Hur rengöra kylsystemet B16?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Hur rengöra kylsystemet B16?

Post by Ghostrider »

Har spolar kylare och kylsystemet. Det kom inget direkt skräp ur systemet och vattnet är ganska rent efter att ha spolar ett tag. Nu har jag även avmonterat en trasig Calixvärmare och när man sticker in fingrarna i hålet efter värmaren känner man tydligt att det ligger skräp inne i blocket. Hur tusan får man ut detta? Känns som man nästan får montera ner hela motorn för att rengöra det grundligt eller?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Hur rengöra kylsystemet B16?

Post by A-masen »

Det är tvivelaktigt att du kan rengöra blocket mekaniskt. Jag läste en webbsida om en som renoverade en båtmotor (3 cylindrig diesel) Han tog en cykeleker och satte i borrmaskinen och körde i alla kylkanaler han kom åt. Då skall man veta att detta var en sådan båtmotor där varje cylinder var ett eget motorblock, man kunde alltså lossa varje cylinder för sig vid behov. Det fanns sådana gamla Volvo Penta.
Hursomhelst, han tyckte att han hade fått ut massor av rost. Lik förbannat så blev det rostslammigt vatten när han hade monterat motorn igen och kört igång den.
Har du använt något rengöringsmedel innan du spolade systemet? Förr har det funnits två alternativ, kaustiksoda eller någon mild syra (Citronsyra tror jag [?]) Numera lägger man i en diskmaskintablett eller två. Sedan kör man motorn ordentligt genomvarm och lite till. Sedan öppnar man två slangar på lämpligt ställe och spolar igenom med vattenslang rejält länge. Och även där, lite mer än vad man har tänkt från början. Ställ värmereglaget på maxvärme så det blir rent där också både när du varmkör och spolar. Det är säkert en fördel om man kan låta motorn gå på tomgång under tiden. Det cirkulerar bättre med pumpens hjälp. Kallt kylvatten har den automatiskt, så det är ingen fara med det. Det kan också vara ett gott skäl att ta bort termostaten i detta skedet. Har man kallt spolvatten så öppnar ju inte termostaten.
När du har sköljt klart, vänta inte med glykolvattnet utan fyll på det direkt så fort du har stängt alla slangar och andra öppningar. Det handlar om rostskyddet som finns i glykolen. Någon form av silikat. Sök på Google. Det är detta som förbrukas i glykolen, inte glykolen i sig själv. Därför förordar bilfabrikanter och glykolfabrikanter att man skall byta vart annat år. Det är inte många som följer det, men så säger dom i alla fall.
För den som undrar, diskmaskintabletter innehåller en hel del kaustiksoda, men lite andra lösande rengöringsmedel också.
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Re: Hur rengöra kylsystemet B16?

Post by Ghostrider »

Tack.
Gäller att hålla fingrarna borta från fläkten för det är väl enklast att koppla ifrån kylaren och ta bort termostaten för att spola där och låta det rinna ur nertill vid kylarslangen?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Hur rengöra kylsystemet B16?

Post by A-masen »

Det är möjligt att det fungerar, men jag "garderar mig lite" för spolarvattnet har ju motsatt riktning mot vad vattenpumpen ger. Men jag vet inte något i detalj om det. Om man spolar tillräckligt länge kanske det inte har någon betydelse?
Jag skulle nog försöka ansluta spolvattenslangen på nedre inloppet till motorn, Det går ju att täta provisoriskt med silvertejp eller annat. Och det behöver ju inte vara heltätt under spolningen. (Det är söligt nog ändå) Sedan kunde utloppet vara nedre stosen på kylaren.
Detta är bara teoretiska tankar som jag har. Det är möjligt att det kvittar vilket som är ut och in på slangarna/motorn?
Post Reply