laga innertak

Moderatorer
Post Reply
Rödblock
Posts: 35
Joined: Fri May 11, 2012 8:17 pm

laga innertak

Post by Rödblock »

det gäller 2 revor därbak i sömmen. och jag helst inte ta bort taket för att det ska vara svårt att få upp igen. Laga på plats nån som vet ett bra sätt? det spänner rätt bra där också[URL=http://imageshack.us/photo/my-imag ... .jpg[/img]

Uploaded with ImageShack.us[/url]
Volvo Amazon 13134 VF 1966. En styck b20A :D
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: laga innertak

Post by Hasse63 »

De där måste sys ihop... helst med maskin. Kan gå om du lossar klädseln en bit upp så du kommer åt att sy för hand på baksidan :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Kumlamazon
Posts: 22
Joined: Thu Oct 20, 2011 4:24 pm

Re: laga innertak

Post by Kumlamazon »

Tak är inte roligt! Om Du bara vill dra ihop springan, men med synliga stygn, kan Du kanske använda en svängd nål. Denna typ av nål är halvcirkelformad och blir då lättare att hantera på plats vid vissa arbeten. Finns i sybehörsaffärer. Risken med det här förfarandet är väl att man drar ihop springan så att takmaterialet spricker om det "spänt isär sig" för mycket. Kanske det går att utnyttja lite av den befintliga "sömsmånen"?
/Åke
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: laga innertak

Post by QV »

Det är mycket pilligt att plocka ner ett gammalt (och skört) innertak. Att sedan efter lagning få upp det igen är nog inte så djävligt men att spänna upp det till snygt läge kommer att vara känsligt......

Skall du laga det så faller min röst på lagning på plats. Men är du irriterad på det så byt till ett nytt. Gammla innertak är bortkastad tid.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: laga innertak

Post by Torbo »

Jeg har prøvd to metoder for 15 år siden på et gammelt taktrekk. Begge deler fungerte og det har ikke skjedd endringer.

1. Ved å sy, ble sømmen synlig, men 100x bedre enn slik det var. Det er nok det sterkeste. Men jeg hadde det av og brukte symaskin, som gir pene sting. Noen vil nok klare dette med en "kirurgnål" også men man må være pinlig nøyaktig for at det skal bli pent.

2. Et annet sted limpte jeg en skybit/stoffbit på oversiden med kontaktlim. En erfaring her å ikke lime helt ut til kanten av lappen eller ikke trykke for hardt på limeområdet i ytterkant av lappen, da det kan gi en synlig overgang som man ikek vil ha.
(ved et tilfelle la jeg ikke skjøten godt nok dammen, men da måtte jeg bruke litt korrekturlakk i sprekekn for å få den usynlig.)

Så er det vare å velge?
En man pirkete og har mye penger, så er nytt trekk tingen...
Post Reply