B20

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
nonstop
Posts: 4
Joined: Sat May 19, 2012 6:30 pm

B20

Post by nonstop »

Jag köpte en Amazon 68 B20 hösten 2011. En kul sommar bil, lättskruvad... kanon tänkte jag som tjej.
Jag har nog kört högst 20mil då man knappt kommer iväg på ettan, och rycker i jämn hastighet
stadstrafik/cruising är bara o glömma.

# köpte en renoverings satts till förgasan. En vän har tittat i förgasan (stromberg 175 cd-2) men inget verkar konstigt.
har provat startgas runt förgasarfoten och ingen läcka syns

# Bytt till nya tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, brytarspettsar, kondensator, tändspole

# "kall" starta bilen och går fint på tumgång och när man kört ca 2km börjar den rycka, trycker ner kopplingen slutar den sen kan man köra 100m så gör den samma sak igen. men vid gaspådrag går den kanon.

# Vi har provat att ställa in bränslet på förgasan, går jätte fint 1mil sen börjar ryckningarna komma tillbaka.

# Fördelaren är nu på renovering om det kanske kan vara den.

# har läst om detta fenomen på olika forum men slut resultatet är mer defust. Väldigt tacksam för hjälp/svar på detta.
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Re: B20

Post by RostensRike »

Hej

Svårt att säga när man inte ser motorn framför sig, men har du något bränslefilter? Om inte skulle jag montera ett genomskinligt så att du ser dels om det ser rent ut och dels om det fylls som det ska. Kan vara mycket skit i en gammal tank, speciellt om bilen stått länge.
Kondensatorn har du bytt, men den kan också ge upphov till märkliga fenomen. Av din beskrivning att döma så går den som sämst när motorn belastas och den är varm?
För att eliminera några tänkbara orsaker så kan du dels byta ut bensinen till ny fräsch (spara den gamla i en reservdunk i fall det inte löser problemet), tag ett komp-prov på motorn, kolla tändinställning, brytareavstånd och hur tändstiften ser ut (berättar mycket om förbränning, om de får rätt blandning och så) ...

Det är bara att ta nya tag, de är ju pålitliga och lättskruvade motorer. Du känner ingen som har nån annan förgasare och/eller fördelare som du kan provlåna? Bara så att du kan utesluta nåt annat?

Uppdatera gärna tråden så vi ser vad som händer. Lycka till!
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: B20

Post by Ola O »

Har du provat att köra motorn med bensin från en flaska?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20

Post by A-masen »

Synd att du skickade iväg fördelaren till renovering, för hade du i stället valt en: 123 Ignition så hade du fått en helt ny modern brytarlös och helelektronisk fördelare som är bekymmerslös under bilens livslängd.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20

Post by Hasse63 »

Först och främst... Välkommen till Amazonforumet :D

Har du besiktat så du har CO-halten? Är motorn snålställd så får man ryckningar, likaså om fördelaren är glapp, är tändningen fel så går den också illa. Ta ett kompprov då motorn är varm.

Verkstadshandböcker finns nedan

:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
nonstop
Posts: 4
Joined: Sat May 19, 2012 6:30 pm

Re: B20

Post by nonstop »

RostensRike
Vi har tömt tanken en gång och genomskinligt filter satt där sen tidigare.ser rent o fin ut, bensinen i halva filtret. tog bort bensinpumpen bara för att se att den funkade och den var ok.
om man ska iväg fron stillastående o motorn är varm får man ha mycke gas för att ben inte ska börja hoppa. kör man i jämn hastighet tex 80km en längre bit känner man ryckningar från motorn fortsätter man i 80km ännu längre rycker motorn ännu värre och "stryper" tillslut sig själv. Men gasar man hela tiden så bilen går fortsre o fortare går den bra.
Tändinställning har vi gort när den är kall/varm brytarspetsarna 0,40. Tändstiften har både varit blöta brända och där imellan.
b18 fördelare stämde inte, fick låna en men nej det gick inte. provade en förgasare men den hade legat ett tag bara för att se vad som hände men blev ännu värre.

Ola O
Har inte provat med en flaska jämte men bensinen i tanken är ny.

Hasse63
Tacktack.
fördelaren är ju på renovering så får se om det kan hjälpa. CO-halten har jag aldrig provat så ska prova detta.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20

Post by Hasse63 »

Låter som den är snålställd, och för att få till det krävs specialverktyg för att pressa munstycken nedåt lite för att "öka på lite"
Sen om tändningen är lite för låg så blir motorn tröttare. Kolla så nålen är instucken i vakuumkolven som den ska, och ta ett kompprov då du fått igång den igen.

Ett sätt att ställa tändningen på är att varmköra ordentligt, vrida upp den så högt att motorn börjar spika och sen ställa ner den så att den precis inte gör det. Kör dock inte länge med spickande motor då det är skadligt för kolvar och ventiler!
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: B20

Post by Torbo »

Du kan også løfte nåla i innfestingen i stemplet. Det kan være nok men 0,1 mm... Min gikk bedre med 0,2 mm løft, men jeg fikk en smule høyere forbruk, så den endte tilbake der den var - i plan med stemplet. Grunnen var at nåla var godt brukt og ga nok. Det var mest for å teste effekten...
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: B20

Post by granfot »

En detalj är väl också vad du har för olja i förgasaren?
Kör du med motorolja så är den ju segare när motorn är kall, så då får du "choke-verkan" medan när motorn blir varm så blir oljan mer lättflytande och då får bilen för lite soppa när du gasar.
Det kanske inte är hela problemet, men det låter lite som en del av det i min värld.

Vågar inte säga vilken olja du ska ha, men en rak 20 kanske? Förgasarolja är rak 10 (ATF-olja har samma siffra) och det kanske fungerar bäst på Stromberg, när jag körde med Dubbla SU så fick jag till gången hyffsat först när jag var uppe på rak 30 (Gräsklipparolja. :) ), så 10 eller 20 gissar jag kan funka bäst.
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: B20

Post by Kalle »

Är det inte så att det ska vara ATF i Stromberg och motorolja i SU?
-68 Combi
-65 Sport
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: B20

Post by granfot »

Vissa säger så, men kör du med motorolja så blir det lite ojämt då den har olika viskositet vid olika temperaturer. Tror inte det påverkar så mycket på sommaren, men vintern när bilen är kall så är oljan segare, när den blir varmare sen så blir ju olja mer lättflytande och du får lite andra egenskaper på motorn. Tro mig, jag har gnuggat knölarna mycket över varför bilen gick helt olika beroende på väder. Men sen jag bytte till rak 30 (Med R-Kam, K/D borde vara rak 20 och A m.m. borde vara 10 gissar jag.) så var bilen mycket jämnare i prestanda. :)
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: B20

Post by Blomquist »

Låter ju precis som membranfel, men det har ni väl kontrollerat antar jag.
210 -64, 223 -68
nonstop
Posts: 4
Joined: Sat May 19, 2012 6:30 pm

Re: B20

Post by nonstop »

Jo efter 7månader har jag äntligen fått min fördelade uppsmörja och nya bryter.
Efter lite fix o trix o mycket o läsa tar jag hjälp av en vän.
Vi får nu bilen att gå och konstatera att den går bättre än innan.
Ut o provköra... inga bromsar... när vi väl har fått lite motstånd kommer ett jätte rökmoln... bromsvätskan går rakt igenom bromservon och in i motorn om jag förstod det rätt så ja en ny rep sätts beställd.
det har nog läckt innan och efter vintern har det torkat och nu läcker det rejält
Baka in bilen och hoppas på ett paket nu i veckan.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20

Post by Hasse63 »

Men sen ska det väl vara bara att köra... Hoppas vi...Du kan ju ta några kort på din Amazon så vi får se den.

;)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
nonstop
Posts: 4
Joined: Sat May 19, 2012 6:30 pm

Re: B20

Post by nonstop »

Nu börjar det hända lite...
Bromsservon renoverad och installerad, passade på att måla upp den lite.
Pumpa pumpa lufta bromsar. Bromspedalen vill ej följa med foten upp men sakta åker den tillbaka.
Nä ut o prova vad som händer.
Bromsarna tar jämt o fint och ingen konst att ta sig iväg när man har bromsat. Innan hade man tur om man kom iväg utan att bilen hoppar o rycker. Men efter ett tag ligger bromsarna på rejält. Start i bakelser fast neråt. Med foten trycker vi tillbaka bromsidealen och bromsarna släpper.
Nästa steg är huvudbromssylinden
Troligt är att när det inte funkat som det ska har huvudbromssylinden inte kunnat jobba som den ska. Vi får iaf prova öppna o titta kanske kan vi fixa även detta.
Såg att jag bara körde 26mil förra året men ser lovande ut att det blir betydligt fler igår hoppas hoppas
Post Reply