Lundin B20 projekt

Moderatorer
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Lundin B20 projekt

Post by jfsebastian »

Vad är syftet med hela övningen egentligen?
Är det att använda ett B20-block (som knappast är standard) och optimera resten runt eller är det för att testa dina teorier om optimala motorn?
Att det blir unikt och extremt coolt är ju säkert
Vad sa du till dig själv innan du satte igång?
-Nu jävlar ska jag visa lastbilsturbokillarna hur en turbomatad b20 ska vara, eller hur gick tankarna?

Janne
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.LUNDIN »

Det handlar nog mest om att få ihop det som jag påbörjade efter att den gamla ”Ollonblå” såldes. Sedan finns fortfarande mycket roligt att testa rent praktiskt av sådant som jag gått och grunnat på under årens lopp och som trots att åren gått ingen ännu har fattat att man kan göra.... :D :D Det är tyvärr väldigt ont om innovatörer på de motorforum som finns. Sedan kan det ju vara så att dom som finns håller väldigt tyst om det dom sysslar med.. :?:

Mycket kan man säga om B20 blocket, men det är knappast idealiskt eller optimalt att använda. Borret är alldeles för litet och det hindrar att man kan få till ett bra flöde ur toppen, hade det legat på 96mm så hade det varit en helt annan ”fyra”..: :D Man ser snabbt hur borr och slag inverkar på möjligt effektuttag då man leker runt i simuleringsprogram och B20 måtten är inte idealiska. Eftersom jag kom över en gammal 16V topp som använts på just B20 i SSK sammanhang, så vore det kul att se hur bra den egentligen är. Toppen och dess ventilstorlek är tyvärr gjort för minst 93 borr och det är inget som håller i turbosammanhang. Därmed krävs det en hel del finlir innan jag får till installationen så det blir mekaniskt sund. Det enda som kommer att vara original Volvo på min motor är blocket och bakre vevaxeltätning, resten byt ut.. :D Men som jag ser det så är det blocket som bestämmer vad det är för motor i slutändan.

Jag har väl inga direkta tankar om vad andra använder för aggregat, jag har ju min egen inställning till det hela och där ingår inte aggregat med turbinaxel diametrar på 15mm och uppåt... :D Hög effekt med hjälp av turbo brukar det sällan vara speciellt svårt att nå, det är dock något helt annat med att få till den transienta responsen som ger bra körbarhet. Själv har jag svårt för alla tidkorts jägare, vars motorer kräver minst 10 sek i trixande på startlinjen innan dom kan köra iväg, det är ingen racing i mina ögon.
Skall jag sedan vara lite spydig så kan jag tycka att det är en aning beklämmande att läsa om att det jag sysslade med för mer än 30 år sedan nu lanseras som om det vore nytt. Det senaste i den vägen som jag läste om, var idén med att blockera en av ingångarna på ett turbinhus med dubbelingång för att på så sätt bättra på aggregatets lågfarts respons. Detta tilltag patenterades redan 1969 av Cummins och är således inget nytt, själv hade jag detta patent i min hand i mitten av 70-talet.
Så jag har inget behov av att visa några lastbilsturbokillar hur man bygger bra motorer, jag vet var jag själv står rent kunskapsmässigt gentemot omgivningen och det räcker mer än väl för min del.. :D Ibland brukar jag dock fundera på hur långt jag egentligen hade kunnat driva det hela på 80-talet om jag bara haft de ekonomiska resurserna som krävdes för att fullfölja alla de ideér jag då hade. Ett exempel på detta var då jag 1980 blev lovad spons ett Comprex aggregat av dåvarande Brown Boveri , sedermera ABB. De firmor som just då höll på att testa Comprex var konsult firman Ricardo i England samt Ferraris formel 1 team (Ferrari 126 CX), så man hade ju hamnat i bra sällskap om man så säger… :D Jag hade som privat person garanterat varit ensam om att få testa denna typ av överladdnings aggregat på gatan… :D Jag gav en hint om det i slutet på artikeln om min gamla amazon. Det manus som jag filar på kommer att innehålla en hel del av det som jag sysslat med och grunnat på under årens lopp. Det kommer att visa att inget av det som nu avhandlas på forumen är nytt under solen, det mesta är tyvärr bara smarta varianter av det som redan uppfunnits.
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Lundin B20 projekt

Post by jfsebastian »

Jag ser verkligen fram emot att ha ett ex av boken i min hand, och ännu mer få se din bil.
Jag gillar uttrycket "Det är bara döda fiskar som simmar med strömmen" och där passar du onekligen in.
Behöver du hjälp någon gång så hojta till.
Jag är en jävel på att hålla, flytta och hämta kaffe :D
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Hasse63 »

jfsebastian wrote:Jag är en jävel på att hålla, flytta och hämta kaffe :D
Bästa på mycket länge, jämfört med oss andra så är det de vi kan om man ser till vad J.Lundin kan :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Butler i garaget...hmm

Post by J.LUNDIN »

En Jeeves i garaget som passar upp, ja det vore något att bräcka garagegrannarna med. Jag vet inte om jag dragit denna historia tidigare, hur som haver. Vid ett tillfälle så hade vi en mek från jobbet som tillfällig gäst i garaget, han var där för att få hjälp med att fräsa till sätena i en hojtopp. Efter ett antal timmar så började det kurra i magen på han varpå han tyckte att vi skulle bege oss till närmaste restaurang "gyllene måsen". Precis då ringer en polares tjej och undrade om vi var hungriga, hon hade mat över i från ett dyrt spektakel för bemedlade ute vid Drottningholms teatern, visst det är perfekt kom hit direkt. Vi som visste vad som skulle ske höll tyst, det enda vi sa till vår tillfällige gäst var att "maten är på väg"... :D Hans uppsyn då hon kommer i i garaget i full serveringsmundering balanserandes på ett meter långt silverfat med någon fiskrätt var obetalbar, när hon sedan dukade fram porslinsfat,silverbestick och korkade upp en väl kyld vinare hade vi svårt att hålla oss. Vi sa dock inget utan alla mumsade i sig av lyxmaten, då allt var uppätet så tog hon hand om disken och drog. Då först kom frågan, "brukar ni allting beställa mat så här", Ja så gör väl alla andra som har garage... :D Vi har än idag inte avslöjat hur det förhöll sig och jag kan livligt föreställa mig mig hur det lät på verkstaden dagen efter då han berättade för sina mekarpolare om hur företagets tjänstemän lever och frossar på fritiden.. :D :D
Last edited by J.LUNDIN on Wed Aug 18, 2010 7:47 am, edited 1 time in total.
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Lundin B20 projekt

Post by jfsebastian »

Fan vilken skön historia!

Han undrar nog vilka pengar som var inblandade i ett sånt skumt garage.
Han försökte inte hitta Don J:s ring att kyssa sen?
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: Lundin B20 projekt

Post by redheat »

en liten bifråga, eftersom ni pratade om vattenpumpar

hur liten kan man göra vattenpumps remskivan, ( svarvad i aluminium )??

har lite ont om plats för remmen till vattenpumpen, kolliderar lite med oljepumpsremmmen till styrningen ( volvo B21Et i en jeep )

om man minskar det ca 10-15 mm på diametern , kan det bli att det pumpar för mycket vatten då, kavitation ?
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.LUNDIN »

Det har jag svårt att tro, så länge man håller max varvet under 7000rpm på vattenpumpen så lär det inte vara några problem med kavitation.
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Butler i garaget...hmm

Post by pvfreak »

J.LUNDIN wrote:Vid ett tillfälle så hade vi en mek från jobbet som tillfällig gäst i garaget, han var där för att få hjälp med att fräsa till sätena i en hojtopp. Efter ett antal timmar så började det kurra i magen på han varpå han tyckte att vi skulle bege oss till närmaste restaurang "gyllene måsen". Precis då ringer en polares tjej och undrade om vi var hungriga, hon hade mat över i från ett dyrt spektakel för bemedlade ute vid Drottningholms teatern, visst det är perfekt kom hit direkt.

Hahaha, kan tänka mig att det rörde ihop ett och annat i skallen på honom. :lol: :lol:
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Hasse63 »

Det har gått en tid nu så en uppdatering här vore kul :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Gått en tid...det var snällt skrivet :D Just nu så håller jag på att försöka gjuta upp dörrformar till plastkarossen. Det är inte lätt och det beror på att karossen inte har samma mått från sida till sida. Jag har påpekat detta tidigare att gamla bilkarosser mer är att se som handbyggda och det där med liksidighet har man tagit med vad det verkar, en klackspark. En sak som också verkar skilja en del mellan olika amazoner är karossens rundning från fönster och ned mot trösklarna. Så det är ett riktigt pusslande att få till dörrarna så dom passar perfekt i karossen. När karossen och dess delar slutligen gjuts upp med kolfiber så går det inte att justera speciellt mycket utan allt måste passa på millimetern när. Att stå och slipa ner kolfiber för att få saker och ting att passa är ingen höjdare, det vet alla som försökt och dammet som bildas är en riktig rysare att ta hand om.
Projektet är således inte nedlagt, det har bara vilat sig "några" år.
Den gamle ägaren till Salt och Peppar, Peter Svensson som jag träffade förra sommaren tyckte att det var bråttom att bli klar med bilen, fan tiden går och du är inte ung längre, det är inte så många år kvar till din pension :D Åjo, än är det många år kvar..... :lol:
Så det var väl dags att börja röja i projektet igen.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Hasse63 »

Kul att du "börjat om" att bygga.. ja alla blir vi äldre :D

Du kanske ska sätta ett datum då bilen ska vara klar, typ 2014 då är deg 10-års jubileum för Amazonforumet i denna upplaga. Men det är säkert för kort tid, du har ju ett liv utanför garaget också. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Jag vågar inte har någon uppfattning om när projektet är klart, det är ju bara att gneta på, förr eller senare så blir man klar. Att ro stora projekt i hamn handlar mest om att se till att kontinuerligt göra något på objektet om det så bara handlar om några timmar i veckan :D
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by 123GT »

Mycket intressant tråd o tack för senaste text uppdateringarna klart häftigt projekt utan tvekan!
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Hasse63 »

Vi har en minst sagt kunnig person här på amazonforumet det är ett som är säkert, tänk om man hade kunnat hälften av vad JLundin kan :)) undra vad som inte är testat än, undra om man får nå svar om man frågar :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply