Ang Oljebyte M41 typ D

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Ang Oljebyte M41 typ D

Post by gullberg86 »

Hej, Har installerat en m41 typ D i min amazon, och tog mig en testtur. Kom då på att jag ej bytte olja. Råkade tippa den lite å då blev det lite oljigt runt lock-packningen, så tänkte att den e allafall inte tom.

Under testturen märkte jag att när jag kör på treans växel å gasar på så kommer det en obehagligt malande missljud, övriga växlar är tysta.
Sedan så märker jag inte att överväxeln går i när jag trycker om på brytarknappen, (har givetvis stillastående lyssnat å bekräftat att både relä och solenoid knäpper till å fungerar.
Kör en stund med od "ikopplad".. märker inte möe tills man skall kolla ur till fyran, då känner man att den kopplar ur.. så den smyger in sig.

Tänkte att detta beror säkert på att den gamla oljan som växellådan kom med inte dög å var tillräcklig.

Så nu är det dags för oljebyte, och vad jag förstått så skall min Biltema-mineralolja fungera fint.
Såg att vad det fanns urtappningspluggar man skruva ut.. Både på OD-delen å m40-delen? Eller såg ja fel?.
Och sen den riktiga frågan ja ville ha svar på; fyller man endast på genom hållet som växelspaken sitter? och det skall rinna över till OD, eller är det separat påfyllningshål för OD-delen? Är det bara att fylla på tills det är påväg att rinna över hålet? eller skall man hålla sig vid ett antal bestämd mängd? Vad låg den på för m41?

mvh Robert

Tack på förhand.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ang Oljebyte M41 typ D

Post by A-masen »

Det här är ur en instruktionsbok för Volvo 140 -72. Jag kan inte säga om det innebär typ J eller D, men principerna torde vara dom samma. Oljerekommendationerna bör "översättas" till dagens oljekvaliteter. Dom är ju 40 år gamla i det här laget.

Image
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Ang Oljebyte M41 typ D

Post by gullberg86 »

tackar.. :mrgreen:
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ang Oljebyte M41 typ D

Post by QV »

gullberg86 wrote: Under testturen märkte jag att när jag kör på treans växel å gasar på så kommer det en obehagligt malande missljud, övriga växlar är tysta.
Dags att renovera lådan med andra ord. Dessa lådor är inte outslitliga vilket jag och andra sa på 80 talet.......
Eftersom du har en Dtyp så måste jag rekomendera en renovering innan allt rasar. De slits rätt hårt i planetväxeln och den skall man renovera innan raset!

/Janne

att renovera en M41 typ D på SVIS kostar minst 4000, under förutsättning att lådan är "hel" vid inlämnadet. Detta är en privat uppfattning eftersom jag inte finns på SVIS.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply