65 cab och 66 kombi

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 65 cab och 66 kombi, en rolig kombination

Post by gudu »

Cpt Tuttle wrote:Startmotorer passar mellan alla rödblockare med 12 volt. :)
Tack för den infon. Trodde länge det var startkransen men är inte säker längre. Har provat att vrida på motorn men problemet med i kuggningen kan kvarstå. Så nu lutar jag åt att det är startmotorn.


Idag upptäckte jag att silikonbromsvätskeflaskan i skuffen som verkstaden skulle använt var oöppnad. Ringde verkstaden och det visade sig att de j :twisted: :twisted: :twisted: a n***erna fyllt på med dot4 iställer för med silikonvätska, trots flera påminnelser! Ska det bli bra får man göra det själv.

På måndag ska de tömma och fylla på dot5. Vad tror ni om detta förfarande?
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 65 cab och 66 kombi, en rolig kombination

Post by gudu »

På väg ut idag åkte vi bakom en taksänkt amazon på E6 vid Kungälv och på vägen hem på E6 vid Mölndal ikväll passerade vi en grönvit Amazon kombi med eftraljus. Såg fin ut.

Tänk att två fyrtioåriga bilar hamnar intill varandra så ofta, kvalitet.

I övrigt har den eviga uppförsbacken i livet visat sig igen. När fläkten slås på lyser laddlampan svagt. Något murrar som en propeller i hastigheter över 60, proportionellt med hastigheten. Senaste skruvningen på tändning-förgasare blev inte riktigt lyckad, motorn rycker och går sådär. Propellerljudet oroar mest.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: 65 cab och 66 kombi, en rolig kombination

Post by Blomquist »

Om du skall byta till silikon måste systemet saneras helt och hållet.
Rödsprit och tryckluft och oceaner av tid.

Silikonvätskan får inte blandas med annan vätska och packningarna måste
rengöras väldigt noga. Ju förr desto bättre, packningarna skall helst inte
ha varit i kontakt med traditionell bromsolja.

Kul med såna där verkstäder...

Min kommentar til laddlampan är att det brukar lysa svagt när strömförbruare
är på, det har att göra med hur det är konstruerat. Laddlampan slocknar i och med att den får
plus från bägge håll istället för jord när generatorn laddar. När man kör till exempel fläkten så minskar
plus i ena änden och det börjar lysa igen, fast svagt.
210 -64, 223 -68
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 65 cab och 66 kombi, en rolig kombination

Post by gudu »

Jomen, igår blev det bytt bromsvätska, jag får gilla läget helt enkelt. Bromsarna fungerar hur som helst.

Angående laddlampan tycker jag det är underligt att fläkten, men inget annat, får den att lysa. Någonstans gömmer sig nog en oxiderad kontakt.

Det dök upp ett hopp om propellerljudet. Imorse märkte jag att tutringen lös, kanske var det den som hade fått resonans. Skulle det vara så är det fashinerande hur svårt det är att lokalisera varifrån ett oljud kommer, har hela tiden tyckt att det kommit ifrån höger framhjul.

Nu fick jag just avisering om att den beställda 1234ignition kommit till postkontoret. Hoppas jag hinner montera den snart, skall bli väldigt kul hur som helst. :) :D :lol:
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: 65 cab och 66 kombi, en rolig kombination

Post by A-masen »

Berätta mer om montaget och resultatet med 123 Ignition. Glöm inte kameran.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by gudu »

Ja nu borde jag ju berätta om hur det gått med fördelaren. En församling i spänd väntan kan tänka. :)

Den var enkel att montera, grundinställdes till tio grader, jord sattes till vid reläfötterna och plus från en säkring, överst eller näst överst på styrbord sida. Kurvväljaren är satt som en sådan där liten originalbrytare till vänster under instrumentpanelen USB-sladden drogs in till kupén i hålet där chokewiren går in.

Motorn startade direkt men sedan dog den och ville inte komma igång. :shock:

Efter mycket rotande där först elkopplingarna, sedan fördelaren och sedan tändspolen fått agera troliga orsaker verkar det som om bilen inte får tillräckligt med bensin.
Efter detta har jag mest blåst bränsleledningar, funderat över läckande bensinrör, tät sil i tanken, tanksköljning och/eller bensinpumpsbyte.

Jag tog filmer på stroboskopinställning före och efter fördelarebyte och på tomgången vid avgasröret före och efter byte men eftersom en del av problemen med gången innan fördelarebytet troligen berodde på bränslebrist är de inte riktigt representativa så jag lägger inte upp dem på youtube. Tändningen är väldigt mycket stabilare vilket säger en del om gamla fördelaren men även om hur noggrann 123fördelaren är.

Men motorn går såpass bra att jag igår kväll kunde bogsera sambons Opel Zafira, som stannat på motorvägen vid Fjällbacka, 12mil till verkstaden. Det märks tydligt att Amazonen är mycket lättare. När Zafiran bromsade eller draglinan sträcktes tvärstoppade Amazonen och det hjälpte inte hur mycket man gasade.

Propelleroljudet är kvar och starkare, det tros komma från höger fram eller runt växellådan. Vid nittio på fyran är det dessutom en enorm ljud och skakresonans som försvinner om jag växlar upp eller ner. Inte bra! Vad kan det vara?

Mina plastinnerskärmar, som nu är körda drygt femhundra mil, har spruckit på ett flertal ställen. Turligt nog är återförsäljaren medveten om detta och jag får pengarna tillbaka vilka skall investeras i innerskärmar av plåt istället. Tack för det, återförsäljare!

Men, mellan dessa problem är det att konstatera att den nya fördelaren är en fantastisk förbättring! För första gången vrider sig bilen vid uppvarvning från tomgång. Motorn går ändå som den där påsen nötter på grund av bensin och andra slitagefenomen, det är alltid en oljedimma runt bilen. Tycker att den slitits väldigt mycket under de nu ca 800mil jag kört den.

Lite iakttagelser:
  • Motorn varvar snabbt till övervarvsskyddet (nu på 5000rpm) på ettan, tvåan trean. På fyran och speciellt femman orkar motorn knappt över 4000varv per minut.
  • Bilen går ändå tillräckligt bra för att bogsera en Opel Zafira
  • Jag kan inte få till en bra förgasarinställning. Det verkar som om bränsletillförseln varierar med tiden. Detta gör att bilen snarare drar mer nu än innan. :?
Lite noteringar om fördelaren:
  • Det är viktigt att ta vakuumet till tändförställningen från grenröret. Då erhålls en entydig vakumkurva som är beroende på gasläget. Tages vakuumet från uttaget på förgasaren innan spjällhuset blir det noll vakuum vid både tomgång och motorbroms samt att det går upp och ner lite vid gaspådrag. Detta kan man se tydligt om datorn är inkopplad och programmet körs under färd.
    (Tändförställningskurvorna som programmerats in vid leverans. Vi hade valt B18b och B20a kurvor är anpassade till vakuum från grenrörret.)
  • Jag gjorde ett grenrörsvakuumutag genom att svetsa ihop en bromsluftnippel med ett vakuumuttag till ett bromsservo.
  • Man kan inte endast ställa tändningen och sedan förgasaren. Jag har ju rotat mycket med förgasaren då dess funktion varierat beroende på bränsletillförsel. Att "mappa" tändkurva och förgasarinställning blir istället en upprepad process. Ställ tändningen vettigt, ställ in förgasaren. Justera tändkurvan justera förgasaren osv. (Tändförställningen är beroende på bränsleblandningen och gången vid olika blandningar är beroende på tändförställningen) En knacksensor vore bra helt enkelt.
  • Det är ibland lite svårt att höra när det börjar spika. Hur hör man detta bäst?
  • Det är svårt att ställa in förgasaren med den tändförställningsdip vid 1000rpm som återförsäljaren gillar att programmera in för att stabilisera tomgången. Man får tillfälligt lägga in en kurva med rak tändförställning.
  • Den svenske återförsäljaren Arian är kunnig, trevlig och hjälpsam. Han har dessutom en B18motor.
  • Det är roligt att se förställning och varvtal i det medföljande programmet som dock skulle kunna utvecklas lite mer mot användarvänlighet.
  • Det är roligt att experimentera med olika kurvor. Gasa och mäta tid i programmet. Tror dock att till slut blir det någon som Volvo en gång utvecklat och att skillnaden blir graden av grundinställning för att förskjuta kurvan upp eller ner för att anpassa det efter bränslet. (Förändringen beroende på varvtal och gas borde vara ungefär samma men grundtiden variera mellan olika bränslen.)
  • Fördelaren rekommenderas.
I'll be back!
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by gudu »

Ja något fel med bränsletillförseln är det, filtret var tomt i fredags och man kunde se en droppe komma från tankröret då och då. Bensinpumpen är bytt utan förbättring så idag gav jag mig på att rensa tanken.
Började med att koppla tryckluften via en slang i tanken att trycksätta bensinröret för att se om det läckte någonstans, icke.
Så jag började projekt skölja tanken. Det kommer bli ett stort projekt då det visade sig att alltid fyndige tidigare ägaren kört sönder bottenpluggen och sedan limmat den med kemisk metall. :evil:

Nu är tanken ute ur bilen för lagning.


Jag har länge tyckt bilen var lite sned och när jag stod i smörjgropen syntes det igen. Felaktigt åtdragna bussningar har varit teorin, om det nu inte varti en synvilla. Men där i gropen verkade det som om däcken har olika mönster och är är de inte olika stora? Jo minsann på vänster sida satt 215*70*r14 och på höger sida 215*75*r14. Snabbt flyttade jag så att de stora är bak och vips bilen är inte sned men med en fin lutning framåt. Man ska inte ta något för givet, inte på en sådan här bil i varjefall.

Så här stor skillnad är det på de dimensionerna.

Image
Den observante kan se en FM-motor med avmonterad cylindet i bakgrunden.
Städningen är pågående för övrigt.

I frustration har jag även börjat montera i de dubbla suhif6orna.

Image
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by gudu »

En liten uppdatering:

Tankpluggen blev lagad och jag kunde sätta igång men det var dåligt med bränsle ändå så häromdagen skruvade jag fast tryckluftspistolen med slangklämma i slangen som går till bränslepumpen och blåste in i tanken, PLUMP!, sade det och sedan dess verkar den få tillräckligt (och kanske lite för mycket) bensin. Antagligen blåstes filtret i tankens utloppsrör bort, om det nu finns ett sådant filter.

Fördelaren fungerar utmärkt men jag roar mig i huvudsak med att försöka ställa förgasarna. BBZ nålar är nog inte optimalt för en B18A originalmotor, tycker den vill gå fett om jag ställer den bra på tomgång. Orsaken kan man nog se på denna eminenta hemsida: http://www.mintylamb.co.uk/suneedle/

Om man jämför Volvonålar som jag hittat omnämnda i forumet, BBZ, BBB, BAL, BAZ, BCJ, BCD , så ser ser man att deras relativa diametrar skiljer sig åt. Se nedan:

BBZ är grov i basen vilket borde göra att går den bra på tomgång så går den fett på övriga laster.

BCD verkar annars egentligen trevligast och bra att börja med då den är en rak kon, utom något i tomgångsområdet. Den borde gå avsevärt snålare på mellanfarter än de andra.

Image
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by gudu »

Häromveckan togs båten upp och transporterades hem:

Image
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by gudu »

I söndags var vi på en liten utflykt och bilen gjorde sig bra bland höstfärgerna.

Image

Borde nog prioritera mig till en bättre mobilkamera. Bil eller mobil det är frågan... hmm?
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by gudu »

Ja då var man på sin första amazonträff, skoj :D att se flera amazonägare i verkligheten samt gjort av med lite för mycket pengar :? på bra grejor.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by Blomquist »

gudu wrote: BBZ nålar är nog inte optimalt för en B18A originalmotor, tycker den vill gå fett om jag ställer den bra på tomgång. Orsaken kan man nog se på denna eminenta hemsida: http://www.mintylamb.co.uk/suneedle/
Gratulerar till motorframgångarna och tack för bra länk. Det var lite av en resa måste man säga,
något filter inne i tanken kan det dock inte vara fråga om, måste vara något annat som ramlade ur. En fundering härifrån är om
det verkligen går att få till det så där helt optimalt med dessa förgasare på en B18 med A-kam.
Brukligt är ju att man sätter i en vassare kam. Men det kanske finns någon med praktis erfarenhet här på forumet som har något att tillägga.
210 -64, 223 -68
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by gudu »

Ja, jag ser det som en illustration på att en olycka kommer sällan ensam. Hoppas det inte dyker upp nya rackartyg på ett tag.

Nej jag tror inte heller det går att få till det bra med den kam och nålkombinationen nålar men det är ju bättre att experimentera på denna motorn än den nyrenoverade.

Vet inte om jag skrev det ovan men jag tror mig ha läst mig till att när man ställer in en sådan här förgasare väljer man först fjäder till vakumklockan så att den åker helt upp vid maxvarv. Då utnyttjar man nålens hela längd. Sedan hittar man lämplig nålkurva som ger bra blandning för alla varvtal. Och till sist hittar man en dämpkolvsvätska med lämplig viskositet som ger lagom accelerationspumpsfunktion. SU enkla?

Eftersom dubbelförgasarvarianterna av både b18 och b20 som har olika storlek och maxvarvtal har likadana klockfjädrar kan man gissa att den ena motorn inte har optimal fjäder och följaktligen inte utnyttjar hela klockans rörelse till maxöppning alternativt bottnar för tidigt.
Det finns för övrigt en del exempel på internet på hur man med diverse linjaler mäter vakumklockans lyft vid olika laster.
Lars Br
Posts: 33
Joined: Sat Jul 07, 2012 8:28 pm

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by Lars Br »

Läste att du tog vacum från insuget direkt.

Anledningen till att man använder vacumklocka för att ställa om tändningen, är att man vill att bränsle luft blandningen ska ha brunnit färdigt precis när kolven når toppläget.

Och olika bränsleblandningar brinner olika länge, i princip fetare brinner fortare än magrare.

Så när man kör med delgas i 70km så magras blandningen ut, och då så ökar man på förtändningen, för att få ut maximal bränsle ekonomi med hjälp av vacumklockan.

När motorn går på tomgång så behöver man inte tända på blandningen så tidigt då motorvarvet är lågt.

Så om man kopplar vacumet till insuget så ökas förtändningen pga högt vacum vid tomgång med följd av dålig tomgång som följd.

Därför brukar man ta ut vacumet straxt ovanför gasspjället så vid tomgång för då är inte vacumklockan aktiverad.

Så din lösning kan nog ställa till det mer än den hjälper till.

Om det vore så lätt att borra ett hål i insuget så skulle bilfabrikanterna göra det från början.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 65 cab och 66 kombi

Post by gudu »

Lars, Tack för den infon. :D Som tur är har de fiffiga konstruktörerna på 123ignition lagt in att jag kan lägga ett lägsta varvtal för vakumförställning. Då klarar tomgången sig.

Problemet med att mäta undertrycket vid förgasarnippelv var att det inte blev entydigt. Fick samma vakum för två fall. Dellast vid ett varvtal samt acceleration från ett lägre varvtal. I det senare fallet är ju blandningen fetare och då vill jag snarare minska förställningen. Detta blir entydigt om jag mäter undertrycket på insuget.

Att vakumet ökade en stund direkt vid gaspådrag kan ha att göra med att dämpkolven inte släpper upp klockan med nålen just för att få fet accelerationsblandning.

Man kan se vakum och tändförställning tydligt när man kör med datorn inkopplad till fördelaren.
123säljaren Aryan, som jag talade en hel del med om detta. nämnde även att förställningarna vid tomgång av olika sort har med utsläppskrav att göra och inte med funktion på motorn. Och utsläppen på tomgång är väl mest av betydelse vid kökōrning och besiktning. :?

Nu skriver jag på telefonen och kan i det lilla fönstret inte se vad som skrivs nedan. :evil: Hoppas det inte är något dumt. :D
Värt att notera är att 123 byggt sina vakumkurvor för mätning på grenröret. Jag försökte ju köra på nippeln men det gick alltså sådär.


Är det någon annan som har 123tune så år jag glad att byta erfarenheter.
Post Reply