Bränslerör B18A

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
metalmannen
Posts: 90
Joined: Fri Jan 30, 2009 12:32 am

Bränslerör B18A

Post by metalmannen »

Hallå.

Har en amazon med B18A och zenith förgasare.
Där sitter ett bränsle rör mellan förgasare och bränslepump.
I min bil ser detta ut att vara rostigt?
Jag har sett att andra har bytat ut detta rör emot något som ser ut att vara något metalomspunnet.
Så jag undrar om någon vet om detta rör finns att köpa eller vart man får tag på metalomspunna slangar som passar?
Och är det ett helsike att byta detta rör?

Mvh/Metalmannen
Finns inget vackrare än B18 mysiga tickande
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Bränslerör B18A

Post by StefanM »

personligen skulle jag köpa rör och nya konor och byta det. Det du pratar om, metallomspunnen bränsleslang är bara skit rent ut sagt om det inte handlar om riktig slang från hydraulfirmor.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Bränslerör B18A

Post by A-masen »

Jag instämmer med StefanM här. Den här metall- eller textilstrumpan släpper in sand och finkornigt damm. Men släpper inte ut det igen. Därför ligger det där inne och fungerar som ett slipmedel i vibrationerna, som med tiden "äter upp" slangen där innanför.
Köp en vanlig bränslegummislang, dock inte fabrikat ILO som säljs av Biltema och Jula. Den spricker efter något år. Det finns riktiga moderna och godkända på dom flesta andra försäljningsställen.
Ett metallrör låter lite tveksamt eftersom det alltid finns vibrationer. Men det kanske fungerar om man håller koll på det?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bränslerör B18A

Post by QV »

Borde inte vara helt hopplöst att hitta ett skapligt rör på skroten och ytbehandla det.
Nej det är inget svårt att byta röret.

Hittar du en bil som stått sedan 90 talet så bör du undvika de bensinslangar som finns. Dessa gillar inte den moderna bensinen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
metalmannen
Posts: 90
Joined: Fri Jan 30, 2009 12:32 am

Re: Bränslerör B18A

Post by metalmannen »

Ok så det finns inte nya rör då? :(
Jag hittar dock inte i verkstadshandbokerna hur man skall gå till väga.
Vill ju inte förstöra något.
Någon som vet vart man kan hitta någon beskrivning på detta eller någon som vet hur man gör?
Finns inget vackrare än B18 mysiga tickande
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: Bränslerör B18A

Post by redheat »

åk till en hydraulfirma ock köp lågtrycks hydraulrör 1 mm gods


byt nipplarna i båda ändar tiil en som är märkt med LL = lågtryck 6LL 6 mm rör eller 8LL 8 mm rör
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Bränslerör B18A

Post by Torbo »

Jeg har vært heldig med bensinslanger fra Mekonomen og uheldig med slanger fra Biltema.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Bränslerör B18A

Post by A-masen »

För er som eventuellt inte visste: Heldig betyder ungefär Tur. Och Uheldig alltså Otur. :wink: :roll: :)
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Bränslerör B18A

Post by Torbo »

Bra med oversetting.... :)
Post Reply