Hur få "igång" kopplingen

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
logen
Posts: 26
Joined: Tue Jan 10, 2012 8:59 pm

Hur få "igång" kopplingen

Post by logen »

Hej, har bytt lameller,urtrampningslager, lagret i svänghjulet,slavcylinder,slang,rör och huvudcylinder och hällde i bromsvätska och började trampa på pedalen för att få olja till luftnippeln på slaven.
Där kom det olja men jag får inte kopplingen att fungera, pedalen blir stum och jag ser inte att pinnen på slaven rör sig något.
Öppnar jag luftnippeln far pedalen ner och även ibland helt ner utan motstånd om den inte är stum, det syns ju på nivån i huvudcylindern när man trampar. Jag har säkert gjort något fel från början, trampat för tidigt eller sent kanske.
Kan någon lära mig lufta kopplingen som jag trodde skulle vara enkelt :( Alla grejer är ju nya så det ska ju inte vara fel där tycker jag!
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Hur få "igång" kopplingen

Post by Blomquist »

Man bör lämpligen vara två vid luftandet, en som trampar upp ett tryck och därefter
håller kvar foten på pedalen. En person som öppnar luftningsnippeln lite försiktigt
och håller koll på om det kommer bubblor ur den lilla slangen
som man trätt på nippeln. Det låter dock som om att något annat är fel om pedalen
är "helt stum" innan man öppnar nippeln.
210 -64, 223 -68
logen
Posts: 26
Joined: Tue Jan 10, 2012 8:59 pm

Re: Hur få "igång" kopplingen

Post by logen »

Säkert dum fråga :oops: men hur vet man i vilket läge kolvarna är i huvud resp. slav cylinder och har det någon betydelse?
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Hur få "igång" kopplingen

Post by Eiler »

Det lättaste sättet att lufta kopplingen är att, häll bromsolja i en smörjekanna och trä på en slang på den, sätt sedan slangen på luftnippel och pumpa i olja tills det kommer olja i behållaren på huvudcylindern, då är all luft borta.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Hur få "igång" kopplingen

Post by StefanM »

frågan är nog mer varför pedalen är stum? Låter mer som att du nog har luftat som man ska men att det är något som inte vill röra på sig...........

Om du har luftat och du har tryck i pedalen, alltså stum som du beskriver och den sen sjunker när du öppnar luftnippeln så är det helt klart nåt fel på det mekaniska.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Hur få "igång" kopplingen

Post by Torbo »

Enig med StafanM her!

prøv å beveg kløtsjarmen som går inn i girkassen, sitter den fast?
Er den kommet i klem?
logen
Posts: 26
Joined: Tue Jan 10, 2012 8:59 pm

Re: Hur få "igång" kopplingen

Post by logen »

Tack för alla förslag, tror det var handhavandefel av mig igår på något sätt för idag i bättre väder la jag mig under bilen och tryckte tillbaka kolven o justerade spelet och sen började jag lufta och då gick det som det ska så nu fungerar den. :) Men ni kan få ge förslag på varför inte hastighetsmätaren fungerar. I växellådan tror jag det är som det ska för jag har ju haft lös motor o låda, hur kollar man enklast om vajer är trasig?
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Hur få "igång" kopplingen

Post by Torbo »

Så bra da....
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hur få "igång" kopplingen

Post by QV »

koppa en borrmaskin på vajern och kör den "baklänges" på lågt varv så ser du om hastighetsmätaren rör sig.
Dock så är vajern oftas lös i höjlet så du måste hålla i maskinen så den inte drar ut vajern (inget farligt bara peta i igen men se till att den inte blir skitig).

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply