Lyfta ur en B18 motor!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Lyfta ur en B18 motor!

Post by Bjulle2 »

Hejsan!

Ja, som rubriken beskriver handlar det om att lyfta ur en B18 motor ur en Volvo Amazon (13134 Vd) av 1964 års modell.
Jag har dock aldrig tidigare lyft ur en motor och tänkte höra mig för först innan jag ger mig på att skruva och greja.
Några bra och smarta tips i vilken ordning jag bör utföra arbetet? Och är det smartast att behålla lådan kvar eller ej?
Har tillgång till en motorlyft.

Alla tips och kommentarer kring detta är välkommet! Och även bilder om så finnes! ;)

//John
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Lyfta ur en B18 motor!

Post by A-masen »

Eftersom ingen Amazonägare svarar på din fråga, var och varannan debattör på det här forumet borde ju ha erfarenheter att berätta, (var är ni?) så kommer jag med en länk i stället: http://user.tninet.se/~wij294s/motorlyftet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Det brukar trigga igång andra hobbymekare. Var och en har åsikter eller egna tycken. Så nöj dig inte med min länk. Kolla här varje dag, det tillkommer säkert mera.
Jag hittade länken genom Google Bildsök. Det fungerar med det också.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Lyfta ur en B18 motor!

Post by Dieseltroll »

Varför ska motorn ur? ska hela motorrummet renoveras eller bara motorn? Lättare att ge bra tips då...
A-masen wrote:...Det brukar trigga igång andra hobbymekare...
Du känner oss allt för väl! :lol:

Här kommer iallafalla mina åsikter i frågan:
Motorlyft skulle jag påstå är ett krav vid dessa arbeten. (Går även utan om man verkligen vill) Om du har eller kan få låna ett lyftok av nått slag så underlättar det också mycket. (finns flera typer, ville bara visa principen)

Skulle säga att lyft ut den med lådan på, är inte roligt att försöka dela dom två på plats...
Börja inne i kupen med att skruva ur växelspaken och trycka ner en trasa i hålet så det inte kommer in skit.
Sen in under bilen: backlampans sladd, kopplings cylindern (låt den hänga i slangen bara) och kardanen. In med domkraft att stöda upp med och lossa växellådans balk (först vid lådan och sen i karossen).

I motorrummet så börjar du med att plocka bort kylaren och balken över densamma. På högersidan plockar du kablarna till generatorn, sladden till oljetrycket och tempgivaren (var försiktig med kopparröret!). Sen plockade jag även bort hela grenröret även om jag inte tror att det behövs egentligen, men mer om det senare. Annars är det bara att dela i flänsen till avgasröret och plocka luftfilter burk, gasstag och chokewire. På vänster sidan är det kabeln från tändspolen, alla sladdar till starten och soppa ledningen från tanken. Glöm inte heller slangarna in till kupévärmen.

Sen är bara att koppla motorlyften. Antingen så länger man en lång stropp runt alltihopa eller så skruvar man fast nått i motorn. Jag valde alt 2. Använde då de två bultarna till termostathuset i framkant och sen en topplocksbult eller två av bultarna till grenröret där bak (Now you know why). Sedan är det bara att släppa muttrarna till motorkuddarna (både uppe och nere på båda sidor, annars går det inte!), sänka domkraften under lådan lite. Är man rädd om lacken (beror på vilket skick bilen är i) så kan man lägga en tygtrasa mellan motor och torpedvägg och en mellan sumpen och framvagnsbalken. Kan lätt bli lite tajt där! :roll: Slutligen är det bara att lyfta ur motorn (och samtidigt luta den bakåt så att växellådan går fritt). Är man någorlunda händig, nyäten och fått en kopp kaffe eller två så är det gjort på ett par timmar... ;)

Har säkert glömt en massa, men du ska se att det löser sig när man väl sätter igång!

Bilder efterfrågades också:
Före renovering:
Image

Efter: :grin:
Image

Lycka till och tveka inte att fråga ifall det är nått som är oklart!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Lyfta ur en B18 motor!

Post by Bjulle2 »

Hej och tack så mycket för alla synpunkter och information! Mycket givande! Tanken är att lackera om motorrummet och även fräscha upp motorn lite grann. Kommer ev ha en lite kunnigare person än mig med vid själva urtagningen så hoppas att det ska gå relativt felfritt.

Fin fina bilder också! Såg mycket vackert ut efter! ;)
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Post Reply