Ingen kupevärme

Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Ingen kupevärme

Post by amazon guy »

Hej,

Håller sakteligen på att få igång bilen efter att den mer eller mindre räddats från graven och idag var det dags för att gå igenom och testa funktioner på instrumentpanellen där jag bland annat upptäckt att ingen värme kommer fram efter att ha varmkörd bilen.
Två av dom 3 värmeslangar i motorrummet förblir kalla och den tredje mkt ljumen, i bästa fall.....
Reglaget på själva instrumentpanellen verka funka som det skall, dvs vajern åker in och ut.

Finns det någon som kan ge tips som kan tänkas begränsa en massa onödigt skruvande och isärtagande till några väsentliga felsökningar?

Tack,
Dennis
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ingen kupevärme

Post by QV »

När det gäller värmen så är det en ekel felsökning.

Om du tar ihop de två slangarna som går till värmeventilen med en bit rör eller annat lämpligt sätt så skall det motsvara full värme i kupen.
Får du värme då är det ventilen som har kärvat ihop.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ingen kupevärme

Post by amazon guy »

Tack för tipset Jan. Har inte kunnat och köra ut och jobba med bilen några dagar nu och därav inte kunnat och kolla upp det men skall snart dit igen, därav en snabb fråga i förberedande syfte, sitter ventilen lättåtkomlig (antar inifrån kupen) eller får man ta och montera ut hela värmepaketet för att komma åt och få igång den igen?

Dennis
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ingen kupevärme

Post by QV »

Nu har du inte anget vilket chassinummer du har :D men på de flesta bilarna sitter kapilärröret fast inuti värmepaketet.
Så ev justering görs lättast på plats under instrumentpanelen.
Man skall kunna repa dessa med detaljer från en 140 eller 240 värmeventil som är snarlik i utseendet. Man kan ju slakta en sådan först ifall det är ventilen (vilket jag anser att det borde vara)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ingen kupevärme

Post by amazon guy »

Ops sorry, glömde bort, bilen är en ´69, chassi nr.334136
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Ingen kupevärme

Post by Hasse63 »

Finns repsats/ ny packning hos motoroldies
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ingen kupevärme

Post by amazon guy »

QV wrote:När det gäller värmen så är det en ekel felsökning.

Om du tar ihop de två slangarna som går till värmeventilen med en bit rör eller annat lämpligt sätt så skall det motsvara full värme i kupen.
Får du värme då är det ventilen som har kärvat ihop.

/Jan
Hej Jan,

Har gjort som du föreslog, kopplat ihop dom två slangar som går in i värmeventilen med hjälp av ett rör så att vattnet passerar fritt förbi, men likförbaskat och efter att ha fått upp vattentempen till dom ung. 90 grader som behövs, så kommer det fortfarande ingen värme (testat även med fläkt på).

Kan man tänka sig då att felet sitter i värmeelementet, i form av slaggförstoppning med därmed förhindrat cirkulation eller vad det nu kan vara? Vattnet strömmar ju bara igenom elementet, eller är det mer komplicerad än så?

Dennis
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ingen kupevärme

Post by QV »

nej det finns inget komplicerat i uppkopplingen.
Vattnet går från vattenpumpen till värmeelementet och så vidare in i bakkant på toppen. När man öppnar kranen (på en fungerande bil) så faller tempen på instrumentet till mitten när det kalla vattnet från elementet når tempmätaren. Det tar dock inte många skunder innan det nya varma vattnet från vattenpumpen trycker upp tempgivaren itill normalt läge igen.

Så du har antingen en kass vattenpump (inte troligt) eller igensatt rör eller förstoppat värmepaket :mrgreen:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ingen kupevärme

Post by amazon guy »

Tack för ditt svar Janne, skall nog plocka isär värmepaketet till denna eller nästa helg och kolla upp vad det kan vara. Behöver ändå snygga till och måla kåpan så det var trots allt bra timing......

Dennis
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Ingen kupevärme

Post by Kalle »

Du kan ju alltid kolla vad som händer genom att ansluta trädgårdsslangen på lämpliga ställen innan du börjar plocka ner så att du inte gör det i onödan. :-)
-68 Combi
-65 Sport
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ingen kupevärme

Post by amazon guy »

Kalle wrote:Du kan ju alltid kolla vad som händer genom att ansluta trädgårdsslangen på lämpliga ställen innan du börjar plocka ner så att du inte gör det i onödan. :-)
Hej Kalle,

Den eftertanken med slangen slog mig faktiskt efter att jag skickat in inlägget, kanske går det att blåsa ut slammen på så sätt trots allt, om det nu finns nån.

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ingen kupevärme

Post by amazon guy »

Efter att ha spolat igenom både värmeventilen och värmepaketet igår, utan något tecken på förstoppning (dock en massa rostvatten), så upptäckte jag att med avtagen vattenslang (motorblock-värmeventil) och motor igång så cirkulerar det inget vatten i systemet, helt torrt. Höll jag slangen i höjd med ventilanslutning kom det inte en droppe, sänkte jag däremot så att den hamnade vid sidan om och i höjd med grenröret eller lägre och speciellt med kylarlocket av, så kom det ful slang med vatten, dock fortfarande i samma läge och med kylarlock återigen på så blev det bara droppar, även om lite rikligare, men det kan knappast skapa värme mitt i vinter.

Så nu är jag helt out på hur detta egentligen fungerar, man kör ju till och börja med och under normala förhållande med kylarlock på och så skall ju vattenslangen också anslutas där den hör hemma, d v s i den höjd värmeventilen har, men då blir det åt andra sidan ingen vattencirkulation.

Kan någon med liknande erfarenhet kommentera? Kanske luftbubblor i systemet som blockerar? Hur avluftar man i så fall, kör med kylarlocket av?

Dennis
Last edited by amazon guy on Thu May 16, 2013 10:02 am, edited 2 times in total.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Ingen kupevärme

Post by Ola O »

Jag tycker du skall prova att spola vatten från båda hållen till värmepaketet.
Därefter spola vatten genom motorn från båda hållen
Får du vatten igenom alla fyra ställena så sätt ihop allt och fyll på vatten i kylaren och varmkör ordentligt med öppen värmeventil.
Då bör det bli varmt i slangarna.
Annars tror jag det är värmeventilen som inte öppna ordentligt.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ingen kupevärme

Post by amazon guy »

Hej Ola,

Bra tänkt, har faktiskt spolat från endast ett håll i både värmeventilen och värmepaketet. Motorn har jag missat helt, förutom dom mängder som jag skriver om i förra inlägget och där jag fyllde på nytt vatten via kylare. Dock har jag kopplat värmeventilens slangar förbi ventilen redan under mina första försök utan att det hjälpt, vilket jag förstår nu efter att ha upptäckt icke existerande vattencirkulation i systemet.

Dennis
Post Reply