Helsoffa fram i amazon?

Moderatorer
Post Reply
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Helsoffa fram i amazon?

Post by Amazingzon »

Tjena!
Har en amazon -64 2dr med riktigt nedsuttna säten. Så jag fick en idé om att bygga om fästena lite och sätta in ett baksäte från en golf gti -90 2dr som framsäte i amazonen.

Jag har bälten i amazonen nu som inte kommer gå att använda om jag får in soffan där fram.

Så det jag undrar är vad bilprovningen säger om man gör så här? :P
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Helsoffa fram i amazon?

Post by 123GT »

Hhmmm, annorlunda ide ! Bälte fram måste du ju fixa för besiktningen annars är det väl bara å testa och se vad de säger om soffmöbleringen !
Personligen hade jag fixat de nersuttna orginalstolarna...kanske genom att köpa nya band under sittdynorna, men ... det var ju inte min bil de handlade om... :oops:
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Helsoffa fram i amazon?

Post by A-masen »

Om du ändå tänker förändra så mycket, kan du ju göra det med lite mer originaldelar i stället. Läs här en bit ner i tipsen: http://user.tninet.se/~dgq625u/brukstips2.html Där står om att bygga en helsoffa fram.
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Helsoffa fram i amazon?

Post by Amazingzon »

Hehe, vill ha in helsoffa då det känns mysigare och gör bilen lite mer annorlunda.

Kollade länken. Men för min del vill jag nog ha in en färdig soffa :wink:
Har läst att en soffa från en opel rekord ska passa in i en amazon :roll:. Någon som vet om det stämmer eller om det finns något annat som skulle kunna passa in?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Helsoffa fram i amazon?

Post by QV »

Angående bälten i en 64 så är de bra att ha eftersom de håller fast kroppen i bilen när (om) man voltar.... Men bilprovningen säger inget om du plockar ut dom. Tror att det vart krav på bälten 66 inan är det "fritt val".

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Helsoffa fram i amazon?

Post by Hasse63 »

From 69 dumt nog :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Helsoffa fram i amazon?

Post by QV »

Det är alltså inget "råd" från mig utan mera ett korrekt svar på vad bilprovningen säger. I slutändan är det dock du själv som ansvarar för dit eget liv.
Du har bara ett!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
John Asplund
Posts: 7
Joined: Mon Nov 16, 2009 8:45 pm
Location: Långviksmon

Re: Helsoffa fram i amazon?

Post by John Asplund »

Satte in en soffa från en 63a Opel Rekord i en Amazon och det var inga som helst problem med bilprovningen. Hade sänkt taket på bilen och det medförde att Opelsoffan blev lite hög, fick bygga en kickupp vid kardantunneln för att fixa frigång till taket.
Amazon -60
Amazon -64
Amazon Herrgårdsvagn -65
Pv -57
Cadillac -56
Chevrolet -34
Opel Rekord -64
Opel Diplomat -65
Saab -63
Saab -65
Chrysler Voyager -97
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Helsoffa fram i amazon?

Post by Blomquist »

Finns bild på Rekordsoffa om du kollar här: http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =18&t=7206
210 -64, 223 -68
cbratticus
Posts: 22
Joined: Sat Sep 19, 2009 7:30 pm

Re: Helsoffa fram i amazon?

Post by cbratticus »

Amazingzon wrote:Tjena!
Har en amazon -64 2dr med riktigt nedsuttna säten. Så jag fick en idé om att bygga om fästena lite och sätta in ett baksäte från en golf gti -90 2dr som framsäte i amazonen.

Jag har bälten i amazonen nu som inte kommer gå att använda om jag får in soffan där fram.

Så det jag undrar är vad bilprovningen säger om man gör så här? :P
gammal tråd men hittade du nåt passande soffa?
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: Helsoffa fram i amazon?

Post by Claes08 »

Jag stoppade in en soffa från en opel olympia i min gamla amazon, man fick göra om fästena men annars passade den perfekt! blev ett schysst stuk tyckte jag!
Post Reply