Angående inredningen i bakaxeln spicer 30

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Angående inredningen i bakaxeln spicer 30

Post by Skrotnicke »

Det är mycke snack o missförstånd om det här med bakaxlarna dana 27 och dana 30. Nu har jag bytt inredning i en dana 30 till min 69a.
Jag hade en svetsdiffad axel till en kombi liggandes, från den tog jag drevsatsen (pinjong och kronhjul). Därmed fick jag 4.56 i utväxling, ville egentligen ha 4.88 men, gratis är gott.
Vet inte årsmodell på den, men delarna inuti är identiska med de som satt i 69-axeln, antagligen var kombiaxeln från samma tidsperiod. Hursomhelst var pinjongen stämplad med dana den också. Sen må fabrikanten heta sailsbury eller vad som helst. Även drivaxlarna är identiska. Det som skiljer är sköldarna, där hålet för hjulcylindern är olika utformat.
Axlar från 69a
Image
Axlar från kombi
Image

Att inte dana 27 delar passar i dana 30 axeln beror på hålen i kronhjul 8 resp 10, och höjden på pinjong.
Detta var förb. synd för jag hade en lamelldiff med drevsats 4.88 till en dana 27 liggandes.
Dana 27 till höger
Image

Slutresultatet blev så här

Image

Det åkte även i en lamelldiff. Den fick nya lameller och ett nytt kors för det gamla såg ut så här.
Korset måste man borra, det är nog den hårdaste bit jag har gjort hål i.
Gamla korset
Image

Ett mätstål bör man tillverka sig, sen kan man använda en djupmikrometer för att mäta in pinjonghöjden. Om man inte vill stå och tillverka alla tolkarna som egentligen ska till. Höjden ska va 2,25" från pinjong till kronhjulets centrum.
Kuggflankspelet kan man ställa in med bladmått.
Allt man behöver veta står beskrivet i Spicer Maintenance Manual model 30, som man kan Googla fram på nätet.

Det här är den dyraste färg jag har köpt 258:- urrk.
Image

Nu ska axeln "bara" monteras på bilen oxå. :D
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Angående inredningen i bakaxeln spicer 30

Post by Blomquist »

Skrotnicke wrote: Det här är den dyraste färg jag har köpt 258:- urrk.
Image

Nu ska axeln "bara" monteras på bilen oxå. :D
Tack för intressant inlägg, blev nyfiken på denna färgtub.
Vad skall detta vara till för? Hur mycket fick du för de 258 kronorna?

En detalj angående bakaxeln till kombi; 1969 är enda året med 4:30 utväxling (samma som GT).
210 -64, 223 -68
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Re: Angående inredningen i bakaxeln spicer 30

Post by Skrotnicke »

Tuben är ca 6 cm lång... Går inte i mycket!
Det är den beryktade märkfärgen som gör att man kan se kuggingreppet.
Ta mig f-n svår att få tag på, det låg 2 stycken på hyllan. Tänkte att jag köper väl bägge sä räcker det väl livet ut. När han i kassan talade om vad det kostade la jag tillbaka den ena... :lol:
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: Angående inredningen i bakaxeln spicer 30

Post by jånn »

Blomquist wrote:
En detalj angående bakaxeln till kombi; 1969 är enda året med 4:30 utväxling (samma som GT).
Det är rätt att Amazon Combi B20 har 4,30:1 i utväxling men GT har i original 4,56:1 precis som 122S
40 år med GT
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: Angående inredningen i bakaxeln spicer 30

Post by Henrik Landin »

jånn wrote:
Blomquist wrote:
En detalj angående bakaxeln till kombi; 1969 är enda året med 4:30 utväxling (samma som GT).
Det är rätt att Amazon Combi B20 har 4,30:1 i utväxling men GT har i original 4,56:1 precis som 122S
Jo alla med OD låda fick väll 4:56?
Administratör
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Angående inredningen i bakaxeln spicer 30

Post by Blomquist »

jånn wrote:
Blomquist wrote:
En detalj angående bakaxeln till kombi; 1969 är enda året med 4:30 utväxling (samma som GT).
Det är rätt att Amazon Combi B20 har 4,30:1 i utväxling men GT har i original 4,56:1 precis som 122S
För att det skulle bli helt vattentätt så skrev jag in GT eftersom en lite serie GT vagnar
med B20 producerades för export, och dessa hade 4:30. Har för mig att det var någonstans på
detta forum jag läste det. GT-vagnar i allmänhet hade 4:56 så som du påpekar.
210 -64, 223 -68
Post Reply