Ryckig gång!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Ryckig gång!

Post by gullberg86 »

Kapar tråden en stund och undrar om någon har svar på mitt förgasarproblem. :)

Jag har en b18a med zenith-fugge. Allt orginal såklart, o skulle inte tro att det vart nån service på den det sistone.
Problemet är att den inte svarar vid kraftig gaspådrag, utav istället verkar kväva sig för en sekund innan den ger svar, vilket medför att hela drivlinan rycker till. (jag vet att bussningar å motorkuddar borde bytas).
Hursomhelst mycket störande, å funderar på om det va fuggen. Skruvade volym-skruven(den för soppatillförlsen) moturs, å då svarade den bättre, men inte 100%, dock verkade det som att jag surade ner motorn då den dog för mig, å efter att skruvat tillbaka medurs å dragit runt den rätt möe så starta den igen.

Va tror ni? Tjuvluft, felinställd?

Jag tankar 98oktan, men även testat 95, å upplever ingen skillnad. Blyersättning alla gånger såklart.
carbs
Posts: 79
Joined: Wed Jun 07, 2006 11:26 am
Location: Söderköping
Contact:

Re: Ryckig gång!

Post by carbs »

Fungerar acc-pumpen eller har den fastnat i bottenläge?

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Ryckig gång!

Post by gullberg86 »

carbs wrote:Fungerar acc-pumpen eller har den fastnat i bottenläge?

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
Det är lite det jag hade i tankarna också, jag använder somsagt en zenith fallförgasare, vet inte hur det funkar med acc-pump på en sådan. Går ju rent å fint förövrigt.
carbs
Posts: 79
Joined: Wed Jun 07, 2006 11:26 am
Location: Söderköping
Contact:

Re: Ryckig gång!

Post by carbs »

Det finns en hävarm på förgasaren som trycker från ovansidan på kolven till acc-pumpen. Skruva bort flottörhusets fyra skruvar och titta om kolven som sitter i ena hörnet har fastnat i bottenläget. Den skall löpa lätt och trycks upp av en invändig fjäder. Funkar inte denna så har du troligen svaret på ditt problem.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Ryckig gång!

Post by gullberg86 »

carbs wrote:Det finns en hävarm på förgasaren som trycker från ovansidan på kolven till acc-pumpen. Skruva bort flottörhusets fyra skruvar och titta om kolven som sitter i ena hörnet har fastnat i bottenläget. Den skall löpa lätt och trycks upp av en invändig fjäder. Funkar inte denna så har du troligen svaret på ditt problem.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
tackar! Skall kolla detta.
Post Reply