Var hittar jag en NOS 12-volts torkarmotor?

Moderatorer
Post Reply
NiklasLarsson
Posts: 3
Joined: Sat Mar 24, 2012 2:54 pm

Var hittar jag en NOS 12-volts torkarmotor?

Post by NiklasLarsson »

Om man inte är medlem i någon av klubbarna som har tillgång till SVIS-godisgrotta - var hittar man då en NOS 12-volts torkarmotor?

Någon som har något tips? Maila mig då i så fall på luftkyld@gmail.com
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Var hittar jag en NOS 12-volts torkarmotor?

Post by Hasse63 »

Tips kan du få här... På Tradera och andra säljsiter dyker det upp även "udda" delar
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Var hittar jag en NOS 12-volts torkarmotor?

Post by QV »

Om det "bara" är motorn du skall ha och inte mekaniken så skulle jag inte titta mig blind på Amazon endast utan kolla över samtliga bilar från tiden som har Bosch.

Risken eller möjligheten att just denna Boschdel finns på flera bilar är ju mycket stor.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Kumlamazon
Posts: 22
Joined: Thu Oct 20, 2011 4:24 pm

Re: Var hittar jag en NOS 12-volts torkarmotor?

Post by Kumlamazon »

Hej!

När torkare nu kommer på tal så har jag suttit och funderat angående torkarmekanismer/motorer. Tydligen har minst tre fabrikat (12 V) använts, Auto-Lite, SWF och Elektrolux. Ev också Bosch. Vilka satt var? Kunde dessa ha blandats lite hur som helst vid montering beroende på vad som fanns på hyllan för stunden? Eller var fabrikaten avsedda till vissa årsmodeller eller typer?

Vad jag kan förstå finns det två huvudkonstruktioner, en med ledade armar till utgående axlar (8 mm) med fyrskruvs-montering och en med wirestyrning (6 mm axel) två skruvar att fästa mekaniken med. På mina bilar, -67 och -69, sitter wirevarianten, men det finns fyra hål i torpeden för montering. Förberedd för att kunna skifta olika fabrikat eller så brydde man sig inte om att ta bort extrahålen på senare modeller? Fanns den wirestyrda torkaren tidigare än -67? Den finns med i reservdelskatalogen för B18. Dessutom tycks den wirestyrda ha både metall- (-67) eller plastarmar (-69).

Hittar inga svar på det här i matrikelhistoriken eller under galleri/produktion/årsmodeller. Det här är väl bara hårklyverier, de torde väl fungera lika bra/dåligt i vilken årsmodell de än sitter. Fast, det är klart, en NOS skulle sitta fint.

Har någon mer funderat över dessa världsproblem?

/Åke
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Var hittar jag en NOS 12-volts torkarmotor?

Post by QV »

Kumlamazon wrote:Har någon mer funderat över dessa världsproblem?
Kanske inte just på det men, några klammer här och var på bilen har gjort mig sömlös :mrgreen:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply