Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)

Stora och små, minst 2 personer. Samt andra samlingar av gamla volvobilar tex bilder från rallyn. Moderatorer
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)

Post by LABBE »

Nice tripp :-) om ni ser en grön 123gt med fårskinnsfällar på sätena både fram å bak, orginalkapslar overdriveemblem bak, från norr med ett äldre par, ta kort påden, jag stötte på dom i Arlanda dom var på väg till vallåkra, men den står nog utanför omr, vad jag förstod på ägarn, men jag glömde ta kort på den, ha de bra där nere :-)
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)

Post by D Brown »

Jag hade inte en tanke på detta, men det verkar ju ha gått bra för er ;)
Kul läsning som alltid :!:
/Mercedesman
kojwen
Posts: 7
Joined: Mon Aug 15, 2011 12:21 pm

Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)

Post by kojwen »

Hej ni! Och hej herr Brown :) , kul att du i varje fall följer oss på nätet!

Uppdateringarna har varit tämligen glesa under helgen. Mestadels på grund av det ganska hektiska schemat när träffen och alla andra händelser drog igång på allvar, men även på grund av vädret. Den närmast rekordmässiga värmeböljan gjorde att orken tröt, när en ledig stund väl innfann sig. Men hursomhelst, det roliga är nu slut och färden går åter i Nordlig riktning. Att få lite morgonfrost känns i det närmaste som en välsignelse för våra ömma skinn, nu efter att ha stekts på Thulins flygfält i ett par dagar.

Första dagen på träffen, den bjöd faktiskt på ovanligt mycket bilar. Det brukar alltid vara glest, men vi fann gelikar att parkera bredvid
Image

I classic-delen är alltid kvaliteten på bilar hög, vilket är roligt, med tanke på att de modernare bilarna kan variera kraftigt
Image

Efter all amazonåkning och mitt evinnerliga tjatande om min buick började Kewal vela.
-Om man skulle skaffa sig en P1800. Men de har ju inget baksäte. Men en sådan här vore inte dumt!
Image

Den enda P1800 som var till salu på området, befann sig dessutom i ett ganska bedrövligt, om än mysigt skick.
Image

Men mysrost, roskan, eller vad än ni kallar det, fick inte honom i spinn.
Image

En gammal BM-Volvo T55 satte däremot sprutt på Danne!
Image

Vi träffade även gamla skånebekanta, som tagit till sig av vårt exempel och nu körde röd amazon till Vallåkra, även de!
Image

Färden gick senare ner till själva Vallåkra, där polisövervakningen skapade en lugn, men lätt irriterad stämning. Polisen kanske kände av det och åkte vidare, varvid allt kunde fortsätta i vanlig ordning.
Image

Månne polisen vara rädd för dimma?
Image
Den lokala räddningstjänsten kom snabbt till undsättning. Dock såg de ut att ha fått köra länge!
Image

Bröderna sot kom också och bjöd på påställda pumpar och en lite tätare, mörkare rök!
Image

Allt sotande och rykande fick Danne på andra tankar. Här skulle göras rent! Till biltvätten alltså.
Image

Extra roligt var att vi fick sällskap av våra Borås-bekanta som slog följe. Här tvättades för glatta livet!
Image

Väl tillbaka i stugan när bilen torkat tillräckligt var det dags för lite puts också. Wax on...
Image

...wax off
Image

Med arbetsinsatsen avklarad med fullgott resultat belönade vi oss själva med att grilla lite kött. Våra tvättande volvovänner var också hungriga såklart, så vi tände våra skraltiga engångsgrillar.
Image

Kewal inspekterar sin grillning
Image

En sväng till Helsingborg hann vi också med att göra, men det var inte mycket till cruising. Dessutom hade kvällen blivit sen och vi skulle ju upp tidigt så vi tackade Helsingborg för denna gången.

Dagen därpå var det alltså huvuddagen för träffen. Vi började dagen med att inspektera hur det gått för våra tyska vänner som vi träffade på campingen med ett trasigt kamdrev i sin custom amazon med motorgasdriven B30. :) Med åren har vi fått ett inte allt för stort, men väl så trevligt kontaktnät här nere, så efter ett telefonsamtal kunde vi ordna fram ett bättre begagnat drev som dom kunde montera under lördagskvällen/natten. Vi kunde snabbt konstatera att det gått vägen för dom!

Image
Image

Träffens mest udda bygge kom dock in sent under dagen. En väldigt trevlig Scania, med motivlack och krom. Inte så ovanligt...mer ovanligt är det att ha en trailer med timrad stuga, lyxinredd, komplett med braskamin och bastu bakom. Som om inte detta vore nog så stod det dessutom en väldigt ombyggd Porsche traktor längst bak! :shock:
Image
Image
Image


Som sagt så var det värmerekord under träffen, så väl i tillbaka i stugan blev det väldigt lugnt och relativt tidig kväll.


Måndagsmorgon innebär i vanlig ordning städning och hemresa, men inte före en kopp kaffe och en macka förstås!
Image

Fredrik tog villigt på sig toastädningen, efter att vi andra börjat diska och damsuga. :roll:
Image

Strax före kl 10:00 lämnade vi nyckeln till stugan och med det Vällåkraträffen för i år. Just nu bolmar (nåja :roll: ) vi fram på motorvägen och kommer att ta en matpaus i Hjo.

Det var allt för nu, fler uppdateringar lär komma på vägen!
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)

Post by nisseinorr »

Jaa våra kära läsare (om än det varit få i år om man jämför med förra året)
Nu börjar vår semester-resa närma sig sitt slut..

Så här såg det ut på måndag förmiddag just efter vi hade lämat Borstahusen och Landskrona..

Image

Mitt i allt under resans gång uppåt så fick vi med två stycken fripassagerare
2 stycken snurre-sprätt kaniner! :-)

Image

Fredrik roar sig med bil-lektyr, Kewal kör, och jag myser med kaninerna i baksätet

Image

Eftersom vi blivit så pass gamla och kör lite långsammare bil än de flesta svenssons så orkar vi inte med att
köra hela vägen hem till jokkmokk i ett svep som när vi var yngre.. I år stannade vi till i Rättvik
för att få lite välbehövlig skönhetssömn

Image

Nu har vi inte mer än ca 20 mil kvar till Arvidsjaur där vi skiljs åt för denna gång.

Några fler bilduppdateringar lär det inte bli denna resa..
Jag kanske återkommer senare när jag är hemma med en sammanställning över antal körda mil
och hur mycket bränsle vi har förbrukat..

På återseende!
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)

Post by hakano »

Vad går en sån här resa på allt som allt per person? Inkl. rubbet med boende, bil o.s.v.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)

Post by Amarace »

Passerade ni Dorotea i Tisdags runt 16.45 eller nåt? Stog på Torget och såg en röd amazon som körde förbi och man hajjade ju till då det inte är så vanligt :)
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)

Post by fretchi »

Troligen så var det oss du såg! Vi passerade nog vid den tiden.

Resa plus boende kostade oss kring 3500:-. Vår milkostnad per person räknade vi ut till ungefär 3:80. Klå det, SJ :D
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)

Post by hakano »

Har ni en inverter (12V --> 230V) monterad i Amazonen för att förse all "mediautrustning" med ström under resorna?

Vad kör ni med för nånting där i baksätet på Amazonen, bärbar PC, surfplatta, smartphone eller annat?
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)

Post by fretchi »

Jajamen, det har vi! Om än den har en tendens till att gå varm ibland. Men vi klarar oss :)

Då jag har den åsikten att allt utan tangentbord är värdelöst, så har vi en laptop och wifi via min smartphone (med tangentbord för den delen) :P .
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)

Post by hakano »

Ok.

Hur gick det med Long Distance i år?

3500 för en veckas semester är ju kanonbilligt...
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)

Post by pvfreak »

Har läst igenom hela tråden och det är kul att ni tar er tid att skriva såpass mycket och fotografera. :D
Ni hade väl en faslig tur med vädret träffhelgen också.
På återseende 2013? :wink:
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Jokkmokk-Vallåkra -Igen! (2012)

Post by fretchi »

Nja. Long distance börjar konkurrensen vara så stor i så det sket sig.

Jag får tacka för berömmet! Vädret var... Enormt! Vi satt halva dagen och flämtade i skuggan bakom "scenen".
2013 Återstår att se. Vi har ju testat Vallåkra ett antal år på raken nu.

Det lutar åt Classic car week nästa år. Och Danne tycker det börjar bli för många mil på Amazonen nu. Nästan 400 mil per år :lol: , samtidigt som jag köpt ny bil i sommar. Så vi åker nog amerikanskt:
Image
Post Reply