Nybliven amazonägare 66a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Hej!

Jag och min familj har köpt en amazon 66:a i ok skick. Den behöver en del arbete och det ska jag börja med när sommaren lider mot sitt slut.
Min tidigare erfarenhet av dessa bilar är när jag körde folkrace för över 20 år sedan. Nu är tanken att den här ska få gå ett bättre öde till mötes.

Hoppas få många bra tips ifrån er som kan dom här bilarna utan och innan :P
Last edited by peoa on Wed Jul 17, 2013 8:53 am, edited 1 time in total.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Fredrik Lofter »

Grattis! Och välkommen! Ser fram emot bilder, såklart. Tack för prisindikationerna, vilka var högre än jag trodde. Hoppas de kommer våra kära försäkringsbolag till känna också...

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tack för välkomnandet Fredrik!
Skall tilläggas att priserna är en ungefärlig summering av de erbjudanden jag fått, samt de annonser som legat ute under vintern.
Nu tror jag att flertalet får sänka sina priser för att få bilarna sålda. Sedan kommer det förmodligen finnas fler bilar till försäljning under våren än vad det gjort under vintern. Om jag inte är helt ute och cyklar så tycker jag mig se att bilarna i fint bruksskick och prisklassen 35-55000:- är mest populär.
/Peo
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Fredrik Lofter »

Jag har min bil entusiastbilsförsäkrad hos Länsförsäkringar och har för mig att maximalt ersättningsbelopp (precis som att det någonsin har betalats ut...) i den försäkringen är 30'kr, vilket ju är klart under marknadsvärde utifrån din sammanställning. Bara en reflektion. Nog om det - den här tråden ska ju handla om din bil!

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by LABBE »

vet vilken bil du köpt, den är ett mycket bra obj . lycka till å vi möts p nån väg nån gång kanske,,
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by 123GT »

Spännande, ser fram emot bilder på bilen och skicket ! Vad vet du om jobbet "inför besiktning", vad ar du för "måsten" att ta tag i ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Hej Sven

Bilen är nu mer eller mindre tom invändigt och det finns en buckla i golvet som ska riktas ut (förhoppningsvis kan jag det själv annars får den lokale bilplåtslagaren jobbet). Sedan ska det i ny golvisolering, sitter någon pappersisolering nu som jag gissar är original. Sedan ska det bytas stolsband och nya mattan ska monteras. Jag tänkte också montera trepunktsbälten bak och fram (finns en bra lösning beskriven här i forumet). Förutom invändig ska vattenpumpen bytas, rost (förhoppningsvis ytrost :? ) i reservhjulsbaljan och batterilådan som ska åtgärdas. Det är vad jag vet nu. Jag hämtar bilen den 16/3 och besiktningen är 1/7 så det bör hinnas med. Nu får vi garaget monterat 4/3 och efter det ska jag isolera och måla m.m. så amazonen har konkurrens om min tid och uppmärksamhet.

Det som sedan ska göras framöver är att fixa till motorutrymmet som är allmänt slitet. Jag kunde inte se några läckage och motorn spann som en katt förutom vattenpumpen så det är inget maskinellt som behövs åtgärdas (vad jag vet). Jag vet inte om jag ska plocka ur motorn innan målning och uppfräschning eller om det funkar att plocka bort allt runtom blocket och lackera på plats, vi får se hur jag gör. Bilen är fin i lacken men dom lackade aldrig huven invändigt vilket var lite märkligt. Så den behöver få ny färg och möjligen även bakluckan. När dom monterade dörrarna så skrapade dom förardörren lite så den behövs bättras. Alla lister och emblem är inte monterade så det ska på plats. Krom ska putsas och eventuellt bytas ut. Sprucken instrumentstoppning som ska bytas och mätarhuset har självklart flaggnat så det ska målas.

Sedan får vi se i vilken ordning och när detta ska göras. Min plan med köpet var inte att skapa mig ett objekt som står i garaget utan använda bilen så mycket jag kan och fixa med saker lite då och då.

Jag lägger upp en bild på bilen från annonsen.
Image
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by ricke »

Ser ju kanon fin ut :) ska bli intressant att se när den blir ännu finare. // Rickard
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Nu har jag hämtat bilen. Jag har inte hunnit kolla igenom den grundligt än eftersom en stor del av dagen gick åt att få in isolering m.m. i garaget och övrig tid gick till min son. Av det jag ändå kunde se så är det lite mer jobb med vissa saker än vad jag först trodde. Upptäckte att förgasaren läcker lite så det blir att byta packningar till att börja med. Nu kommer jag tyvärr inte kunna lägga någon tid på bilen eftersom prio ligger på garaget. Däremot kommer jag samla på mig delar så att jag har det mesta hemma när jag drar igång med projektet. Jag tog några bilder innan det blev mörkt.

Image
Image
Image
Last edited by peoa on Thu Mar 20, 2014 5:01 pm, edited 3 times in total.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Image

Tycker den här grillen är betydligt snyggare än den som sitter på bilen. Införskaffad på Tradera och efter en del puts ser den helt ok ut.
Ska försöka slå ut någon mindre buckla och rikta upp den sen måste jag prova den på bilen.

Jag har ändrat mig om vad som ska göras i vilken ordning. Jag kommer börja med att lyfta ur motorn och fixa till den och motorutrymmet.
Det kommer med största sannolikhet innebära att min besiktningstid 1/7 är i tidigaste laget så jag flyttar fram den ca 1 månad. Jag vill inte att det ska finnas någon som helst press och stress utan vill att det ska kännas roligt att hålla på med bilen.

Det som jag vet nu är följande. Byta vattenpump, renovera förgasaren (börjar med byta packningarna), byta motorpackningar, tvätta och måla upp alla delar, montera ny oljepump och bensinpump, nya tändningsdelar m.m.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by granfot »

Hej och välkommen!

Ser ut som ett riktigt bra objekt du fått tag i!
185/65 R15 kör jag med och tycker det är alldeles lagom, jag har iofs inte 5,5 så det ser lite svullet ut, men jag klagar inte.

Däremot håller jag inte med dig om grillen. :) Den som sitter nu är den snyggaste efter den gamla (63 / 64?)
Men smaken är som baken, huvdsaken är att du är nöjd.

Lycka till!
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Torbo »

Jeg har bare brukt 195/65 og 195/70 (senast på mine biler), da det blir roligere turtall på motorvei.

195 er nærmere original 165/80 enn 185/65 og 195/70 liker jeg best, men 1,5 % + i rulleomkrets.
Se www.motormann.no
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tack för tipsen med däcken. Blir den inte lite trögstyrd med 195?
Vi får se hur jag gör.
Jag håller fortfarande på med garaget, nu har elektrikern gjort första vändan och jag har gipsat taket och satt osb på väggarna. Nu ska det upp med gips och målas sedan ska elektrikern göra det sista. Sedan är det amazonens tur att få min uppmärksamhet. Jag har varit på två veteranmarknader för att samla på mig delar men har tyvärr inte hittat något som har med bilen att göra (tomhänt kommer man aldrig hem...). Så nu blir det att lägga en beställning på allt som jag kan tänkas behöva. Jag har införskaffat verktyg under tiden, te.x motorlyft m.m. Jag har blivit rekommenderad att byta koppling när jag ändå har ur motorn. Nu tycker jag att kopplingen verkar helt ok så behövs det tycker ni? Vet ni om packboxen till vevaxeltätningen fram passar direkt (sitter nån filterpackning original) eller måste man modifiera kåpan?? Bak säljer dom packboxen monterad i kåpan så då är det ju lättare.

Vad tycker ni mer ska bytas när motor och låda ändå är ur?

Tacksam för alla svar.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Blomquist »

Hej, främre kåpan får du antingen bearbeta eller
skaffa en från en B20 av senare modell om du skall ha packbox.
När motor och låda ändå är isär skulle jag byta stödlagret
som sitter i svänghjulet, kostar inte mycket men kan förorsaka
en del skador om det skär och börjar dra runt lådan.
Kopplingen går ju att se på om lamellen är sliten eller ej.
Motorkuddar/växellådskudde kanske skall bytas också
om det är gamla svampiga grejer det handlar om.
210 -64, 223 -68
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Nu är garaget klart. Det har tagit längre tid än vad jag först hoppats på. Men nu är det plastat, dubbel isolering och värmepump m.m. så man kan skruva på bilen i dom mörkaste och kallaste vinterkvällarna.

Så här såg det ut när jag började.
Image

Och så här ser det ut nu.
Image
Image

Tanken är att börja med bilen om några veckor eller tidigare om det blir dåligt väder. Jag har köpt en del verktyg den senaste tiden. tex, kompressor, svets, motorlyft och div handverktyg. Har även laddat ner samtliga handböcker, reperationshandböcker och sprängskisser som jag kunnat hitta. Blir så mycket lättare och roligare om man har bra verktyg när man börjar riva i saker.

Nu ska jag fortsätta njuta av sommaren så återkommer jag när det är dags att börja renovera.
Last edited by peoa on Thu Mar 20, 2014 5:03 pm, edited 1 time in total.
Post Reply