B18 problem.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: B18 problem.

Post by Arkegrim »

rolwig wrote:I ytterkanten av membranet finns en tapp/klack som ska passa ner i ett motsvarande hål i förgasaren, kolla det.
/Roland/
Hejdu, Plockade ner den idag och då såg jag att den satt åt helsike fel den där klacken. Så jag satt den rätt och satt ihop förgasaren igen. Men de vart ändå ingen skillnad..
rolwig wrote:Här kommer en skiss på förgasaren.
Skruven 84 är blandarskruven om du har original förgasaren.
/Roland/
*Länk*

Justrerade in massa lägen på den idag men vart ändå ingen skillnad. Skruvade på den till de läget de började rinna soppa.
Förstår inte vad de kan vara för fel..

Mvh Arkegrim
AmaZoN PoWeR
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: B18 problem.

Post by 940 »

du har nog strombergare som inte går att justera utan specialverktyg
har du en stor platt skruv i botten som det är skruvmejselspår i ska den vara helt inspänd annars läcker soppan ut
på den som går att justera sitter en mindre skruv i botten ock sticker ut 2 3 cm med en hyllsa på
finns nog bilder att hitta på de 2 olika utföranden av stromberg förgasaren
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B18 problem.

Post by Hasse63 »

Rinna soppa ?
Var och när ?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: B18 problem.

Post by Arkegrim »

940 wrote:du har nog strombergare som inte går att justera utan specialverktyg
har du en stor platt skruv i botten som det är skruvmejselspår i ska den vara helt inspänd annars läcker soppan ut
på den som går att justera sitter en mindre skruv i botten ock sticker ut 2 3 cm med en hyllsa på
finns nog bilder att hitta på de 2 olika utföranden av stromberg förgasaren

Ja de måste jag ju ha. Så de ska altså finnas en annan skruv att justrera på?
Får ta och kolla på de.
Hasse63 wrote:Rinna soppa ?
Var och när ?
När jag skruvade ut den stora platta skruven under förgasaren. Men de är ju inte så konstigt eftersom flotörhuset ska vara fyllt med soppa.
Trodde nämligen att man justrerade på den :)
AmaZoN PoWeR
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B18 problem.

Post by Hasse63 »

Läs 940s inlägg en gång till ! :D

...Du har en Stromberg som kräver specialverktyg för att justera bränslemängden. Skruven du skruvar på ska vara fastskruvad, verktygen finns att köpa nya, företaget som har dom finns i forumets länksamling (finns i kategorin Övrigt)
Det du kan justera utan dessa verktyg är luftmängden. kolla min länk nedan och leda reda på handboken som tar upp de olika förgasarna. Avdelning 2 (23) Motor Bränslesystem, förgasarmotorer
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: B18 problem.

Post by Arkegrim »

Hasse63 wrote:Läs 940s inlägg en gång till ! :D

...Du har en Stromberg som kräver specialverktyg för att justera bränslemängden. Skruven du skruvar på ska vara fastskruvad, verktygen finns att köpa nya, företaget som har dom finns i forumets länksamling (finns i kategorin Övrigt)
Det du kan justera utan dessa verktyg är luftmängden. kolla min länk nedan och leda reda på handboken som tar upp de olika förgasarna. Avdelning 2 (23) Motor Bränslesystem, förgasarmotorer
Ja nu vart de ju mycket tydligare, är nog för snabb ibland ;) Ja jag satt å läste de men vart fortfarande inge klokare. Dem tar ju bara upp den förgasaren som man måste ha specialverktyg på för att kunna justrera.

Men när jag gjorde startförsök idag så small de nå fruktansvärt ut i förgasaren, flera gånger om. De har väll ingenting med förgasarinställningar att göra?
AmaZoN PoWeR
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B18 problem.

Post by A-masen »

Troligen felställd tändning.
Har du haft lös fördelaren? Det finns flera fel som kan uppstå i och med detta. Dels kan man av misstag sätta fördelaren 180° fel. Se denna bild:
Image
Du ser att "drivklackarna" inte är centrerade på axeln utan förskjutna till den vänstra halvan i detta fallet. Det har hänt att man har vänt fördelaraxeln 180° fel. Spåret som drivklackarna skall sitta i, skall sitta i 35° vinkel i förhållande till motorns längdriktning när motorn/vevaxeln står i nolläge. Och det förskjutna spåret skall ligga på den övre halvan. (Blev det rätt nu? :cry: ) Du kan säkert leta upp dom här uppgifterna i länkarna som Hasse63 bjöd på.
Det kan också hända att kugghjulet med drivspåren följer med upp en bit när man lyfter ur fördelaren. Sedan ramlar den ner på kamaxeln en eller ett par kuggar fel. Då stämmer inte dom 35° längre.
Last edited by A-masen on Wed Nov 07, 2012 7:53 pm, edited 1 time in total.
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: B18 problem.

Post by Arkegrim »

A-masen wrote:Troligen felställd tändning.
Har du haft lös fördelaren? Det finns flera fel som kan uppstå i och med detta. Dels kan man av misstag sätta fördelaren 180° fel. Se denna bild:
*BILD*
Du ser att "drivklackarna" inte är centrerade på axeln utan förskjutna till den vänstra halvan i detta fallet. Det har hänt att man har vänt fördelaraxeln 180° fel. Spåret som drivklackarna skall sitta i, skall sitta i 35° vinkel i förhållande till motorns längdriktning när motorn/vevaxeln står i nolläge. Och det förskjutna spåret skall ligga på den undre halvan. (Blev det rätt nu? :cry: ) Du kan säkert leta upp dom här uppgifterna i länkarna som Hasse63 bjöd på.
Det kan också hända att kugghjulet med drivspåren följer med upp en bit när man lyfter ur fördelaren. Sedan ramlar den ner på kamaxeln en eller ett par kuggar fel. Då stämmer inte dom 35° längre.
Hejdu, jag har gjort grundinställning på tändningen, så nu går den hyffsat. Har dock inte ställt med strobolampa än, men tycker jag borde prickat rätt läge när jag vridit på fördelaren 1mm åt båda hållen fullt ut satt säga. Och den går inte bra på nån av lägena jag testat.

Fördelaren har jag faktist aldrig haft lös. Bara så att man kan vrida på den då, men inte haft ur den. Och den har ju gått förut med den där fördelaren. Så är tveksam om de skulle hänt någonting med den. Men tack ändå för informationen :)

Mvh Arkegrim
AmaZoN PoWeR
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B18 problem.

Post by Hasse63 »

Titta en gång till i verkstadshandboken jag tipsade om ovan för båda förgasarna tas upp där... vilken din version är blev nu oklart igen :roll:

Finns ioförsig en sen modell där skruven i botten bara är ett lock som man inte bör tas lös men den har du väll inte.

Hur har du gjort inställningen av tändningen :?:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: B18 problem.

Post by rolwig »

Bilen är en -68 med B18 och då skall det vara den äldre förgasaren med justerskruv under flottörhuset. Den förgasare som man måste ha pressverktyg för att justera kom på B20 -69. Det finns ytterligare en variant som man justerar uppifrån genom dämpkolven, där man höjer eller sänker nålen, men den varianten kom nog inte förrän på B21,an.
Titta på min skiss justerskruven har nummer 84, den fasta pluggen har nummer 64.
Nu måste det utredas vilken förgasare han har. Är det en slät plugg med ett spår, ja då är förgasaren utbytt annars ska det gå att justera med justerskruven 84.
En annan sak som jag kom att tänka på är om nålen har varit demonterad och inte kommit tillbaks i samma läge.
/Roland/
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: B18 problem.

Post by Arkegrim »

Hasse63 wrote:Titta en gång till i verkstadshandboken jag tipsade om ovan för båda förgasarna tas upp där... vilken din version är blev nu oklart igen :roll:

Finns ioförsig en sen modell där skruven i botten bara är ett lock som man inte bör tas lös men den har du väll inte.

Hur har du gjort inställningen av tändningen :?:
Får ta och läsa mig in i den riktigt ordentligt ;)

Kan vara så, har ingen aning ja..

Gjorde exakt som rolwig skrev på sida 2 längst upp. Då gick den väll hyffsat iaf. Men går inte få bättre hur jag än vrider på fördelaren.
rolwig wrote:Bilen är en -68 med B18 och då skall det vara den äldre förgasaren med justerskruv under flottörhuset. Den förgasare som man måste ha pressverktyg för att justera kom på B20 -69. Det finns ytterligare en variant som man justerar uppifrån genom dämpkolven, där man höjer eller sänker nålen, men den varianten kom nog inte förrän på B21,an.
Titta på min skiss justerskruven har nummer 84, den fasta pluggen har nummer 64.
Nu måste det utredas vilken förgasare han har. Är det en slät plugg med ett spår, ja då är förgasaren utbytt annars ska det gå att justera med justerskruven 84.
En annan sak som jag kom att tänka på är om nålen har varit demonterad och inte kommit tillbaks i samma läge.
/Roland/
Bilen är en 69a med b18.. Gjorde dem ens 69er med b18? Ja de är en slät plugg med ett spår i ja. Och de händer ingenting när man skruvar på den. Hittar inte ens på 84ans skruv på min förgasare :/

Nej nålen har jag aldrig plockat den. Tycker de är väldigt konstigt att den går lika med en förgasare som har vart inne på renovering och som även går klockrent på en av kompisarnas b20, eller om de var b18 de kommer jag inte riktigt ihåg.

Mvh Arkegrim
AmaZoN PoWeR
Post Reply