Bensinpumpproblem ?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Bensinpumpproblem ?

Post by UKRUSE »

Hur jag än skruvar så får jag inte ner tomgångsvarvet under 2000 varv.
Fick då tips om att det kan vara bensinpumpen som ger för högt tryck, bytte då till en gammal " glaskoppspump " men problemet finns kvar.
Fick då höra att repsatserna som säljes idag ger för högt tryck ? !
Någon som kan bekräfta eller dementera.
Motser gärna också tips på vad andra orsaker kan vara till mitt problem.
Min maskin är en B18 B, K.kam, dubbla SU HS6 med KD nålar, tändinställning 20 grader, Sportfördelare 003. Planad topp 1 mm.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bensinpumpproblem ?

Post by QV »

suger tjuvluft.

testa med vatten runt insuget eller startgas för att få förändringar på varvet.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bensinpumpproblem ?

Post by QV »

du har väll litet hål i nipeln som går till vevhusventilationen, eller extraventil om den går på samma som bromsservot (om du nu har sådant)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
carbs
Posts: 79
Joined: Wed Jun 07, 2006 11:26 am
Location: Söderköping
Contact:

Re: Bensinpumpproblem ?

Post by carbs »

Om inte tomgångsvarvet går ner från 2000 varv så måste det innebära att förgasarna inte kan stänga spjället ordentligt eller att det finns en luftläcka någonstans.
Börja med att kontrollera glapp i spjällaxlar, sedan kontrollerar du att spjället är korrekt monterat, kanterna är ju fasade för att det skall täta i stängt läge. Håll upp förgasarhuset, med bortmonterade klockor och kolvar, mot en ljuskälla och kontrollera att spjället sluter tätt runt om. Med avlastad tomgångsjustering (dvs stängt spjäll) skall det inte gå att blåsa genom förgasarhuset. Är huset försett med nya bussningar kontrollera att dessa är monterade ända in till spjällets kant, jag har stött på "renoverade" förgasare där bussningarna inte var monterade ända in till spjället, då släpps det förbi tillräckligt med blandning för att få för hög tomgång. Om allt detta är korrekt och varvtalet fortfarande är för högt är troligen returfjädrarna för svaga men då går det att få ner varvtalet om man tvångsstänger spjällen.
Det du skriver om bensinpumpen har jag stött på hos flera kunder, men detta ger inte för hög tomgång utan brukar resultera i flödande (läckande) förgasare.
Återkom gärna med resultatet hur det går eller om du har fler frågor.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Bensinpumpproblem ?

Post by rascar »

Om du råkar ha en varvräknare av märket Smiths som i min P1800 är det tydligen ett känt problem att den kan ligga fel. Min är sån, den visar för högt men rör sig proportionellt. Dvs när den ändras från 3000 till 4000 så har varvet eg. ändrats från 2000 till 3000. Basen ligger fel. Det ska finnas en justerskruv men fordrar en del demontering för att komma åt.
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
Post Reply