Ojämn tomgång 122s

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Bombardi
Posts: 12
Joined: Thu Mar 01, 2012 5:24 pm

Ojämn tomgång 122s

Post by Bombardi »

Hej,
Är en pånyttfödd amazonägare. Har ett problem att den går ojämnt på tomgång det puffar i avgasröret precis som om kompression läcker ut där.
Allt i tändningsväg är nytt och korrekt inställt, förgasarna delvis genomgångna. Inga ventiler står på spel runt 0,6mm. Kompression 9,2 9,2 9,6 9,3.
Bilen är damkörd under cirka 20 år och gått 9700 mil väldigt lite de senaste 15 åren. Jag har kört den 25 mil och undrar, kan den var igensotad?
Mvh
Lennart
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Ojämn tomgång 122s

Post by Hasse63 »

Du skriver inte om du har synkroniserat förgasarna å jag klistrar in hur...

Innan en grundinställning så kontrollera att allt i tändningsväg är OK, att ventiller är ställda, och att kompression är OK. Att förgasarna ska vara rengjorda och "glappfria" behöver jag inte skriva så det hoppar jag över. :)

Kontrollera att gasspjällen står lika mycket öppna "vid tomgång" (görs lättast då förgasarna är demonterade, kontrollera då även flotörnivån) vrid tomgångskruvarna så att de just berör spjällhävarmarna då spjällen är stängda, skruva därefter in dem 1½ varv.

Då förgararna är återmonterade kontrollera oljenivån. kontrollera att ingen vacuumläcka förekommer mellan insug och förgasarna. Kontrollera att gasreglaget öppnar båda spjällen samtidigt.


1. Utför grundinställning av bränslemunstyckerna: (HIF6) gäller även i stort HS-6

2. Lyft vacuumkolven och skruva på justerskruven så att bränslemunstyckets övre kant kommer i jämnhöjd med bryggan sänk därefter munstycketjenom genom att vrida justerskruven 2 ½ varv högervarv.

3. Detta gäller vid en förgasartemperatur av 20 gr. C. Vid annan temeratur skall en kompensering göras.

En vridning av justerskruven med 1/4 varv kompenserar en temperaturskillnad av ca. 20 gr C. Är temperaturen högre än 20 gr. C. vrides justerskruven mindre är 2 ½ varv och vid lägre temperatur mer än 2½ varv.

4. Anslut en varvtalsmätare och en CO-mätare. Varmkör motorn vid 1500 varv/min tills kylvattentermostaten öppnar. (känn på kylaren vid övre kylarslangen då denna börjar bli varm).

5. Justera in motorvarvet till 800 varv/min med tomgångsskruvarna. För vagn med autonatlåda 700 varv/min. OBS! Skruva lika mycket på båda förgasarna. kontrollera att förgasarna har samma vacuumkolvslyft Detta kontrolleras lätt med "ögonmått" att avståndet mellan förgasarhusets brygga och vacuumkolv är lika för båda förgasarna. Kontrollera också att vakuumkolvarna inte kärvar och att de faller ner lika snabbt.

Nu har man förgasarna få bra man kan få dom utan "specialverktyg" som Synchrotest eller annan synkroniseringsutrustning. Man kan göra sin eget "synkverktyg" p://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewtopic.php?f=18&t=730&st=0&sk=t&sd=a&start=60 bäst är ändå ett riktigt verktyg.

Dessa ovanstående 1-5 punkter hittade jag inte på amazonpicture utan skrev av från min rephandbok.

Hur man synkar mm med eller utan verktyg hittar ni här http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... system.pdf

En film som visar hur enket det är att synka ett par förgasare http://www.youtube.com/watch?v=ASeMfXfj ... re=related (för dom som kan)

Film om hur man parar ihop vakuumklockorna.
http://www.youtube.com/watch?v=IfU47Oqq ... ure=relmfu
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply