Strålkastare imma

Moderatorer
Post Reply
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Strålkastare imma

Post by Gusten-37 »

Har satt i nya strålkastare men det blir imma inv. på dem . Någon sa att man kan borra ett litet hål i underkanten på strålkastaren (kan det vara bra ?)
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Strålkastare imma

Post by az123gt »

Har själv fått 2 stycken sev-marchal ampiluxlyktor förstörda av kondens/dimma ljusbilden försvann med tiden.

I dom nya har jag borrat 1 hål på ovansidan och problemet är borta, borrar du på undersidan så lär inte kondensen komma ut.

Ovanför hålet så sitter en bit tejp som är öppen bakåt så att vatten inte ska rinna in i lyktan, har kört så här i flera år utan problem.
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Strålkastare imma

Post by rolwig »

Brukar hjälpa att lätta på damasken runt lampan.

/Roland/
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Re: Strålkastare imma

Post by Gusten-37 »

Det är bra jag skall prova med detta. Tack för hjälpen
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Re: Strålkastare imma

Post by Gusten-37 »

Hur stort behöver hålet vara , har borrat ett 3,5 mm hål men ännu har det inte gjort någon verkan
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Strålkastare imma

Post by 123GT »

Har du fått in kondens är det svårt att bli av med den. Jag föreslår demontering av glödlampan o blåsa torrt med hårtork eller att du lägger reflektorerna inomhus i rumstemp för att bli av med kondensen. När sedan reflektorerna är tillbaka i bil, tror jag att dina borrade hål gör jobbet för att hålla dem kondensfria.
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Strålkastare imma

Post by Hasse63 »

Hål ska inte behövas om lyktan är tät runt glas/reflektor & lampa reflektor. Har haft HELLA SUPER... nånting, och det lilla limma jag haft i dom under 15-20 år har försvunnit av värmen från H-4 lampan på nån ½-timma. Återkommer imman så testa med att silikona glas/reflektor.

Kan tipsa om att "fettain" reflektorns baksida och fram till glaset så slipper man en massa onödigt rost, har gjort så i mina extraljus också för Bosch ljusen vill gärna börja rosta.

:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Re: Strålkastare imma

Post by Gusten-37 »

Hej.
Jag borrade ju hål på ovansidan av insatsen och torkade av fukten inv.med en mjuk trasa, och det verkar att funka för det har inte kommit någon ny fukt ännu i varje fall.
Tack för tipsen.
Post Reply