Bränsleläckage förgasare

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
F41
Posts: 14
Joined: Mon Aug 13, 2012 6:48 am

Bränsleläckage förgasare

Post by F41 »

Hej!
Jag har precis ärvt en Amazon -65 efter sambons farmor. Hon köpte bilen 1966. Den har troligtvis varit demobil på bilfirman eftersom det endast är en registrerad ägare enligt registreringsbeviset. Bilen är besiktad senast i april i år (jag har hjälpt henne att boka besiktningstid de senaste gångerna eftersom det blivit lite trassligt för äldre med tonval etc) och hon har kört regelbundet med bilen ända till nu. Maskinellt går bilen jättebra trots 26000 eller 36000 mil (vet inte eftersom mätaren inte går så långt) Min tanke är att jag ska snygga till den plåt- och lackmässigt och låta den bli en varsam rullande renovering. Jag kommer nog få anledning att återkomma till detta eminenta forum med frågor...
Nu till dagens fråga:
Jag anar visst bränsleläckage från förgasaren (se bilder). Jag har tidigare i min ungom haft en -68 med samma typ av förgasare (skulle det inte vara SU på -68 egentligen?) och jag tycker mig komma ihåg att det såg likadant ut på den. Är detta alarmerande eller standard? känns lite tveksamt att det rinner bränsle ner mot grenröret. Är det hög tid att beställa komplett renoveringssats och göra helrenovering eller är det någon specifik packning/tätning som brukar behöva bytas?
Image
Image
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bränsleläckage förgasare

Post by Arne »

Hej och välkommen till detta forum.
Från 1967 och framåt var det Strombergförgasare och inte en sådan Zenit som du har på bild.
Det ser ut som den läcker bränsle från ekonomimembranet, det sitter under den trekantiga luckan med tre skruvar. Den är enkel att byta och finns att köpa hos Motoroldies, VP m,fl. Naturligtvis går det att renovera hela förgasaren, men går bilen bra i övrigt så finns det ingen anledning att börja renovera förgasaren. Ett annat alternativ är att byta hela grenröret med förgasare och montera dit en Stromberg eller SU så har du 85 hk istället för 75 hk. Då måste man även byta fråmre delen på avgassystemet eftersom det går ut dubbla avgasrör första biten.
AVG
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Bränsleläckage förgasare

Post by Torbo »

Slitt nåleventil til flottøren kan også gi slitasje.
F41
Posts: 14
Joined: Mon Aug 13, 2012 6:48 am

Re: Bränsleläckage förgasare

Post by F41 »

Tack för tipsen!
Då börjar jag med det enklaste så får vi se om det funkar!
Antar att det är membransats VP art.nr 237058 jag behöver till detta?
Borde inte läckande nålventil göra att den surar ner sig också?
10hk extra skulle ju inte skada direkt, den är ju ingen raket. Men det är lite kul att ha den helt orginal också. (men man ska aldrig säga aldrig... Mina projekt brukar ha en förmåga att spåra ur så småningom.)
Tack igen!
Post Reply