekonomen har söndagsöppet. Målet är att slipa klart och epoxigrunda imorgon. Men det lär jag väl inte hinna... :P
ATS
Posts: 282
Joined: Mon Mar 08, 2010 11:04 pm
Location: Trelleborg

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by ATS »

Det momentet känner man igen !!!! :)
Slipa o spackla är ingen rolig fritidssysselsättning, men ack så nödvändig.....
Ser bra ut, så kämpa på bara. 8)

Mvh Thomas
Have a nice day !!!
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by Lemmy 121 »

Mer än ett halvår sen sista posten nu. Dags att göra en liten uppdatering. Jag har då inte gett upp, förr eller senare kommer den bli klar. Tro mig, jag är envis. ;)

Image

Har dragit på epoxigrund på hela bilen. Anledningen är att den ska ut ur garaget och stå ute under vintern. Och anledningen till det är att det har blivit för mycket regler på vad jag inte får göra i garaget, så jag har ingen lust att fortsätta med karossen förens jag har hittat något eget ställe att vara på.
Däremot kommer jag nog att fortsätta pyssla med smådetaljer, som motorn osv.

Har bestämt mig att skippa rally stuket också. Ska försöka köpa en kaross med störtbur och bygga rallystuk på istället. Ska försöka hålla den här bilen så gott som original utseendemässigt, men bygga ett trevligt ljudsystem invändigt. Vill ha en trevlig glidarbil.
ATS
Posts: 282
Joined: Mon Mar 08, 2010 11:04 pm
Location: Trelleborg

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by ATS »

Ser ju riktigt trevlig ut nu.
Fick du bukt med bulorna i plåten vid hjulhusen?
Tråkigt med garaget !!!
Har haft samma problem tidigare, så vet hur det känns. :x
Envishet är en dygd när man bygger bil... :D

Mvh Thomas
Have a nice day !!!
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by Lemmy 121 »

Dom där bulorna var envisa. Lyckades rätta till det någorlunda i alla fall. Det är för trångt för att slå ut dom från insidan, och jag orkade inte börja krångla på utsidan. Så spacklet som jag slipade bort på bulan blev väl igenfyllt med ungefär lika mycket. :lol:
Bara att hålla tummarna att jag hittar något bättre garage att vara på snart. Då kommer nog lusten att fortsätta tillbaka också!
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by Lemmy 121 »

Efter kanske 1års uppehåll så kan jag om ungefär 2 månader köra in Amazonen i garaget igen!! Så då är det bara att köra på med högsta växeln ilagd!

Min plan som det ser ut nu:

Chassit har stått ute under vintern och rosten har börjat krypa fram lite här och var. Bara att börja om från steg ett... Så jag ska börja med att göra en vagga och hänga upp bilen i. Kommer blästra ren hela chassit igen och tar då även underredet den här gången.

Har blivit väldigt intresserad av drifting på senaste tiden så projektet kommer luta åt driftingstuk. Blir någon typ av "kjolpaket", troligen hemmasnickrat, breddade skärmar osv. Tänk er som på Hilmerson's Opel Manta ungefär. Drivlinan och väghållningen kommer få sig en rejäl uppgradering, men troligtvis kommer jag göra det i etapper.
Sportstolar ska in, troligtvis 4-5 punktsbälte samtidigt.

Motorn kommer bli något turbomatat! Har inte bestämt mig alls vilken motor som ska användas, b20 blir det nog inte i vilket fall. Funderar lite på att köpa en bmw 328 eller liknande och plocka motor + drivlina från. Vill få ut +300 driftsäkra hästar. Men det blir också att bygga i etapper! Kommer inte bygga någon värstingmotor det första jag gör...
Kom med förslag på motor val och trim-recept vet jag!! :cool: Alltid bra med lite olika idéer!

Ljudbygget kommer jag börja om med. Det passar inte till driftingstuket kanske pga vikten, men kommer åka på cruising osv och vill ha bra ljud då! Tror jag kommer använda ett eller två par 6,5" kitsystem i vardera dörr. Ett eller två 6,5" kitsystem till båda sidorna vid baksätet. Sen blir det nog två 10" basar i skuffen i en portad/bandpass låda med portarna upp genom hatthyllan. Slutsteg på alla högtalare såklart. Inget drivs med stereon. Blir nog att försöka stuva in ett extra batteri eller två i skuffen också.

Blir nog ett långtids projekt detta! Men tro mig, jag är envis och någon gång kommer det att bli klart!!!

Ös på med idéer nu för motorbygge, chassi, väghållning osv!!
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by gullberg86 »

Lemmy 121 wrote:Efter kanske 1års uppehåll så kan jag om ungefär 2 månader köra in Amazonen i garaget igen!! Så då är det bara att köra på med högsta växeln ilagd!

Min plan som det ser ut nu:

Chassit har stått ute under vintern och rosten har börjat krypa fram lite här och var. Bara att börja om från steg ett... Så jag ska börja med att göra en vagga och hänga upp bilen i. Kommer blästra ren hela chassit igen och tar då även underredet den här gången.

Har blivit väldigt intresserad av drifting på senaste tiden så projektet kommer luta åt driftingstuk. Blir någon typ av "kjolpaket", troligen hemmasnickrat, breddade skärmar osv. Tänk er som på Hilmerson's Opel Manta ungefär. Drivlinan och väghållningen kommer få sig en rejäl uppgradering, men troligtvis kommer jag göra det i etapper.
Sportstolar ska in, troligtvis 4-5 punktsbälte samtidigt.

Motorn kommer bli något turbomatat! Har inte bestämt mig alls vilken motor som ska användas, b20 blir det nog inte i vilket fall. Funderar lite på att köpa en bmw 328 eller liknande och plocka motor + drivlina från. Vill få ut +300 driftsäkra hästar. Men det blir också att bygga i etapper! Kommer inte bygga någon värstingmotor det första jag gör...
Kom med förslag på motor val och trim-recept vet jag!! :cool: Alltid bra med lite olika idéer!

Ljudbygget kommer jag börja om med. Det passar inte till driftingstuket kanske pga vikten, men kommer åka på cruising osv och vill ha bra ljud då! Tror jag kommer använda ett eller två par 6,5" kitsystem i vardera dörr. Ett eller två 6,5" kitsystem till båda sidorna vid baksätet. Sen blir det nog två 10" basar i skuffen i en portad/bandpass låda med portarna upp genom hatthyllan. Slutsteg på alla högtalare såklart. Inget drivs med stereon. Blir nog att försöka stuva in ett extra batteri eller två i skuffen också.

Blir nog ett långtids projekt detta! Men tro mig, jag är envis och någon gång kommer det att bli klart!!!

Ös på med idéer nu för motorbygge, chassi, väghållning osv!!
Nu kommer "de-skall-va-orginal"-tomtarna på amazonklubben sitta oroliga och dricka mängder med kaffe med darrande hand efter den här posten.
Själv tycker jag det låter redigt najs.. håller tummarna att du ro iland projektet. :wink:
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by Lemmy 121 »

Hahaha, jag tänkte på samma sak när jag skrev allt! :lol:
Originalbilar finns det fortfarande gott om så jag känner att det är rätt lugnt ändå att jag bygger min drömbil. :)
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by Gunnar S »

gullberg86 wrote:Nu kommer "de-skall-va-orginal"-tomtarna på amazonklubben sitta oroliga och dricka mängder med kaffe med darrande hand efter den här posten.
Själv tycker jag det låter redigt najs.. håller tummarna att du ro iland projektet. :wink:
Jag är en tomte, ibland... Fast jag gillar ändå innovationer och smakfulla customiseringar.
Lite inspiration kanske:..
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 77&start=0
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by Lemmy 121 »

Det här är mer av min inspiration!
Image
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by Cpt Tuttle »

Sämre inspiration kan man ha. 8)
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by Lemmy 121 »

Funderar starkt på att köpa några skohorn och en Volvo B6304f motor. Vad tror ni om det?
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, driftingstuk

Post by Nils Järnberg »

Låter som en bra idé!
Äntligen med Amazon igen!
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, driftingstuk

Post by Lemmy 121 »

Image

Fick tag på ett par fina plastskärmar som jag hämtade idag. Fattas bara att bredda dom 10 cm nu. :D
Post Reply