B18B dubbla SU-HS6, förgasarna läcker bensin

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

B18B dubbla SU-HS6, förgasarna läcker bensin

Post by rascar »

Servade nyss motorn och passade på att renovera glasklocke-bensinpumpen. Den lär ju ge bättre tryck nu men vet inte hur mycket betydelse det har för läckaget.

Motorn går finfint efter service med nya filter och stift, men med varm motorn och tomgång stånkar den till ibland som om den vill lägga av. När jag stannat häromdan upptäckte jag att droppade rejält med bensin från förgasarna. Varvar jag upp verkar det sluta men tomgång med varm motor verkar vara en dålig kombination. Ena gången var det främre, nästa var det bakre tror jag (vänster resp höger på bilden).

Innan servicen har varm motor startat direkt, men nu behöver den några sekunder startmotor innan den stånkar igång. När jag märkte bensindroppet började jag trycka gasen i botten då jag slog av tändningen. Och då startade den snällt direkt. Det är som om den får för mycket bensin (?). Kanske tomgångsproblemen beror på det också, den blir sur för den får för fet blandning?

Har kollat på sprängskiser på förgasarna och det verkar som det läcker ur "ventilerna" som sitter alldeles under bensinslangen till resp flöttörhus. På bilden kommer bensinen från pumpen nerifrån först till den vänstra förgasaren. Under gummislangen kan man se ett plåtbleck, där tror jag ventilen sitter. Plåtblecket syns bättre på det högra flottörhuset, och där såg det ut som det rann bensin sist. Eller kan det komma från slangfästena, båda ser ju fuktiga ut här?

Tacksam för alla tips och hjälp till felsökning!


Image
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: B18B dubbla SU-HS6, förgasarna läcker bensin

Post by Arne »

Kolla på undersidan av slangarna så de inte är spruckna, dessutom ska det sitta klammer runt slangarna. Är de inte det så är det mest troligt att flottörventilerna läcker, de sitter som du nämner under locken på flottörhusen.
AVG
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: B18B dubbla SU-HS6, förgasarna läcker bensin

Post by rascar »

Tack Arne ska kolla slangarna. Det ska alltså egentligen vara slangklämmor på dom?

Om det nu är flottörventilerna som läcker, hur rensar man dom? Eller ska man byta dom? (har aldrig skruvat av flottörlocken men det verkar bli en helgsyssla)

Antar att det är en pinne som sticker upp från flottören vid (4) som ska stoppa bränslet. Jag fattar inte vad "Pinne" markerad med (5) är för något.

Image
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B18B dubbla SU-HS6, förgasarna läcker bensin

Post by A-masen »

Nr 5 är den lilla axeln som flottörarmen (som sitter fast i flottören) är ledad i. Som ett gångjärn.
Flottörventiler slits med åren. Dom har en konisk spets, som en blyertspenna ungefär. Med tiden blir det ett ringformat spår i konan och även i sätet slits det. Det är brukligt att byta ventilen och sätet "efter lång och trogen tjänst". Det ingår väl för övrigt i renoveringssatser?
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: B18B dubbla SU-HS6, förgasarna läcker bensin

Post by rascar »

Tackar, då fattar jag lite mer :)

Om det inte är slangarna ska jag försöka rengöra ventil och säte först, hittade en liten instruktion (B-C-D i bilden). Annars får det bli ny ventil och säte från CVI.

Konstigt nog har dom två st, båda till SU-HS6. En i plast och en annan som ser ut att vara metall som dessutom har en liten ögla. Nån som vet skillnaden och vad öglan är till för - vilken ska man ha?

Image

Image Image

Länkar till dom, den i metall är dyrare:
237192 http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... til-su-hs6" onclick="window.open(this.href);return false;
237877 http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... til-su-hs6" onclick="window.open(this.href);return false;
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
carbs
Posts: 79
Joined: Wed Jun 07, 2006 11:26 am
Location: Söderköping
Contact:

Re: B18B dubbla SU-HS6, förgasarna läcker bensin

Post by carbs »

Den högra med öglan är egentligen till HIF6, (B20, B21-förgasare),
den vänstra är den som du skall ha till HS (och även alla andra SU-förgasare) den passar också på HIF men du får inte funktionen att flottören drar med sig nålventilen som du får med den lilla öglan.
Numera så är alla nya flottörventilnålar i metall och har en spets av vitongummi, det gamla utförandet med plast tillverkas inte längre.
Eftersom du har renoverat bensinpumpen så är det bra att kontrollera att den inte ger för högt tryck, max 0,25 bar skall det vara. Ger den mer så orkar inte flottörventilerna stänga och då kommer det kanske att läcka genom avluftningshålet under plåten, samt risken finns att bilen kommer att dra alldeles för mycket bränsle.
Enkel och billig tryckmätare finns bland annat på Biltema.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: B18B dubbla SU-HS6, förgasarna läcker bensin

Post by rascar »

Tack igen. Nu är locken av men... någon som vet hur man får loss svängtappen?? (markerad 8 i sista sprängskissen ovan) Båda mina sitter stenhårt.

Edit, bild på tappen som håller fast svängarmen för flottören.

Image
Last edited by rascar on Wed May 29, 2013 8:35 pm, edited 1 time in total.
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
carbs
Posts: 79
Joined: Wed Jun 07, 2006 11:26 am
Location: Söderköping
Contact:

Re: B18B dubbla SU-HS6, förgasarna läcker bensin

Post by carbs »

Du skjuter den i sidled, men observera att den är lite tjockare på ena sidan så att den skall sitta fast i hålen på flottörlocket. Ta reda på vilken ände som är tjockare och tryck ut den från andra sidan, en liten plattång eller liknande så kan du trycka med hållaren som mothåll. Det brukar alltid gå bra.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: B18B dubbla SU-HS6, förgasarna läcker bensin

Post by rascar »

Precis så skulle man göra! Nu är det isärplockat. Tänk vad lätt det blir när man vet hur :)

Renblåsta ventiler och slangklämmor påsatta (lite för stora så är inte säker på det blir bättre, vågar inte skruva så hårt för det verkar vara kopparrör i anslutningarna). Ventilerna såg kanske lite slitna ut (blankt spår på spetsen) så jag ska fixa nya. Packningarna för flottörlocken ska också bytas för den ena var lite klämd. Nya slangar och vettigare klämmor ska på vid tillfälle. Ska montera tillbaks allt för att kunna köra men nu vet jag vad som ska göras och har dessutom lärt mig hur. Tack masen, Arne och Gunnar!

Image
Last edited by rascar on Wed May 29, 2013 8:36 pm, edited 1 time in total.
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: B18B dubbla SU-HS6, förgasarna läcker bensin

Post by rascar »

carbs wrote: ...
Eftersom du har renoverat bensinpumpen så är det bra att kontrollera att den inte ger för högt tryck, max 0,25 bar skall det vara. Ger den mer så orkar inte flottörventilerna stänga och då kommer det kanske att läcka genom avluftningshålet under plåten, samt risken finns att bilen kommer att dra alldeles för mycket bränsle.
Enkel och billig tryckmätare finns bland annat på Biltema.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
Om pumpen ger för högt tryck, vad gör man då? Bilen verkar inte läcka under jämn gas utan ibland vid tomgång tror jag just nu.
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: B18B dubbla SU-HS6, förgasarna läcker bensin

Post by rascar »

Hmm, det är ingen i Stockholmsområdet som råkar ha 2st nya nålventiler/flottörnålar liggande i garaget att sälja? Gärna packningarna till flottörlocken också. Alltså till SU HS6. CVI verkar väldigt sega och vare sig dom eller VP har lördagsöppet. Stockholm-Södertälje-Nyköping går också bra då jag åker ditåt på lördag.
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: B18B dubbla SU-HS6, förgasarna läcker bensin

Post by rascar »

Uppdaterar själv om nån skulle hitta tråden längre fram.

Har bytt nålventilerna och kört någon mil idag, kollat några ggr och inte konstaterat något läckage ännu :-)

Sen ang. pumpen så fick jag från mycket säker källa höra att sättet att sänka trycket är att klippa en bit av fjädern i bränslepumpen. Tydligen är den som ingår i renoveringssatserna ofta för hård. Men det är inget jag ska ägna mig åt just nu.

Image
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
Post Reply