Lossa ventiler som fastnat

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Lossa ventiler som fastnat

Post by Caltex »

Håller på att starta upp en B16 Amazon som stått still de senaste
40 åren. Har gått igenom det mesta, och nu upptäckte jag att 2 ventiler fastnat, spolade på
5-56 så bra jag kunde och knackade på dem med en hammare, men det slutade med att jag spikade
Ner ventilerna till fjädrarna bottnar. Bingo.

Så, har nån ett bra tips att ge på hur man ska få lös dem utan att ta lös toppen ?
/Tobias
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Lossa ventiler som fastnat

Post by Pälle »

Värme och mer rostlösande medel kanske?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Lossa ventiler som fastnat

Post by Caltex »

Det är svårt att komma åt och värma då man har fjädern i vägen, men om man skyddar fjädern och värmer uta f-n
Runt om, så kanske det kan gå. Har dock ingen gas här,så jag tänkte prova ngt annat först.
Ska kolla om ventilen kanske tar i kolven, då den är i sitt nedersta läge , i så fall kanske man kan knacka lite från undersidan , alltså dra runt motorn för hand. 8)
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Lossa ventiler som fastnat

Post by Blomquist »

Med så pass fastärgade ventiler som det låter som, skulle jag lägga ner projektet
och demontera toppen. Du kommer sannolikt att bli tvungen att göra det ändå i framtiden.

Fast, det var ju då inte det du ville höra. :wink:
210 -64, 223 -68
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Lossa ventiler som fastnat

Post by Torbo »

Enig med Blomquist her! Her kan det være både rust og sot som gjør at motoren går dålig (garantert) og trolig også med knakking fra mekanismen fra ventiler som henger og neppe blir bedre ved bruk. Det har sammenheng med at det ikke er skikkelige ventitetninger, bare hetter øverst, og på e ngammel motor øker bare sotmengden.
Se tråd: http://forum.pvklubben.no/viewtopic.php?f=10&t=495
http://forum.pvklubben.no/viewtopic.php ... 5&start=15
Min kalkulasjon: Nye ventilstyringer og ventilsliping i det minste... helst nye ventiler også, men det er et økonomisk spørsmål. Selv byttet jeg bare styringer og fikk OK klaringer på en bil som var kjørt 130 000 km.
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Re: Lossa ventiler som fastnat

Post by luddig kaninfot »

Hej en sådan motor går ju i alla väder även om den stått still en massa år,så ta rost olja och dra upp ventilen med en kofot eller liknande och tryck ner den igen och upp repa så tills den är lös men starta den inte föränn den är helt lös så att du kan dra runt motorn för hand utan att dom fastnar

pelle
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Lossa ventiler som fastnat

Post by Caltex »

Och det blir poäng till den luddiga kaninfoten i hörnet!
Rörtång,hammare och rostolja is the shit.
Fick loss ventilerna efter lite jåkande fram å tillbaka. :D
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Lossa ventiler som fastnat

Post by Dieseltroll »

Problemet är väl aldrig ventilskaftet då det oftast finns lite olja kvar i den tunna spalten som blir, utan rost på sätet till de ventiler som stått öppna under alla dessa år... Risken finns ju att den kommer gå som en påse nötter pga dålig komp på ett par av cylindrarna...

Har du en komp testare kan du ju alltid kolla hur illa det är utan att lyfta toppen. Andra kända problem med motorer som stått länge är ju att kolvringarna fastnat i sina spår...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Lossa ventiler som fastnat

Post by Torbo »

Overhale toppen er eneste løsningen her!
Dette høres ut som om det skulle være et nødsfall i Sibir for å komme til sivilisasjoen!
Hvem vil kjøre rundt med slikt?
Rust og sot og dårlig gange, fusk, ekstra belastning på kamaksel o.a. i den forbindelse... Fare for motorstopp, røykutslipp...
Jeg bare sprør!
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Lossa ventiler som fastnat

Post by Caltex »

Lugn nu, jag kör gärna runt med min motor, om den börjar gå bra. Gör den inte det,
Så plockar jag lös toppen och renoverar den ..
Att kolvringar kan fastna har jag varit med om,
Men det går ju som sagt kolla både kolvringar och ventiltäthet utan att ta isär
Motorn.
Jag startade motorn igår kväll, men jag måste fixa lite med kylsystemet mm
Innan jag kan säga nått om hur den går, men den lät då bra.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Re: Lossa ventiler som fastnat

Post by luddig kaninfot »

Hej kul att det gick bra caltex,givetvis är det bästa att montera ner toppen men jag provar alltid det här först för du gör ingen skada och som sagt det är en av bilvärldens bästa och mest slitstarka motorer vi håller på med,men prova och kör en tid och byt olja och se till att olja kommer upp till vipparmarna och att det inte är några missljud
mvh pelle
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Lossa ventiler som fastnat

Post by LABBE »

Jag krökte ju ett par ventilstänger på min (b18 dock) hade wd40 på ventilerna fastnade i botten, hällde motorolja på toppen, ca en vecka senare ventiler uppe, snurra runt maskin, ventiler fast i botten, gjorde så ett gäng gånger, sen började de funka, då hällde jag olja i toppen, på med ventilkåpan starta lät den stå å gå en halvtimma, sen dess har den funkat,,,,,,, gammal soppa blir som klister, får man den å lösa upp sig, så brukar de lösa sig
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Lossa ventiler som fastnat

Post by Torbo »

Ja, ja, går det så går det.
Jag sa bare min mening. Men den gjelder ikke alle. Jeg kjører lange turer med mine biler, og jeg vil ikke ha trøbbel undereis. Men brukes bilen bare i nærområdet, så kan man jo gamble?
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Lossa ventiler som fastnat

Post by LABBE »

I sommar kommer min å gå tur retur skåne ett par gånger, 70 mil enkel, närområde vete tusan, när den kommer ut kommer den få rulla
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Re: Lossa ventiler som fastnat

Post by luddig kaninfot »

Jag tror att många köper renoveringsatser till dessa motorer i onödan,har satt i hop ganska många b18-b20 isar genom åren och aldrig haft problem med annat än tändning och kylsystem och dylikt,visst har vevlager och kamaxlar rasat men då har det varit trimmat med webrar och vassare kammar så det får man nog räkna med.Har tillexempel aldrig köpt nya bultar till motorn vare sig till vevparti eller topplock och det har funkat för mig,lägg pengarna på ett nytt kyl,renoverad gasare och ett uppgraderat tändsystem och en fin generator och byt gärna ut gamla kablar och slangar så har man kommit långt för man får sällan problem med själva motorn speciellt om man bara skall köra orginal,skall man trimma är ståldrev den bästa investeringen enligt min mening
mvh pelle
Post Reply