Klistrig ratt?

Moderatorer
Post Reply
Amasladd
Posts: 14
Joined: Sun Aug 12, 2012 6:08 am

Klistrig ratt?

Post by Amasladd »

Hej.

Har ett enligt mig märkligt fenomen. Vid torr väderlek så är min ratt fullt normal, men så fort det blir fuktigt ute, typ dimma eller regn, så blir min ratt klistrig som attans, känns som den va insmetad med handbollsklister. Testade först att torka av med vatten och det hjälpte inte, sen med såpvatten, och det hjälpte inte, sen efter det har jag provat med läkarsprit, bensin och särskilda rengöringsdukar som ska avlägsna olja, klisterrester osv, utan framgång. Ratten är fortfarande helt normal då det är torrt, men blir extremt klibbig när det är fuktigt ute.

Kan inte se några rester av nåt lim eller så. Ratten är en original 1965.
Är detta ett normalt fenomen, eller är det bara jag som är drabbad?
Amazon -65 Röd
Amazon -65 Vit
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Klistrig ratt?

Post by Blomquist »

Det som har hänt är att lackeringen har skavts av.
Antingen målar du om ratten, eller gör som jag (som hade exakt samma problem)
monterar rattskydd. Jag hittade inget som passade så jag sydde ett själv.
Lägger in en tråd om det imorgon om jag hinner.
210 -64, 223 -68
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Klistrig ratt?

Post by granfot »

Jag spacklade och lackade min ratt, och det blev skitbra. Tyvärr så använde jag för hårt spackel, så det sprack igen, och färgen med den, men den var grymt snygg i några månader iallafall. :)

Feltemas Epoxy-primer och hagmans halvmatta svartfärg. (Och Plastic Paddings PP-100, men det var åt skogen för hårt, tror man ska använda nån slags båt-spackel som är mjukare för att det inte ska spricka igen.)
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Klistrig ratt?

Post by UKRUSE »

Jag lagade min spruckna P1800 ratt med Araldit Rapid
Våtslipade hela ratten och lackade den med högblank svart + klarlack.
Helt osynlig lagning.
Amasladd
Posts: 14
Joined: Sun Aug 12, 2012 6:08 am

Re: Klistrig ratt?

Post by Amasladd »

Aha, då förstår jag. Ska ändå ta av ratten då den sitter lite snett, och det stör mig såklart. Och då är det ju ett ypperligt tillfälle att lacka ratten. Finns det någon färg som ni rekommenderar som håller bra? Jag har eget lackbås, så det behöver inte vara tillgängligt på sprayburk. Min första tanke är svart polyuretanlack, den tål ju ganska mkt stryk, och är skapligt blank med. Fördelen är att jag har det hemma med.
Amazon -65 Röd
Amazon -65 Vit
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Klistrig ratt?

Post by Arne »

Yelcote är vad många använder då de spacklar upp en ratt. Det används till att laga plastbåtar med.
AVG
Post Reply