Farosonen
-
- Posts: 228
- Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm
Re: Farosonen
snyggt jobbat vips så blev det en äldre front,
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Re: Farosonen
Blev lite till gjort idag, Inte helt klart än men i morgon hoppas jag få till den sista.
Men jag lovade visa hur jag gjorde hörnen,.
Och så hör gör jag, funkar för mig.
Papper är billigare än plåt, så jag använder baksidan på en mejsel på en bit papper så jag får linjen på grillen'
klipper ut biten, och ritar av på en plåtbit flyttar papper ca 10 mm ritar igen.
på så sätt får jag biten som skall bockas.
Sen är det bara att klippa bort allt som inte liknar pappret.
Här använder jag en plåtsax för böjar, som jag köpt för några tior på en loppis, Håll utkik efter äldre outslitliga plåtsaxar, nya i samma kvalitet kostar multum.
Sen påbörjar jag bocken med hjälp av en skiftnyckel, vanligtvis kan man hålla i plåten. Men här var det så liten bit att hålla i så jag använde skruvstycket.
Sen knackar jag till vinkeln med en hammare och skruvstycket, och flyttar plåten vartefter jag knackar .
Många små lätta slag är bäst.
Sen får man kolla och passa in biten mot grillen.
När man är nöjd ritar jag av det som behöver kapas bort på originalfronten.
Ritade ett par streck på tvären ut över grillen, så man vet var biten passar in.
Sen är det bara att svetsa fast grejorna, och slipa ner svetsarna.
Men jag lovade visa hur jag gjorde hörnen,.
Och så hör gör jag, funkar för mig.
Papper är billigare än plåt, så jag använder baksidan på en mejsel på en bit papper så jag får linjen på grillen'
klipper ut biten, och ritar av på en plåtbit flyttar papper ca 10 mm ritar igen.
på så sätt får jag biten som skall bockas.
Sen är det bara att klippa bort allt som inte liknar pappret.
Här använder jag en plåtsax för böjar, som jag köpt för några tior på en loppis, Håll utkik efter äldre outslitliga plåtsaxar, nya i samma kvalitet kostar multum.
Sen påbörjar jag bocken med hjälp av en skiftnyckel, vanligtvis kan man hålla i plåten. Men här var det så liten bit att hålla i så jag använde skruvstycket.
Sen knackar jag till vinkeln med en hammare och skruvstycket, och flyttar plåten vartefter jag knackar .
Många små lätta slag är bäst.
Sen får man kolla och passa in biten mot grillen.
När man är nöjd ritar jag av det som behöver kapas bort på originalfronten.
Ritade ett par streck på tvären ut över grillen, så man vet var biten passar in.
Sen är det bara att svetsa fast grejorna, och slipa ner svetsarna.
Last edited by Lars Br on Mon Oct 22, 2012 4:59 am, edited 1 time in total.
Re: Provstart av Farosonen
Nu är jag inte inne och läser "custom" så ofta menLars Br wrote:Till sist önskas lite hjälp.
Va där det här för relä? Vad skall anslutas till den tredje kabeln??
Det finns två av dessa reläer i en Amazon som standard (iallafall på 12 volt)
Ljustuta
Backlampa
Sedan finns det ett till om man har OD typ D
Utan att ha kollat så skulle jag på din beskrivning om "kontaktrest" säga backlampa och "kontaktresten" skall anslutas nere vid bakkant ovankant på växellåda
/Janne
blinkdonet finns med två eller tre anslutningar beroende på årsmodell men det sitter under instrumentpanelen strax bakom chocken.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Farosonen
Det lutar nog attt det är det här reläet.
Lånade bilden från den orörda 66'an.
Men det som förvirrar mig lite är att den svarta kabeln går mot mitten av bilen.
Och vore det ljustuta borde den inte gå mot fronten.
Kan det vara backlampa då och kontaktresten var en bit av kontakten på växellådan?
Känns lite logiskt liksom.
Får kolla lite mer nu när den är körbar, och har batteriet inkopplat.
//Tack för hjälpen
Lånade bilden från den orörda 66'an.
Men det som förvirrar mig lite är att den svarta kabeln går mot mitten av bilen.
Och vore det ljustuta borde den inte gå mot fronten.
Kan det vara backlampa då och kontaktresten var en bit av kontakten på växellådan?
Känns lite logiskt liksom.
Får kolla lite mer nu när den är körbar, och har batteriet inkopplat.
//Tack för hjälpen
Re: Farosonen
Idag blev det lite gjort igen.
Nu är det bara det tråkiga kvar, spackla och slipa.
Sen får vi se hur det går,
Nu är det bara det tråkiga kvar, spackla och slipa.
Sen får vi se hur det går,
- Jugge-1960
- Posts: 110
- Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
- Location: Västervik
Re: Farosonen
Det ser riktigt bra ut det där!
Ser ut som att du har fått med vecket också mellan grillhalvorna.
//Jörgen
Ser ut som att du har fått med vecket också mellan grillhalvorna.
//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Re: Farosonen
Min gissning är fortfarande Backlampa.
De reläna du visar bild på är backlampa och ljustuta.
/Janne
beroende på årsmodel så kan man behöva tända parkeringsljuset för att backlampan skall fungera.
/Janne
De reläna du visar bild på är backlampa och ljustuta.
/Janne
beroende på årsmodel så kan man behöva tända parkeringsljuset för att backlampan skall fungera.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Farosonen
Snyggt jobbat med sax och hammare.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Farosonen
riktigt snyggt jobb med grillen.
Re: Farosonen
Tackar.
I kväll blev det lite fälgjobb, varför ska man jaga 5,5" fälgar när det finns 6".
Och det finns ju inga med det snygga gammla fälgcentrumet.
En Amazon spindel med gammal trumma fick göra lite nytta.
Ytterbana från 6" plåtfälg V70 tror jag det var. 4 st för 200kr så blir man inte så frågvis
Det äldre Amazon centrumet är ca 3mm för litet,
Så fyra 1,5mm tjocka plåtremsor kapades till sen punktades de fast på fälgcentrumet.
Jag markerade två punkter med tuschpenna, sen snurrade jag ett halvt varv och kollade om fälgen satt snett och vint. Lite knackande blir det.
Ett par tiondelar är OK, Gammal Ford fälga fick vara 3mm skeva och 1,5mm orunda från fabrik.
Så det här funkar tillräckligt bra
Jag punktade försiktigt när fälgen satt kvar på trumman, och såg till att inget flyttade på sig.
Sen helsvetsade jag skarvarna.
Ok jag skulle nog ha skurit bort ventilen innan jag svetsade.
Fast inget går upp mot doften av bränt gummi i skymningen.
Blir bra om jag får säga det själv
Sen ska lämna in dom för blästring och lackering.
Till sist när man vänt på fälgen får man "fördelen" att den fula ventilen sitter på insidan.
Får se hur länge man orkar ha det så.
I kväll blev det lite fälgjobb, varför ska man jaga 5,5" fälgar när det finns 6".
Och det finns ju inga med det snygga gammla fälgcentrumet.
En Amazon spindel med gammal trumma fick göra lite nytta.
Ytterbana från 6" plåtfälg V70 tror jag det var. 4 st för 200kr så blir man inte så frågvis
Det äldre Amazon centrumet är ca 3mm för litet,
Så fyra 1,5mm tjocka plåtremsor kapades till sen punktades de fast på fälgcentrumet.
Jag markerade två punkter med tuschpenna, sen snurrade jag ett halvt varv och kollade om fälgen satt snett och vint. Lite knackande blir det.
Ett par tiondelar är OK, Gammal Ford fälga fick vara 3mm skeva och 1,5mm orunda från fabrik.
Så det här funkar tillräckligt bra
Jag punktade försiktigt när fälgen satt kvar på trumman, och såg till att inget flyttade på sig.
Sen helsvetsade jag skarvarna.
Ok jag skulle nog ha skurit bort ventilen innan jag svetsade.
Fast inget går upp mot doften av bränt gummi i skymningen.
Blir bra om jag får säga det själv
Sen ska lämna in dom för blästring och lackering.
Till sist när man vänt på fälgen får man "fördelen" att den fula ventilen sitter på insidan.
Får se hur länge man orkar ha det så.
Re: Farosonen
Väldigt trevlig serie inlägg med era svetsarbeten!
Hur vet du var offsetten, balansen, blir bra på fälgen? Så inte bilen drar på ojämna vägar?
Hur vet du var offsetten, balansen, blir bra på fälgen? Så inte bilen drar på ojämna vägar?
Re: Farosonen
Väldigt trevlig serie inlägg med era svetsarbeten!
Hur vet du var offsetten, balansen, blir bra på fälgen? Så inte bilen drar på ojämna vägar?
Hur vet du var offsetten, balansen, blir bra på fälgen? Så inte bilen drar på ojämna vägar?
Re: Farosonen
gudu wrote:Väldigt trevlig serie inlägg med era svetsarbeten!
Hur vet du var offsetten, balansen, blir bra på fälgen? Så inte bilen drar på ojämna vägar?
Nu är det så att Customisering är en åskådarsport.
Så väghållning och komfort har inget med det att göra
Allvarligt talat så bygger dom här fälgarna 12mm mer utåt mot en 5,5" fälg, så det borde inte
ha så mycket mer negativ inverkan än de gamla klassikerna.
Och då fälgen inte slår åt nått håll eller är orund, så blir nog balansen bra. Alla fälgar som jag gjort hitills har funkat bra utom en som drog bromstrumman snett, med pulserande broms som följd.
Men det var en Ford big five fälg ca 12" bultmönster och dom är känsliga i orignalutförande också.
Men den som lever får se.
-
- Posts: 100
- Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am
Re: Farosonen
Tackar för en bra instruktion, blir till att spara under plåtjobb i Favoriter.Lars Br wrote:Idag blev det lite gjort igen.
Nu är det bara det tråkiga kvar, spackla och slipa.
Sen får vi se hur det går,
Mackan
Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Re: Farosonen
Fabelaktig!
Jeg har tenkt å gjøre det samme, men nå fikk jeg virkelig inspirasjon. Om jeg klarer like fine sveiser skal vel noe til, men jeg tror jeg skal klare å få felger rette. Jeg har tidligere montert felger på motorsykler og mopeder med spiler, så jeg har kontroll med side- og høydekast. Det innefor en mm regner jeg som bra..
Skulle jeg komme en lav mm ut av kurs, kan man slipe av en tiendel ellerl to på innfestingen mot navet/trommelen.
Med litt tanker om det, forstår man hvor man skal slipe av litt...
Det hadde jo også vært tøft med ventilene på innsiden!
Det ville jeg hva valgt! Det er jo ikke så ofte man fyller luft....
Jeg har tenkt å gjøre det samme, men nå fikk jeg virkelig inspirasjon. Om jeg klarer like fine sveiser skal vel noe til, men jeg tror jeg skal klare å få felger rette. Jeg har tidligere montert felger på motorsykler og mopeder med spiler, så jeg har kontroll med side- og høydekast. Det innefor en mm regner jeg som bra..
Skulle jeg komme en lav mm ut av kurs, kan man slipe av en tiendel ellerl to på innfestingen mot navet/trommelen.
Med litt tanker om det, forstår man hvor man skal slipe av litt...
Det hadde jo også vært tøft med ventilene på innsiden!
Det ville jeg hva valgt! Det er jo ikke så ofte man fyller luft....