Ja nu borde jag ju berätta om hur det gått med fördelaren. En församling i spänd väntan kan tänka.
Den var enkel att montera, grundinställdes till tio grader, jord sattes till vid reläfötterna och plus från en säkring, överst eller näst överst på styrbord sida. Kurvväljaren är satt som en sådan där liten originalbrytare till vänster under instrumentpanelen USB-sladden drogs in till kupén i hålet där chokewiren går in.
Motorn startade direkt men sedan dog den och ville inte komma igång.
Efter mycket rotande där först elkopplingarna, sedan fördelaren och sedan tändspolen fått agera troliga orsaker verkar det som om bilen inte får tillräckligt med bensin.
Efter detta har jag mest blåst bränsleledningar, funderat över läckande bensinrör, tät sil i tanken, tanksköljning och/eller bensinpumpsbyte.
Jag tog filmer på stroboskopinställning före och efter fördelarebyte och på tomgången vid avgasröret före och efter byte men eftersom en del av problemen med gången innan fördelarebytet troligen berodde på bränslebrist är de inte riktigt representativa så jag lägger inte upp dem på youtube. Tändningen är väldigt mycket stabilare vilket säger en del om gamla fördelaren men även om hur noggrann 123fördelaren är.
Men motorn går såpass bra att jag igår kväll kunde bogsera sambons Opel Zafira, som stannat på motorvägen vid Fjällbacka, 12mil till verkstaden. Det märks tydligt att Amazonen är mycket lättare. När Zafiran bromsade eller draglinan sträcktes tvärstoppade Amazonen och det hjälpte inte hur mycket man gasade.
Propelleroljudet är kvar och starkare, det tros komma från höger fram eller runt växellådan. Vid nittio på fyran är det dessutom en enorm ljud och skakresonans som försvinner om jag växlar upp eller ner. Inte bra! Vad kan det vara?
Mina plastinnerskärmar, som nu är körda drygt femhundra mil, har spruckit på ett flertal ställen. Turligt nog är återförsäljaren medveten om detta och jag får pengarna tillbaka vilka skall investeras i innerskärmar av plåt istället. Tack för det, återförsäljare!
Men, mellan dessa problem är det att konstatera att den nya fördelaren är en fantastisk förbättring! För första gången vrider sig bilen vid uppvarvning från tomgång. Motorn går ändå som den där påsen nötter på grund av bensin och andra slitagefenomen, det är alltid en oljedimma runt bilen. Tycker att den slitits väldigt mycket under de nu ca 800mil jag kört den.
Lite iakttagelser:
- Motorn varvar snabbt till övervarvsskyddet (nu på 5000rpm) på ettan, tvåan trean. På fyran och speciellt femman orkar motorn knappt över 4000varv per minut.
- Bilen går ändå tillräckligt bra för att bogsera en Opel Zafira
- Jag kan inte få till en bra förgasarinställning. Det verkar som om bränsletillförseln varierar med tiden. Detta gör att bilen snarare drar mer nu än innan.
Lite noteringar om fördelaren:
- Det är viktigt att ta vakuumet till tändförställningen från grenröret. Då erhålls en entydig vakumkurva som är beroende på gasläget. Tages vakuumet från uttaget på förgasaren innan spjällhuset blir det noll vakuum vid både tomgång och motorbroms samt att det går upp och ner lite vid gaspådrag. Detta kan man se tydligt om datorn är inkopplad och programmet körs under färd.
(Tändförställningskurvorna som programmerats in vid leverans. Vi hade valt B18b och B20a kurvor är anpassade till vakuum från grenrörret.)
- Jag gjorde ett grenrörsvakuumutag genom att svetsa ihop en bromsluftnippel med ett vakuumuttag till ett bromsservo.
- Man kan inte endast ställa tändningen och sedan förgasaren. Jag har ju rotat mycket med förgasaren då dess funktion varierat beroende på bränsletillförsel. Att "mappa" tändkurva och förgasarinställning blir istället en upprepad process. Ställ tändningen vettigt, ställ in förgasaren. Justera tändkurvan justera förgasaren osv. (Tändförställningen är beroende på bränsleblandningen och gången vid olika blandningar är beroende på tändförställningen) En knacksensor vore bra helt enkelt.
- Det är ibland lite svårt att höra när det börjar spika. Hur hör man detta bäst?
- Det är svårt att ställa in förgasaren med den tändförställningsdip vid 1000rpm som återförsäljaren gillar att programmera in för att stabilisera tomgången. Man får tillfälligt lägga in en kurva med rak tändförställning.
- Den svenske återförsäljaren Arian är kunnig, trevlig och hjälpsam. Han har dessutom en B18motor.
- Det är roligt att se förställning och varvtal i det medföljande programmet som dock skulle kunna utvecklas lite mer mot användarvänlighet.
- Det är roligt att experimentera med olika kurvor. Gasa och mäta tid i programmet. Tror dock att till slut blir det någon som Volvo en gång utvecklat och att skillnaden blir graden av grundinställning för att förskjuta kurvan upp eller ner för att anpassa det efter bränslet. (Förändringen beroende på varvtal och gas borde vara ungefär samma men grundtiden variera mellan olika bränslen.)
- Fördelaren rekommenderas.
I'll be back!