Bränslemätare och helljus indikation krånglar

Moderatorer
Post Reply
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Bränslemätare och helljus indikation krånglar

Post by Thorre »

Hej!

Som nämnt i rubriken så krånglar min bränslemätare och helljus indikation i instrumenteringen.
Vi börjar med bränslemätaren: Det måste vara något jordfel av något slag.. för jag har ny givare och den har funkat utmärkt förut, detta problem inträffade då jag fick ta ner hastighets mätaren. När man startar tändningen så åker den snabbt upp ett par millimeter och stannar där. Någon som har något tips på vad det kan vara?

Nu till helljus indikation: Denna har jag aldrig fått och funka riktigt.. eller ja när man kör i mörker och man använder blinkers så blinkar helljus indikationen med.. men antar det lyser igenom från blinker lampan? Lampan är hel och bajonetten ska det inte vara något fel på, tips på vad jag ska börja med?

Tackar på förhand!
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Bränslemätare och helljus indikation krånglar

Post by Torbo »

Dette minner om jordingsfeil (manglende) på instrumentet. På en PV måtte jeg jorde selve lampa i holderen for at det skulle bli bra.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Bränslemätare och helljus indikation krånglar

Post by Jugge-1960 »

Jag hade också problem med helljuslampan, den lös inte. Det visade sig att den inte fick någon jord via instrumentet. Lamphållaren sitter på en plåt som inte fick någon jord via instumentet. Prova att ohm-mäta mellan plåten och instrumenthuset, då skall det vara runt 0 ohm.

/Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Bränslemätare och helljus indikation krånglar

Post by Thorre »

Tack för era tips, har nu fått helljus indikation att fungera, men nu återstår bränslemätar-problemet, antar att de är nått liknande jordfel men vet inte riktigt vad jag ska ta mig till nu, har prövat en massa olika ideer. Har någon nån aning om varför bränslemätarn beter sig som den gör? Ska ut och plocka ner bränslemätaren nu och se om det dyker upp nå fler ideer för mig!

Mvh Fredrik
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Bränslemätare och helljus indikation krånglar

Post by A-masen »

Kabeln mellan bränslegivaren och panelinstrumentet är lång och går under mattor och annat. Kolla upp så att den verkligen är hel och oskadad. Lossa från anslutningen på givaren och mät spänningen med en multimeter. Men tänk på att inte gnistra över tanken om du skulle ha något läckage där.
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Bränslemätare och helljus indikation krånglar

Post by Thorre »

Får verkligen inte bränslemätarn att fungera hmm.... lossade jordkabeln från mätarn och givarn, och drog en ny kabel däremellan utanför bilen, samma problem.. mätarn åker upp nån millimeter och stannar där och jag vet att jag har mer bränsle än så, inga läckage, har plockat ut mätarn och kollat anslutningarna..hela. Har försökt och ge bättre jord men inget resultat, mätarn ser inte trasig ut heller, förstår inte detta alltså. Några fler tips?

Mvh Fredrik.
Lars Br
Posts: 33
Joined: Sat Jul 07, 2012 8:28 pm

Re: Bränslemätare och helljus indikation krånglar

Post by Lars Br »

Om du lossar sladden vid givaren, och håller den mot jord.
Så skall du får full tank (har jag för mig, utslaget skall gå till nått ändläge i allafall).

Be nån titta på mätaren och dutta bara.

Funkar det så har du problem ed givaren annars har du problemmet innan, troligen inet med kabeln då du dragit en ny vid sidan om, utan du får kolla att du har spänning fram till mätaren.
Vilket du troligen har då mätaren rör sig.
Jag tror givaren är problemet.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bränslemätare och helljus indikation krånglar

Post by QV »

Eftersom bränslemätaren sitter i instrumentet du tog bort och jag utgår ifrån att du lossade på alla elkablar till bränslemätaren så är bränslemätaren felkopplat nu.

/Janne

Det är oftas där man nyss varit och jobbat som de nya felen finns....... Vet det av egen erfarenhet.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Bränslemätare och helljus indikation krånglar

Post by Thorre »

Bränslemätarn funkar nu, tack för era tips!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Bränslemätare och helljus indikation krånglar

Post by A-masen »

Berätta om felet så att andra lär sig.
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Bränslemätare och helljus indikation krånglar

Post by Thorre »

Jo jag tänkte det, men när jag försökte förklara det så blev det svårt, hade tänkt ta bilder och visa.. men kan försöka ända!
Eftersom jorden från givaren inte räckte tydligen ( var för dålig jord ändå ) så tänkte jag hm, jag har ju en bränslemätare
ifrån en b16, visste ju att de inte går och koppla in den eftersom den är 6volt, men jag noterade att det var som en mässing
plåtbit från skruven bak som håller fast själva mätaren i plasten till hålet där mätaren skruvas fast i hastighetsmätaren, då
tänkte jag, det dära måste ju ha och göra med att få bättre jord, så jag tog och monterade den där plåtbiten på min mätare.
Vips hade jag den jord jag behövde! Ska se om jag kan lägga upp 2 bilder, så förstår folket bättre.
Post Reply