Kan bensinpump ge för högt tryck?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
bertan
Posts: 18
Joined: Thu Jan 05, 2012 11:05 am
Location: Stockholm

Kan bensinpump ge för högt tryck?

Post by bertan »

Hej!
Köpte ny bensinpump från CVI och efter det började det droppa bensin från gasspjällsaxeln, efter jag stängt av motorn. Den går därigenom ojämnt på tomgång med någon minuts mellanrum. Köpte då en renoveringssats från CVI så nålventil mm är bytt, men det droppar fortfarande. Överväger att köpa helt ny förgasare, men kom och tänka på bensinpumpen. Har zenitförgasare.

Tacksam för svar
Mvh
Den svarta amazonen från 1966 med 4 dörrar och automatlåda
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Kan bensinpump ge för högt tryck?

Post by Hasse63 »

Ja den kan ge för högt tryck. 0,20-0,25 kg inte mer ska den ge.

Prova att montera dit 2-3 eller fler packningar förutom originalet som sitter där (flytta ut pumpen) då levererar pumpen mindre.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
bertan
Posts: 18
Joined: Thu Jan 05, 2012 11:05 am
Location: Stockholm

Re: Kan bensinpump ge för högt tryck?

Post by bertan »

@Hasse63

Tack!

Det var som jag misstänkte. Ska genast prova med ditt tips!

Mvh bertan
Den svarta amazonen från 1966 med 4 dörrar och automatlåda
bertan
Posts: 18
Joined: Thu Jan 05, 2012 11:05 am
Location: Stockholm

Re: Kan bensinpump ge för högt tryck?

Post by bertan »

Det hjälpte tyvärr inte, så nu ska jag plocka den förgasaren och se om bustningarna är i rätt läge och gasspjället stänger som det ska. Tomgången blev dock jämn men för hög. Gick inte att ställa ner mera.
Mvh
bertan
Den svarta amazonen från 1966 med 4 dörrar och automatlåda
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Re: Kan bensinpump ge för högt tryck?

Post by RostensRike »

Jag hade ett lurigt problem en gång på en -66:a med B18. Bilen fick ingen soppa. Jag lokaliserade ganska snart problemet, det var soppapumpen som hade gett upp. Glad i hågen så för jag till närmsta tillbehörsbutik och införskaffade en ny bensinpump av okänt fabrikat, monterade den, bilen gick toppen och allt verkade fungera OK.
MEN vid besiktningen fick jag nedslag på avgasvärdena. Vill minnas att det var CO-halten som var på tok för hög. Därefter så justerade jag förgasare och tändning, men det blev ingen skillnad hos bilprovningen. Jag höll på och trixade med allt jag kunde komma på.
Sedan fick jag kontakt med en Guru i ett chatt-forum. Han hade jobbat på bilverkstad, och frågade om jag bytt bensinpumpen nyligt.
-"Ja" svarade jag.
-Har du monterat bakelitdistansen mellan block och bränslepump?
-"Ja"
-Är det en piratpump du har köpt?
-"Ja" (lite tjatigt, men så svarade jag i alla fall :lol: )
- Det är ett känt problem att vissa av dom kan ge för högt tryck, och då orkar inte flottörventilen stänga ordentligt, utan då "flödar förgasaren, då kan du aldrig få bra värden. Byt till en original bensinpump, sade han.
Så det gjorde jag, och då var det inga som helst problem att besiktiga sedan. Så som svar på din fråga "bertan" , så är det precis som Hasse63 säger, "Lagom är bäst", det gäller också soppapumpar ...
bertan
Posts: 18
Joined: Thu Jan 05, 2012 11:05 am
Location: Stockholm

Re: Kan bensinpump ge för högt tryck?

Post by bertan »

@RostensRike

Skönt att det löste sig till slut!

Nu har jag iaf kunnat konstatera att flottören "hänger" sig. Det blir till att beställa en ny flottör, det enda som inte följde med i renoveringssatsen. Den hänger sig i uppåtläge och kärvar en aning, så det borde vara den. Allt annat ser bra ut.

Mvh
bertan
Den svarta amazonen från 1966 med 4 dörrar och automatlåda
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Kan bensinpump ge för högt tryck?

Post by Torbo »

Jeg har opplevd det samme med Zenith-forgasser, PV 60-modell, men da hengte den seg i stengt stilling og motoren fikk for lite bensin og stoppet. Jeg måtte file på sammenføyningen/skjøten for at den skulle gå lett i huset.
bertan
Posts: 18
Joined: Thu Jan 05, 2012 11:05 am
Location: Stockholm

Re: Kan bensinpump ge för högt tryck?

Post by bertan »

@Torbo

Tack för input, då är jag nog på rätt väg.

Mvh
bertan
Den svarta amazonen från 1966 med 4 dörrar och automatlåda
Anders67
Posts: 6
Joined: Fri Jul 26, 2013 7:56 am

Re: Kan bensinpump ge för högt tryck?

Post by Anders67 »

Följer din tråd då jag har samma problem så dela med dig hur det går. Även jag har ny bensinpump där detta fenomen uppstod. Har dock inte öppnat förgasaren än men gör det till helgen när jag fixat nya delar.

/anders
bertan
Posts: 18
Joined: Thu Jan 05, 2012 11:05 am
Location: Stockholm

Re: Kan bensinpump ge för högt tryck?

Post by bertan »

@Anders67

Nu väntar jag på delar och återkommer med info.

Mvh
bertan
Den svarta amazonen från 1966 med 4 dörrar och automatlåda
carbs
Posts: 79
Joined: Wed Jun 07, 2006 11:26 am
Location: Söderköping
Contact:

Re: Kan bensinpump ge för högt tryck?

Post by carbs »

Ett bra tips är att ni först köper en bränsletrycksmätare på Biltema till exempel, den kostar 79.90 kr. När ni VET att bränsletrycket är korrekt är det dags att felsöka förgasaren med flottör och flottörventil.
Om man inte har koll på detta kan man leta ihjäl sig efter förgasarfel som inte existerar.
Gunnar
Förgasarteknik
bertan
Posts: 18
Joined: Thu Jan 05, 2012 11:05 am
Location: Stockholm

Re: Kan bensinpump ge för högt tryck?

Post by bertan »

@carbs

Tack för tipset, ska inhandla en sådan. Igår bytte jag flottör samt en extra packning till bensinpumpen, och nu verkar det fungera. Måste ge det någon vecka eller så och under tiden testa trycket från bensinpumpen.

Möjligt att den ger för mycket ändå, och ev skadar någon del i förgasaren så samma fel uppstår igen. Skönt att ha bytt delar i förgasaren ändå, så är det nytt och fräscht.

Amazonen gick igenom besiktningen med blankt papper efter stått sen 2004 och med nya bensinpumpen var CO värdet 3,7 (4,5) . Kort efter besiktningen efter en tur till sommarstället i Sörmland började problemet som nu förhoppningsfullt är löst.

Tack för värdefull info.
Mvh
bertan, glad amazon ägare
Den svarta amazonen från 1966 med 4 dörrar och automatlåda
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kan bensinpump ge för högt tryck?

Post by QV »

eftersom jag fölt denna tråd med ett visst intresse kom det ett paket från England idag.

Image

En bränsletrycksregulator

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
bertan
Posts: 18
Joined: Thu Jan 05, 2012 11:05 am
Location: Stockholm

Re: Kan bensinpump ge för högt tryck?

Post by bertan »

@QV

Intressant!

Det skulle kunna vara lösningen på problemet många verkar ha. Helst vill man ju att det ska fungera utan extra tillbehör. Jag kan tänka mig att den kostar en del, men det kan det ju vara värt. Hur ställer man in regulatorn tro. Får den hänga löst i bensinslangen efter pumpen och före bensin filtret. Vad säger besiktningen? Filtret har jag hört bör sitta före pumpen och kanske därmed minskar trycket till förgasaren.


Än så länge fungerar min förgasare som den ska, peppar peppar!

Mvh
bertan
Den svarta amazonen från 1966 med 4 dörrar och automatlåda
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kan bensinpump ge för högt tryck?

Post by QV »

kostade drygt 500 med frakt.
Man kan (tydligen) justera trycket från originalpumpen genom att lägga packningar emellan men eftersom jag har det rätt trångt därnere så vill jag prova genom att reglera trycket först. Om det blir bra så kan man ju kolla vilket tryck som det är "bäst" om det nu blir någon skillnad. Då vet man vilket tryck man skall jaga med schimsningen någono vinter.

Regulatorn monteras mellan pump och förgasare. Dom rekomenderar plant och vibrationsfritt men jag monterar den på toppen brevid förgasaren.

Trycket justeras genom att lossa kupolmuttern sedan lossa kontramuttern och vrida skruven ett halvt varv i önskad riktning.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply