Amazon 1969, B20
Som rubriken lyder, när jag ställer temperaturreglaget på "Kallt" när motorn har fått upp temp:en så börjar det lukta kylvatten i kupén.
Jag antar att det är någon packning till en ventil i elementet som är kass, eller liknande. Men är det någon som mer precis vet vad felet är? Är det vanligt förekommande? Är det lätt att byta, och vad är det jag behöver byta?
Fridens
//Gustav
Luktar kylvatten i kupén när temp.reglaget står på "Kallt"
-
- Posts: 35
- Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
- Location: Göteborg
Re: Luktar kylvatten i kupén när temp.reglaget står på "Kall
Det är ganska vanligt att värmeventilen inte är helt tät. En ny eller bra beg. ventil skall man inte kunna blåsa igenom då den är stängd.
Finns packning http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... armeventil
Finns nya på länken eller letar man beg, ventil från 240 "passar" också.
Finns packning http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... armeventil
Finns nya på länken eller letar man beg, ventil från 240 "passar" också.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Luktar kylvatten i kupén när temp.reglaget står på "Kall
någonstans har jag sett en beskrivning om hur man renoverar en Amazonventil med delarna från 240 värmeventil.
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Luktar kylvatten i kupén när temp.reglaget står på "Kall
Gammal tråd men här är ett exempel på ett värre haveri men orsaken till lukten kan vara precis samma. Det är en P1800 men Amazon 69 bör se ut nästan likadant.
Som nämnts kanske själva ventilen inte stängs helt. Det kan också bero på vajrarna från reglaget (det är exakt samma som i P1800. I en P1800 kupé kan man stänga den för hand om man tittar ovanför fötterna på passagerarplatsen, i en amazon bör den också synas där. Det sitter en liten axel på undersidan av ventilen som vajern ska trycka ut i ändläget, men trycker man med fingret så ska det kännas ett litet "snäpp" när den är helt stängd.
Om det nu är själva elementet som läcker (lite i ditt fall) så bör flödet kunna stoppas med ovanstående handgrepp. Element kan repareras genom lödning, men det somsatt i P1800:an skulle visa sig vara helt igenbeckat av sån där smörja man kan hälla i då kylarn läcker.
http://wilhelmfrank.web.surftown.se/volvoWP/?p=93" onclick="window.open(this.href);return false;
Som nämnts kanske själva ventilen inte stängs helt. Det kan också bero på vajrarna från reglaget (det är exakt samma som i P1800. I en P1800 kupé kan man stänga den för hand om man tittar ovanför fötterna på passagerarplatsen, i en amazon bör den också synas där. Det sitter en liten axel på undersidan av ventilen som vajern ska trycka ut i ändläget, men trycker man med fingret så ska det kännas ett litet "snäpp" när den är helt stängd.
Om det nu är själva elementet som läcker (lite i ditt fall) så bör flödet kunna stoppas med ovanstående handgrepp. Element kan repareras genom lödning, men det somsatt i P1800:an skulle visa sig vara helt igenbeckat av sån där smörja man kan hälla i då kylarn läcker.
http://wilhelmfrank.web.surftown.se/volvoWP/?p=93" onclick="window.open(this.href);return false;
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>