Bilkalendern

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Bilkalendern

Post by Hillman »

Håller på att försöka hitta identiteten på en bil jag fixar med men har bara chassienummret att gå på. Fick tipset på landsarkivet att kolla i bilkalendern och skriva upp alla regnummer som matchar min bil och årsmodell och sedan slå på dessa hos dem för att genom registreringsbevisen hitta rätt chassienummer.

Nu har jag ett par problem.
Carolina Rediviva har vissa av dessa bilkalendrar men det finns luckor. Jag tror boken gavs ut nåt i stil med 1950-1963 men det har jag bara baserat på vad biblioteket har för utlåning. jag är rätt säker på att bilen är från 1957 och avregistrerad i Enköping i slutet av 60-talet.
Eftersom avregistreringen skedde efter att böckerna slutats ge ut tänkte jag börja med att försöka hitta inregistreringen och började därför med Uppsala län för 1957. Tyvärr sträckte den sig bara till oktober -57 och gav ingen träff. Ville då testa med Uppsala -58 vilken inte fanns utan fick ta -59 istället. Ingen träff där heller. Tänkte att den var registrerad i ett intilliggande län och kollade Södermanland och Västmanland för -59. Tyvärr ingen träff. Kollade då Uppsala för -60, -61, vilka var de två senaste böckerna som fanns för det länet, med förhoppning om att bilen skulle ha blivit registrerad i Uppsala län vid det laget, utan resultat.
Ville fortsätta med Stockholm men då fungerar inte Carolina Rediviva och Uppsala landsarkiv längre utan jag får fortsätta i Stockholm istället, jag har inte undersökt ännu hur och var jag ska vända mig.

Tänkte höra om det är nån som råkar sitta på någon senare bilkalender för Uppsala än de jag redan slagit i. Alternativt Stockholm i första hand men gärna Örebro, Gävleborg, Östergötland och Kopparbergs län.
Vore bra om man kunde få låna/köpa eller få lite hjälp med att slå regnummer isåfall.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bilkalendern

Post by Fredrik Lofter »

Vad är det för chassinummer och vad är det för Amazon (tvådörrars, fyrdörrars eller herrgårdsvagn)?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Re: Bilkalendern

Post by Hillman »

Tyvärr ingen Amazon i det här fallet men jag gjorde en tråd ändå eftersom forumet är välbesökt till skillnad mot klubben där bilen hör hemma, finns inget forum alls om sanningen ska fram.
Post Reply