Tvätt inredning samt omfärgning

Moderatorer
Post Reply
J.Andersson
Posts: 5
Joined: Tue Mar 02, 2004 12:30 am
Location: Jämtland

Tvätt inredning samt omfärgning

Post by J.Andersson »

Hejsan. Håller på att göra iordning en 64 kombi och det är dax att göra iordning inredningen. Bilen har stått som rep objekt sen 94 så den är ganska skitig. Så frågan är hur jag skall gå till väga? Sen så undrar jag om det går att färga om inredningen på nått smidigt sätt. Har röd inredning men skulle vilja ha den mer Klar röd... Mvh Joe
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Tvätt inredning samt omfärgning

Post by Bettan »

Jag vill också har svar på detta :)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tvätt inredning samt omfärgning

Post by QV »

Plasten är ju vinyl och det finns det medel till på mekonomen (tillexempel) problemet med 64 (vanliga iallfall) är att de har tyg i mitten och det är väldigt känsligt och skört.

Sedan har tyget släppt igenom damm som nu sitter i skumgummit under och ger en gråare yta.

Om man sedan kan använda samma metod till vinyl som man rengör gummimattor vet jag inte (har inte sökt på nätet på den frågan)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Tvätt inredning samt omfärgning

Post by Mats »

Själva tvättningen är ju bara att göra rent med milda rengöringsmedel efter att du dammsugit golv och säten grundligt. Fläckar på tyg och liknande göres rent "utifrån-och-inåt" fläcken, så du inte sprider ut fläcken mer än nödvändigt på tyg som är rent.

Att begagna sig av vanligt ljummet vatten och tvål till en början, äro nog tillräckligt, eventuellt något fläckborttagningsmedel som prövas på en plats som inte är allt för väl synlig, ifall det skadar tyg/galon m.m.

Infärgning av klädsel m.m. är nog mer vanskligt och torde kräva mer arbete och större kunskap än vad jag har i ämnet.

Lycka till ! :D

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Tvätt inredning samt omfärgning

Post by Mats »

:oops: OJ, Janne QV hann före mig under tiden som jag skrev inlägget... :oops:

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tvätt inredning samt omfärgning

Post by QV »

men dit var lite mera informativt

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Niclas57
Posts: 3
Joined: Sun Dec 18, 2011 2:19 pm

Re: Tvätt inredning samt omfärgning

Post by Niclas57 »

Mitt tips är en tandborste och ett milt avfettningsmedel. Avsluta sedan med annan tandborste och vinylglans. Även den sjaskigaste inredning blir som ny på det här sättet! :D
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Tvätt inredning samt omfärgning

Post by amazon guy »

Finns det kunskap inom gruppen hur man färgar om nerskitade och slitna sit/ryggdynor och paneller? Hur man bör sig åt, var skaffa material osv? Eller är det överhuvudtaget värd mödan?
(mellanblå 99)
Dennis
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Tvätt inredning samt omfärgning

Post by Blomquist »

Det där med om det är värt eller ej är ju en subjektiv fråga,
men du kan få en helt ny inredning enligt original för omkring tio lappar.
En del pengar, men ingenting om man kikar på vad saker och ting kostar i nybilsvärden.

Spänd på att höra om någon har lyckats med infärgning.
210 -64, 223 -68
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Tvätt inredning samt omfärgning

Post by amazon guy »

"du kan få en helt ny inredning enligt original för omkring tio lappar"
Jag vet, men renoveringen har redan kostat en hel del fram till nu och extra 10 lappar på inredning är mycket om man har 4 andra bilar (olika fabrikat) plus en del 356 motorer (dyra ren. objekt) som var och en suger benmärg ur en. Sen är man ju förstås själv "between jobs" som det heter så fint.....

Dennis
Post Reply