Bytte oljetrykksgiver. Hvor hardt skal man stramme/dra åt?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Bytte oljetrykksgiver. Hvor hardt skal man stramme/dra åt?

Post by AMZN65 »

Oljetrykkslampen på min B18 Amazon lyser konstant fra oppstart av motoren. Jeg har forsøkt å bytte oljetrykksgiver og ønsker et råd om hvor hardt man skal stramme/dra åt giveren. Skal man dra på til selve mutteren (24mm) kommer i kontakt med motoren, eller skal den stoppe før dette slik at det er et mellomrom mellom giverens mutter og selve motoren?

Har skrudd til det ble ganske bra motstand, men giveren er ikke helt inntil motoren enda. Da jeg prøvestartet motoren så jeg ingen lekkasje, men oljetrykkslampen lyser fortsatt.

Kan noen hjelpe meg med dette?

Mvh

JRO
Norge
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Bytte oljetrykksgiver. Hvor hardt skal man stramme/dra å

Post by granfot »

Jag har ingen aning om hur hårt man ska dra givaren, men en annan idé.

Du har inte brott på kabeln till givaren så att den jordar någonstans? Det problemet hade jag, och lampan lös konstant.
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Bytte oljetrykksgiver. Hvor hardt skal man stramme/dra å

Post by rolwig »

Dra inte så givaren kommer i mot blocket, den har en konisk gänga som gör att den tätar.
Risken är stor att du drar av den innan du kommer in mot blocket.
/Roland/
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Bytte oljetrykksgiver. Hvor hardt skal man stramme/dra å

Post by Torbo »

Den skal ikke skurs hard til. Den har som nevnt koniske gjenger og den vil sitte godt etter en omdreining fra den begynner å bli tung. Momentet er vel ca. de halve av hva man trekker til på en tennplugg? I alle fall lite! Du kan ellers risikere at den knekker eller setter seg fast elelr blir ødelagt innvendig.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Bytte oljetrykksgiver. Hvor hardt skal man stramme/dra å

Post by AMZN65 »

OK! Det er så trangt nedi der og med bruk av stor nøkkel så er det vanskelig å ha kontroll på kraften. Men, jeg tror jeg har strammet moderat hardt.

Bør jeg løsne på den igjen, altså skru den litt ut?
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Bytte oljetrykksgiver. Hvor hardt skal man stramme/dra å

Post by Torbo »

Nei! Gjort er gjort! Løsner du kan den løsne og lekke...! Dette går nok bra...
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Bytte oljetrykksgiver. Hvor hardt skal man stramme/dra å

Post by AMZN65 »

Jeg tok en sjans og kjente på den hvor hardt den satt, og jeg mener den satt altfor hardt. Løsnet den litt til den var litt for løs og strammet 1 runde etter den begynte å ta. Ved kjøring av motoren ser det tett ut, så da satser jeg på at det holder.

Løsning på at oljetrykkslampen lyser konstant:

Da jeg monterte motoren etter overhaling for 9 år siden (2003) har kabelen til oljetrykksgiveren kommet i klem mellom clutchhuset og motoren. Dette har jeg ikke oppdaget før nå. Etter 9 år i klem har den fått kontakt med jord og aktivert bryteren. Jeg kappet kabelen og koblet den sammen igjen og så var problemet løst.

Med andre ord så var det unødvendig å bytte oljetrykksgiveren!

:)
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Bytte oljetrykksgiver. Hvor hardt skal man stramme/dra å

Post by Torbo »

Utrolig hva man kan finne! Så har du en i reserve da. Og det skal man jo ha - i alle fell jeg, så jeg har snart to biler på hyllene... :D :roll:
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Bytte oljetrykksgiver. Hvor hardt skal man stramme/dra å

Post by AMZN65 »

Takk for hjelpen! :D
Post Reply