Har min bensintank krympt?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Anton Sagrén
Posts: 15
Joined: Thu Apr 07, 2011 5:36 pm

Har min bensintank krympt?

Post by Anton Sagrén »

Hej!

Jag får bara i c:a 37 liter i tanken i min '60 b16 amazon. Skall den inte rymma 45?
Jag körde soppatorsk, fyllde på 5 liter, åkte en mil och fick i 33 l. Fyllde tills man såg soppan i röret och bilen stod plant och så.

Inget problem egentligen, förutom denna gång eftersom jag trodde det skulle räcka till macken :roll:

Ligger det kvar 8 liter i tanken när det suger torrt? Hur mycket får ni i?
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Har min bensintank krympt?

Post by Dieseltroll »

Nu har jag aldrig kört "torrt", utan brukar tanka när nålen är mitt i det vita fältet. Då brukar jag få i mellan 30-35 liter utan att fylla upp i röret, dvs tills autostoppen slår ifrån. Så med en reserv och en okänd mängd luft kvar i tanken ser jag det inte som otroligt att min skulle rymma 45 liter...

Nu sitter inte sugen i botten på tanken, utan den går ju ut i framkanten... Minnet säger mig att tanken har ca 40x60cm bottenarea, kan det stämma? dvs att även om det endast står 5mm bensin i tanken när den börjar suga luft så har du ju 12 liter där...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Har min bensintank krympt?

Post by QV »

Dieseltroll wrote:Nu sitter inte sugen i botten på tanken, utan den går ju ut i framkanten... Minnet säger mig att tanken har ca 40x60cm bottenarea, kan det stämma? dvs att även om det endast står 5mm bensin i tanken när den börjar suga luft så har du ju 12 liter där...

eftersom tanken rymmer 45 liter så är din tank bara 20mm hög. Intressant


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Har min bensintank krympt?

Post by QV »

Prova att tanka när bilen står i lutning "framåt" så går det i en hel del "extra"

/Janne

Tankens konstruktion när det gäller att få i 45 liter är inte den bästa.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Har min bensintank krympt?

Post by Ola O »

Tanka inte för mycket i tanken. Stor risk att det läcker ut om bilen parkeras i annan position direkt efter tankningen. Bensinen är dyr idag samt det är inte bra för säkerheten och miljön.
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Har min bensintank krympt?

Post by rolwig »

Det sitter ett böjt sugrör från anslutningen i framkant som säkert inte når botten. Hade samma problem med min, tog en böjd stång genom hålet för tankarmaturen och böjde ner det och det blev bättre.

/Roland/
Anton Sagrén
Posts: 15
Joined: Thu Apr 07, 2011 5:36 pm

Re: Har min bensintank krympt?

Post by Anton Sagrén »

Dieseltroll: Nja 1,2 liter blir det enligt dina siffror ;)

Det där böjda röret låter intressant, skall kolla på det. Måste ändå ta ut tankarmaturen för att felsöka bensinmätaren.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Har min bensintank krympt?

Post by QV »

När det gäller hur mycket som är kvar i tanken så är det nog bara litrar.
Körde min bil fram och åter mellan garaget och plattan utanför medans renoveringen var i sitt slutskede = 10 meter.
En dag parkerade jag med framhjulen i garaget och bakhjulen utanför. Höjdskillnaden är knapt en dm och bilen startade inte på grund av soppatorsk.....

Detta ovanstående bevisar ju inget men jag har ingen känsla att det skulle vara 10 liter kvar i tanken är bilen går torr. Men skall man ha "full tank" så måste man hitta en besinpump som man kan parkera i "nedförsbacke" framför annars får man inte i "allt".

En dag skall jag fixa en reservdunk till bilen, då kan jag kolla men just nu fegar jag lite.
Visar mätaren <tomt> och man måste gunga (åla) bilen på vägen för att visaren skall gunga till lite så börjar jag bli nervös.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Har min bensintank krympt?

Post by Dieseltroll »

Anton Sagrén wrote:Dieseltroll: Nja 1,2 liter blir det enligt dina siffror ;)
Sent en lördagskväll med hjärnan fortfarande i semesterläge, det var uppenbarligen inte någon bra kombination :D

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Anton Sagrén
Posts: 15
Joined: Thu Apr 07, 2011 5:36 pm

Re: Har min bensintank krympt?

Post by Anton Sagrén »

QV wrote:När det gäller hur mycket som är kvar i tanken så är det nog bara litrar.
Körde min bil fram och åter mellan garaget och plattan utanför medans renoveringen var i sitt slutskede = 10 meter.
En dag parkerade jag med framhjulen i garaget och bakhjulen utanför. Höjdskillnaden är knapt en dm och bilen startade inte på grund av soppatorsk.....

Detta ovanstående bevisar ju inget men jag har ingen känsla att det skulle vara 10 liter kvar i tanken är bilen går torr. Men skall man ha "full tank" så måste man hitta en besinpump som man kan parkera i "nedförsbacke" framför annars får man inte i "allt".

En dag skall jag fixa en reservdunk till bilen, då kan jag kolla men just nu fegar jag lite.
Visar mätaren <tomt> och man måste gunga (åla) bilen på vägen för att visaren skall gunga till lite så börjar jag bli nervös.....

/Janne
Ja men om man skulle toppfylla den när man står i nerförsbacke så skulle det rinna ut när man står plant sen. Hände mig förut faktiskt, när jag fyllde lite för mycket och direkt efter ställde mig i uppförsbacke, så började det rinna ut dyra droppar hehe.

Lite dumt konstruerat egentligen, men det är snyggt med tanklocket i aktern på bilen :)
Post Reply