Gas wire-problem

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
bertan
Posts: 18
Joined: Thu Jan 05, 2012 11:05 am
Location: Stockholm

Gas wire-problem

Post by bertan »

Hej!
mitt första inlägg här, så hoppas ni har överseende om jag skriver felaktigt.

Problemet: Gas wire har börjat tråda sig på sista biten vid förgasaren precis där den går ner i höljet. Det verkar vara en återfjädrande wire som ska dra ner gasen när man saktar ner. Amazonen är från -66 med orginal b18 och automatlåda. Den har stått i 8 år men fick igång den nästan direkt efter köpet för ett 1/2-år sen. Jag har försökt hitta en ny wire på olika håll (CVI bl a) men hittar ingen.

Har någon av er ett tips hur jag kan göra? Ska tilläggas att jag inte är något proffs, utan håller på och lär mig mitt amazon-projekt, som ska bli en bruksbil. Den ska besiktigas om en månad.

Tacksam för alla råd!
mvh
Bertan
Den svarta amazonen från 1966 med 4 dörrar och automatlåda
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Gas wire-problem

Post by QV »

Gas vajer? på en amazon.
Är det inte stag till gasen och ståltråd till chocken på alla årgångar.

Nu har jag inte ägt en automat men kan det inte vara kick down styrning till automatlådan som vajern är till för.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
bertan
Posts: 18
Joined: Thu Jan 05, 2012 11:05 am
Location: Stockholm

Re: Gas wire-problem

Post by bertan »

QV wrote:Gas vajer? på en amazon.
Är det inte stag till gasen och ståltråd till chocken på alla årgångar.

Nu har jag inte ägt en automat men kan det inte vara kick down styrning till automatlådan som vajern är till för.

/Jan
Tack, det stämmer! Staget finns men vajern spänns och drar eller följer med staget när man minskar och ökar gasen. Choken har en annan vajer. Ja kanske är det kick down. Men den följer med även när bilen står still och jag gasar med staget från motorrummet.
Får krypa under bilen igen och se vart den tar vägen, men från motorrummet ser det ut som den går in i kupe´n , men som sagt, bäst att kolla mer noga. Förresten, när jag tänker, borde motorn "bluddra" om choken följer med.
Tack för svaret, ska kollas!
Den svarta amazonen från 1966 med 4 dörrar och automatlåda
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Gas wire-problem

Post by Ola O »

Det är med allra största sannolikhet kick-down vajern du menar.

Den är inte lätt att byta. Anslutningen sitter på ovansidan av växellådan och du måste plocka ned lådan för att kunna byta den, i alla fall på en Volvo 140, men det är säkert samma på en Amazon.
bertan
Posts: 18
Joined: Thu Jan 05, 2012 11:05 am
Location: Stockholm

Re: Gas wire-problem

Post by bertan »

Ola O wrote:Det är med allra största sannolikhet kick-down vajern du menar.

Den är inte lätt att byta. Anslutningen sitter på ovansidan av växellådan och du måste plocka ned lådan för att kunna byta den, i alla fall på en Volvo 140, men det är säkert samma på en Amazon.
Ja det låter ju inget vidare. Har kollat nu och det är som du säger kick-down vajern. Funderar på om det går att skarva ihop med något. Trådarna är ändå synliga än så länge, och sticker upp en bit från nippeln. Går de av nu lär de försvinna in i höljet. Ska undersöka om det går att komma åt vajern från insidan av bilen. Om jag lyfter mattan kanske det är sån tur att det finns ett hål att komma åt den.

Tack i alla fall, då vet jag läget.
mvh
Den svarta amazonen från 1966 med 4 dörrar och automatlåda
Post Reply