Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)
Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)
God dag mina kära forumskollegor!
Ni som hängt med har kanske noterat att vi varje år ägnar en vecka åt att transportera oss neröver från Jokkmokk och Arjeplog, ner till skåne och Vallåkraträffen.
Förra året såg det ut ungefär så här:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =8&t=10951
Detta år kommer resan att se ut ungefär på samma vis. Samma bil, samma folk, men kanske lite nya stopp och resmål längs vägen . I vanlig ordning kommer vi förse er läsare med uppdateringar och bilder vartefter resan fortskrider! Hoppas att ni kommer uppskatta vår berättelse!
Vi har för tillfället lämnat Arvidsjaur, där vår tredje musketör anslöt sig. Bilens ägare, Daniel, ville dock inte släppa chaufförspositionen ännu, utan höll krampaktigt tag i ratten.
Kewal, som just satt sig där bak, kände snabbt igen sig och fann sig till rätta!
Vägskyltarna visar bestämt att vi ännu inte är framme. Men snart kanske?
På återséende!
Ni som hängt med har kanske noterat att vi varje år ägnar en vecka åt att transportera oss neröver från Jokkmokk och Arjeplog, ner till skåne och Vallåkraträffen.
Förra året såg det ut ungefär så här:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =8&t=10951
Detta år kommer resan att se ut ungefär på samma vis. Samma bil, samma folk, men kanske lite nya stopp och resmål längs vägen . I vanlig ordning kommer vi förse er läsare med uppdateringar och bilder vartefter resan fortskrider! Hoppas att ni kommer uppskatta vår berättelse!
Vi har för tillfället lämnat Arvidsjaur, där vår tredje musketör anslöt sig. Bilens ägare, Daniel, ville dock inte släppa chaufförspositionen ännu, utan höll krampaktigt tag i ratten.
Kewal, som just satt sig där bak, kände snabbt igen sig och fann sig till rätta!
Vägskyltarna visar bestämt att vi ännu inte är framme. Men snart kanske?
På återséende!
/fredrik @ http://www.swecars.com
Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)
Vårt årliga stopp i Vilhelmina för en bit mat bjöd på en extra överraskning, på parkeringen stod redan en lagom "custad" PV:
Daniel som mer och mer gått över till orginalsidan försökte se allvarligt på saken, men han tyckte nog den var ganska frän iaf!:
Efter maten fick vi springa ärenden av hög vikt innan avfärd:
Nöjda och glada gick färden vidare:
Daniel som mer och mer gått över till orginalsidan försökte se allvarligt på saken, men han tyckte nog den var ganska frän iaf!:
Efter maten fick vi springa ärenden av hög vikt innan avfärd:
Nöjda och glada gick färden vidare:
Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)
kör i vind grabbar! detta ska bli kul att följa!
Röd 67a
Graffitgrå 65a
VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Graffitgrå 65a
VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)
Kommer att följa denna tråden... i år också!
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)
Kul Det var en frän PV. Men vad har ni gjort av tjejen som var med förra gången?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)
Åse var så snäll och offrade sig att stanna hemma med arbetet, så att vi karlar får leka ordentligt!
Den inofficiella förklaringen tar vi en annan gång
Resan fortsätter.
Nej inte per tåg. Vi tog en liten rundtur förbi Helgum och Richards traktormuseum. Nu visade det sig att han inte bara hade traktorer, utan ett 80 ton tungt lok!
Vi fick med oss den eminente museiintendenten på bild, när vi lovade lite gratisreklam!
Danne fastnade direkt att inspektera 1053:an i den vackert renoverade BM-35:an.
Nedan följer lite blandat godis.
Lingrävare. Och de flesta är körbara. En gick riktigt bra att gräva med också!
Faktum är att över hälften av alla hans omkring 200 maskiner går att starta.
Och om de inte startar kan man ju alltid begära bärgning
Coolaste namnet
På den fulaste(?) väghyveln
Från smått...
...till... allt möjligt!
Vissa av föremålen försökte naturen förgäves gömma undan ifrån oss
Omfånget var så överväldigande att vi ibland tappade bort oss själva för en stund!
Volvo, miljöbil?
Den är ju ett med naturen, numer åtminstone.
Daniel plockade genast fram sin inre bonde och gav sin bästa pose
Volvotraktorer fanns det gott om. Vissa extrautrustade med frontmonterat plockepinn.
Bandtraktorer, bokstavligen i rader!
Båt och stationärmotorer hade han också några extra utav.
Men tiden går, och bränslet också! Danne sörjer det felaktiga valet av mack. Men nöden har ingen lag.
Jag ser till att blyet doseras rätt!
Sedan var det bara körning till Östersund, och nu skall vi vila upp oss efter kvällsmålet. Vi hörs väl imorgon!
//Fredrik
Den inofficiella förklaringen tar vi en annan gång
Resan fortsätter.
Nej inte per tåg. Vi tog en liten rundtur förbi Helgum och Richards traktormuseum. Nu visade det sig att han inte bara hade traktorer, utan ett 80 ton tungt lok!
Vi fick med oss den eminente museiintendenten på bild, när vi lovade lite gratisreklam!
Danne fastnade direkt att inspektera 1053:an i den vackert renoverade BM-35:an.
Nedan följer lite blandat godis.
Lingrävare. Och de flesta är körbara. En gick riktigt bra att gräva med också!
Faktum är att över hälften av alla hans omkring 200 maskiner går att starta.
Och om de inte startar kan man ju alltid begära bärgning
Coolaste namnet
På den fulaste(?) väghyveln
Från smått...
...till... allt möjligt!
Vissa av föremålen försökte naturen förgäves gömma undan ifrån oss
Omfånget var så överväldigande att vi ibland tappade bort oss själva för en stund!
Volvo, miljöbil?
Den är ju ett med naturen, numer åtminstone.
Daniel plockade genast fram sin inre bonde och gav sin bästa pose
Volvotraktorer fanns det gott om. Vissa extrautrustade med frontmonterat plockepinn.
Bandtraktorer, bokstavligen i rader!
Båt och stationärmotorer hade han också några extra utav.
Men tiden går, och bränslet också! Danne sörjer det felaktiga valet av mack. Men nöden har ingen lag.
Jag ser till att blyet doseras rätt!
Sedan var det bara körning till Östersund, och nu skall vi vila upp oss efter kvällsmålet. Vi hörs väl imorgon!
//Fredrik
/fredrik @ http://www.swecars.com
Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)
Trevligt, hoppas vi kan ses o slå några ord, för jag antar att ni ska bo i bortstahusen.
Har ni vägarna förbi så är ni välkomna till Sjöbo.
Kör försiktigt!
Mvh. Mattias
Har ni vägarna förbi så är ni välkomna till Sjöbo.
Kör försiktigt!
Mvh. Mattias
Amazon -65 Röd
Amazon -65 Vit
Amazon -65 Vit
Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)
Go'midda'!
Vi är åter på väg. Efter en halvstadig frukost knallade vi rutinerat ut med packningen till bilen.
Jag fick ansvaret att försöka smörja upp en kulbult som hade börjat knaka.
Mitt chaufförsuppdrag var däremot färdigt för stunden. Kewal kände sig också sugen att få tafsa på bakelitkringlan en smula. Pressen var nu hög på honom att klå min och Dannes bränsleförbrukning på 0,81 L/mil.
Men en och annan lastbil kunde vi i alla fall unna oss att susa förbi.
Vi hann även stanna och äta en förstklassig lunch på Knoppergården i Ytterhogdal, men är nu på resande fot igen. Nästa stopp är Västerås. Vi håller er uppdaterade eftersom. Vill ni bjuda oss på kaffe och råkar bo i närheten, tveka inte att slå en signal! 073-8454403. Vi har ju inte så bråttom, och ett stopp är ju alltid roligt!
Vi är åter på väg. Efter en halvstadig frukost knallade vi rutinerat ut med packningen till bilen.
Jag fick ansvaret att försöka smörja upp en kulbult som hade börjat knaka.
Mitt chaufförsuppdrag var däremot färdigt för stunden. Kewal kände sig också sugen att få tafsa på bakelitkringlan en smula. Pressen var nu hög på honom att klå min och Dannes bränsleförbrukning på 0,81 L/mil.
Men en och annan lastbil kunde vi i alla fall unna oss att susa förbi.
Vi hann även stanna och äta en förstklassig lunch på Knoppergården i Ytterhogdal, men är nu på resande fot igen. Nästa stopp är Västerås. Vi håller er uppdaterade eftersom. Vill ni bjuda oss på kaffe och råkar bo i närheten, tveka inte att slå en signal! 073-8454403. Vi har ju inte så bråttom, och ett stopp är ju alltid roligt!
/fredrik @ http://www.swecars.com
Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)
Som sagt, färden går vidare. Nästa tankstopp skedde i Mora. Jag hade tidigare gått ut med att jag trodde att det var möjligt att få ner förbrukningen till 0,7 så spänningen var hög när mätaren snurrade. Pumpen stannade på 36 liter på 49,8 mil, vilket ger en förbrukning på 0,72L/mil.
Jag var förstås nöjd med bedriften!
Daniel noterade att oljeförbrukningen var 1dl på 110mil, så även han var nöjd!
De båda förbrukningarna firades med en glass innan avfärd:
Färden fortsätter nu mot Rättvik med Svenne Rubbins på full volym i högtalarna med vackert väder som kamrat så vi mår ganska bra minst sagt. Jag får dock passa på att hälsa till min fina sambo som sitter och kör tradare i Norge istället för att vara med oss. Hade du varit med hade resan varit helt perfekt, men jag antar att någon måste försörja hushållet medan jag är borta.
Väl mött, resan går vidare!
Jag var förstås nöjd med bedriften!
Daniel noterade att oljeförbrukningen var 1dl på 110mil, så även han var nöjd!
De båda förbrukningarna firades med en glass innan avfärd:
Färden fortsätter nu mot Rättvik med Svenne Rubbins på full volym i högtalarna med vackert väder som kamrat så vi mår ganska bra minst sagt. Jag får dock passa på att hälsa till min fina sambo som sitter och kör tradare i Norge istället för att vara med oss. Hade du varit med hade resan varit helt perfekt, men jag antar att någon måste försörja hushållet medan jag är borta.
Väl mött, resan går vidare!
Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)
Framme i falun hamnade vi på villovägar. Danne guidade oss dock pricksäkert till en amazon av liknande modell!
Likheten var ganska slående, om än skicket var av ett lite annat slag. Mysfaktorn fanns där ändå, kunde Kewal konstatera
Men varför är tre dårfinkar från norr och kör vilse i Falun?
Svaret stavas Falu koppargruva. Ett infall ledde till en tanke, och de flesta tankar vi tänker är bra. Så sagt och gjort. Med hjälp av hitta.se och lite klurande tog vi oss till rätt plats. Vi spatserade in och köpte oss en biljett, varefter spatserandet styrdes mot gruvmuseet.
Danne började direkt försöka snatta pengar, men valet av mynt råkade vara lite klumpigt, världens största till och med. Dessutom hade någon spikat fast det i lådan det låg på.
Redskap och modeller av gamla maskiner fanns det gott om. Maskiner betydligt äldre än våra kära B18, minst sagt
Men Daniel, han fann sin kärlek på ett lite annat håll
Väl ute igen hann vi få oss en vy över gropen...
...innan det var dags för oss att leka gruvtomtar.
Fascinerande att det pågått industriell gruvdrift här sedan 600-talet.
Den guidade turen gick igenom gångar, ibland dryga halvmetern hög och knappt så breda.
Det över 200 meter djupa linschaktet där malmen fraktades upp i "hinkar". Samma hinkar som gruvarbetarna vinglade sig upp i efter arbetsdagens slut.
På vissa ställen fanns stora salar, som tagit hundratals år att med slägga, korp, borr och spett för hand mejsla ut.
Men som sagt. Vissa ställen fick man huka sig och även akta sig för buffeln framför
Vissa av orterna kunde vara knappt kilometern långa. Vi fick även en demonstration på hur ljusmöjligheterna var för gruvarbetarna gammalt tillbaka, men det var så svårt att få kameran att fånga det minimala ljuset. Det fanns inget, i princip
Högst upp ifrån schaktet. Sveriges högsta bro.
Lite olja i styrväxeln med hjälp av världens mest seriösa tratt och sedan kunde vi återta färden som nu går i en lite Östligare riktning. Mot västerås, hur knepigt det än lät.
Vi hörs!
Likheten var ganska slående, om än skicket var av ett lite annat slag. Mysfaktorn fanns där ändå, kunde Kewal konstatera
Men varför är tre dårfinkar från norr och kör vilse i Falun?
Svaret stavas Falu koppargruva. Ett infall ledde till en tanke, och de flesta tankar vi tänker är bra. Så sagt och gjort. Med hjälp av hitta.se och lite klurande tog vi oss till rätt plats. Vi spatserade in och köpte oss en biljett, varefter spatserandet styrdes mot gruvmuseet.
Danne började direkt försöka snatta pengar, men valet av mynt råkade vara lite klumpigt, världens största till och med. Dessutom hade någon spikat fast det i lådan det låg på.
Redskap och modeller av gamla maskiner fanns det gott om. Maskiner betydligt äldre än våra kära B18, minst sagt
Men Daniel, han fann sin kärlek på ett lite annat håll
Väl ute igen hann vi få oss en vy över gropen...
...innan det var dags för oss att leka gruvtomtar.
Fascinerande att det pågått industriell gruvdrift här sedan 600-talet.
Den guidade turen gick igenom gångar, ibland dryga halvmetern hög och knappt så breda.
Det över 200 meter djupa linschaktet där malmen fraktades upp i "hinkar". Samma hinkar som gruvarbetarna vinglade sig upp i efter arbetsdagens slut.
På vissa ställen fanns stora salar, som tagit hundratals år att med slägga, korp, borr och spett för hand mejsla ut.
Men som sagt. Vissa ställen fick man huka sig och även akta sig för buffeln framför
Vissa av orterna kunde vara knappt kilometern långa. Vi fick även en demonstration på hur ljusmöjligheterna var för gruvarbetarna gammalt tillbaka, men det var så svårt att få kameran att fånga det minimala ljuset. Det fanns inget, i princip
Högst upp ifrån schaktet. Sveriges högsta bro.
Lite olja i styrväxeln med hjälp av världens mest seriösa tratt och sedan kunde vi återta färden som nu går i en lite Östligare riktning. Mot västerås, hur knepigt det än lät.
Vi hörs!
/fredrik @ http://www.swecars.com
Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)
Hej igen!
Nu rullar amazonen oförtrutet och problemfritt (peppar, peppar) neröver igen.
Igår anlände vi som sagt i västerås, där en gammal bekant, tillika bilmärkeskollega välkomnade oss glatt! Vi fann oss i alla fall till rätta i trädgården när solen börjat sjunka
Danne hittade lite kvällsunderhållning och verkade skapligt nöjd med det!
Fredrik, som får husvärd också heter, gladdes lätt åt att vi verkade trivas
Precis som vanligt så startade ljugarbänkssnacket i samma veva som några ölburkar till sprättades
För att bättra på stilen togs det fram lite proprare huvudbonader för utprovning
Kewal fann sig riktigt bra med sin nya mundering och började genast kråma sig för fotografen
Men, kvällen fick inte bli för sen, för när man väl har volvoskruvandets A-team hemma hos sig, så självklart tar man tacksamt emot den hjälp man kan få! Morgondagen gick reveljen hyfsat tidigt. Objektet i fråga var en B230FT med felmonterat svänghjul och utan gnista
Bäst att inte slösa med tiden. Bara att dyka ner till felkällan
Danne passade på att bättra på T-shirtbrännan samtidigt som han skruvade på muttrarna
Sakta började problemet finna en lösning
-Hmm. Tror du vi ska ta loss mojängen före pinalen?
Svänghjulet, med sina givarhål, hittade tillbaka så småningom och inga skruvar blev över.
Fredrik, som så nöjt såg oss skruva, började gräva runt i elen för att försöka se vart gnistan tagit vägen
Det visade sig vara en felkoppling, så att strömmen försvann i startläget på nyckeln. När det felet var åtgärdat och bilen villigt startade var lyckan så stor att han bjöd hela depåteamet på lunch. Efter den smakliga matbiten hade vi inte riktigt tid att stanna längre. Det var ju drygt 60 mil kvar ändå. Så nu sitter vi och pressar motorväg. Inte riktigt Amazonens favoritvägar, men den knotar på utan att klaga. Så nästa uppdatering kanske ni får ifrån Landskrona!
Vi hörs!
Nu rullar amazonen oförtrutet och problemfritt (peppar, peppar) neröver igen.
Igår anlände vi som sagt i västerås, där en gammal bekant, tillika bilmärkeskollega välkomnade oss glatt! Vi fann oss i alla fall till rätta i trädgården när solen börjat sjunka
Danne hittade lite kvällsunderhållning och verkade skapligt nöjd med det!
Fredrik, som får husvärd också heter, gladdes lätt åt att vi verkade trivas
Precis som vanligt så startade ljugarbänkssnacket i samma veva som några ölburkar till sprättades
För att bättra på stilen togs det fram lite proprare huvudbonader för utprovning
Kewal fann sig riktigt bra med sin nya mundering och började genast kråma sig för fotografen
Men, kvällen fick inte bli för sen, för när man väl har volvoskruvandets A-team hemma hos sig, så självklart tar man tacksamt emot den hjälp man kan få! Morgondagen gick reveljen hyfsat tidigt. Objektet i fråga var en B230FT med felmonterat svänghjul och utan gnista
Bäst att inte slösa med tiden. Bara att dyka ner till felkällan
Danne passade på att bättra på T-shirtbrännan samtidigt som han skruvade på muttrarna
Sakta började problemet finna en lösning
-Hmm. Tror du vi ska ta loss mojängen före pinalen?
Svänghjulet, med sina givarhål, hittade tillbaka så småningom och inga skruvar blev över.
Fredrik, som så nöjt såg oss skruva, började gräva runt i elen för att försöka se vart gnistan tagit vägen
Det visade sig vara en felkoppling, så att strömmen försvann i startläget på nyckeln. När det felet var åtgärdat och bilen villigt startade var lyckan så stor att han bjöd hela depåteamet på lunch. Efter den smakliga matbiten hade vi inte riktigt tid att stanna längre. Det var ju drygt 60 mil kvar ändå. Så nu sitter vi och pressar motorväg. Inte riktigt Amazonens favoritvägar, men den knotar på utan att klaga. Så nästa uppdatering kanske ni får ifrån Landskrona!
Vi hörs!
/fredrik @ http://www.swecars.com
Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)
Ja, färden går vidare. En miniupdate får detta bli, för just nu händer inte allt för mycket annat än att avverka mil sista biten fram till Landskrona. Ett litet tankstopp, med bränsle både för bil och människa har dock avklarats. Daniel som fortsatte köra även efter Västerås var nu ensam chaufför på tanken och slog till med smått otroliga 0,67L/mil. En bidragande orsak till den låga förbrukningen kan förstås vara att det nästan uteslutande är motorväg i stadiga 80km/h i bakdraget av lastbilar, men icke desto mindre en bedrift.
Nöjd var han givetvis:
Som sagt så är målet för tillfället att avverka milen så nästa uppdatering blir kanske inte förens imorgon. Ha det så bra till dess, det har vi!
Nöjd var han givetvis:
Som sagt så är målet för tillfället att avverka milen så nästa uppdatering blir kanske inte förens imorgon. Ha det så bra till dess, det har vi!
-
- Posts: 532
- Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)
Riktigt rolig läsning! All heder för att ni dokumenterar!
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)
Då är vi framme på Borstahusen camping. När vi kom fram var klockan sent så vi fräschade upp oss med en dusch...
...och hade lite TV-häng på sofflocket innan det var dags att natta.
Dagen därpå (idag) lyste solen, och amazonen hade nästan driftstemp, så vi passade på att handla lite mat och ta en mystur genom landskrona och reka runtom Vallåkra
En liten promenad efter maten friskar upp, så vi gick ut till havet
Vissa av oss njöt lite mer av havsutsikten.
Nu myser vi bara inför morgondagens träff, inte alls så dumt.
Stugorna i Borstahusen är inte alls dumma. Speciellt inte när man får sitta ute i fint väder!
Det måste vi fira! Den lokala OK-macken sponsrade med en cigar av fint märke
Den hade dock passerat bäst-före datumet med god marginal, därav den mindre muntra minen.
Nu sitter vi bara här och tar det piano, för imorgon är det ju både första dagen av träffen, samt cruising i Helsingborg i vanlig ordning. Vi måste ju även befria Amazonen från det ack så försmädliga vägdammet. Så nu ikväll passar vi på att njuta av stuglivet, kan man säga!
Skål på er, så hörs vi imorgon!
...och hade lite TV-häng på sofflocket innan det var dags att natta.
Dagen därpå (idag) lyste solen, och amazonen hade nästan driftstemp, så vi passade på att handla lite mat och ta en mystur genom landskrona och reka runtom Vallåkra
En liten promenad efter maten friskar upp, så vi gick ut till havet
Vissa av oss njöt lite mer av havsutsikten.
Nu myser vi bara inför morgondagens träff, inte alls så dumt.
Stugorna i Borstahusen är inte alls dumma. Speciellt inte när man får sitta ute i fint väder!
Det måste vi fira! Den lokala OK-macken sponsrade med en cigar av fint märke
Den hade dock passerat bäst-före datumet med god marginal, därav den mindre muntra minen.
Nu sitter vi bara här och tar det piano, för imorgon är det ju både första dagen av träffen, samt cruising i Helsingborg i vanlig ordning. Vi måste ju även befria Amazonen från det ack så försmädliga vägdammet. Så nu ikväll passar vi på att njuta av stuglivet, kan man säga!
Skål på er, så hörs vi imorgon!