Skadat B20-block
- Jugge-1960
- Posts: 110
- Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
- Location: Västervik
Skadat B20-block
Hej.
Har fått tag i en B20 motor med 8-bultad vevaxel. Vid demonteringen upptäcktes att det saknas en bit utav motorblocket vid fastsättningen av oljepumpen.
Då jag ej har drivaxeln till fördelaren - oljepumpen så undrar jag om det skall finnas någon lagring där det gått av, eller om det bara skall vara en bussning 418251 strax under kamaxeln?
År det någon risk att köra med detta block?
Motorn måste ha körts så här för det finns inget skrot eller andra lösa delar i oljetråget.
Tanken är att ersätta min B16-motor och att anpassa B20-motorn till blyfritt.
//Jörgen
Har fått tag i en B20 motor med 8-bultad vevaxel. Vid demonteringen upptäcktes att det saknas en bit utav motorblocket vid fastsättningen av oljepumpen.
Då jag ej har drivaxeln till fördelaren - oljepumpen så undrar jag om det skall finnas någon lagring där det gått av, eller om det bara skall vara en bussning 418251 strax under kamaxeln?
År det någon risk att köra med detta block?
Motorn måste ha körts så här för det finns inget skrot eller andra lösa delar i oljetråget.
Tanken är att ersätta min B16-motor och att anpassa B20-motorn till blyfritt.
//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Re: Skadat B20-block
Alle B20 går på blyfri bensin!
Re: Skadat B20-block
Du bör bygga om toppen med härdade säten till utblåsningsventilerna annars finns risk för att utblåsningsventilerna kommer att gå sönder.
AVG
- Jugge-1960
- Posts: 110
- Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
- Location: Västervik
Re: Skadat B20-block
Ja, så här såg toppen ut, något brända ventiler.
Har en E-topp liggande som jag kan använda om man skall ha bråttom, för det satt en K-kam i motorn.
Men håller fästet för oljepumpen? (Se första inlägget)
//Jörgen
Har en E-topp liggande som jag kan använda om man skall ha bråttom, för det satt en K-kam i motorn.
Men håller fästet för oljepumpen? (Se första inlägget)
//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Re: Skadat B20-block
rent instinktivt utan att ha kollat på hur axeln sitter i pumpen så nej.
Inte bygga nytt på skadat block. Om motorn varit "gammal" och var nere för lättare service så kanske jag kunnat släppa igenom det men allt beroende på hur axeln sitter fast i oljepumpen (vilket jag har för mig att den inte gör utan det är bara ett "mejselspår")
/Janne
Inte bygga nytt på skadat block. Om motorn varit "gammal" och var nere för lättare service så kanske jag kunnat släppa igenom det men allt beroende på hur axeln sitter fast i oljepumpen (vilket jag har för mig att den inte gör utan det är bara ett "mejselspår")
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Skadat B20-block
Jeg støtter QV her! Det ser ut til å være katastrofalt å mangle styring mot oljepumpen på en lang aksling. Kommer den i svingninger, kan den slå ut og gi havari!
Et bra motorveksted kunne kanskje sveiset inn et stykke og borret nøyaktig opp, men det koster vel mer enn en blokk?
Et bra motorveksted kunne kanskje sveiset inn et stykke og borret nøyaktig opp, men det koster vel mer enn en blokk?
Re: Skadat B20-block
pumpen sitter ju bara fastskruvad i de två hålen och sen styrs ju axlen till fördelaren genom bussningen ovanför... sen sitter ju en del av pumpen i det trasiga hålet men det känns som om den inte kommer nån vart om den är fastskruvad... kanske inte jättekul att bygga en motor med e topp och k kam med en sån skada. det är en avvägning du själv får göra... ang axeln som driver fördelaren och pumpen har jag en liggande, finns i hbg.
- Jugge-1960
- Posts: 110
- Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
- Location: Västervik
Re: Skadat B20-block
Då kanske det finns lite hopp att få iordning motorn, fast med vanlig topp.
Främre lagret till kamaxel måste bytas, oljehålet i lagerbanan matchade inte hålet i motorn, ser lite mysko ut.
//Jörgen
Främre lagret till kamaxel måste bytas, oljehålet i lagerbanan matchade inte hålet i motorn, ser lite mysko ut.
//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Re: Skadat B20-block
Jag sällar mig till qv o torbo. Axeln som driver pumpen sitter i ett spår i pumpen den bör nog ha styrning uppe och nere. Kan flisen gått ur om man bankat loss pumpen eller om pumpen havererat. Men det gör de väl aldrig?