Renovering av Amazon-69

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Torbo »

Hva med gjengelengden på Volvos originalplugger (tændstift)?
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

TjenaTjena

Ja 123Gt ser bra ut bakifrån men blir lite märkligt framifrån :lol:
Torbo är de längden på tändstift gängan du är ute efter?

Ja satt ihop de mesta nu, broder var här o visa hur allt ska sitta. Är lite som pappa säger "vem som helst kan riva ner men krävs kunskap för att sätta ihop"
Vi satt in inredningen som behövs för besiktingen, får fixa en matta senare :P Kändes som de var dax att byta ut sätesbanden var bara knäcka sönder :lol:
Image
Nytt o fint , känns mycket bättra att sitta på också :D
Image
Rullade ut den för att damma av den lite och för att ta några bilder. Även satt på stötfångaren
Image
Måste tackas för all hjälp med elen både brorsan o farsan har fått stå ut med massa dummafrågor :P Men nu funkar allt :D
Image
Image
Sen lite mera nyinköpta grejor stänkskydd runtom, oljefilter, ständskyddplåtar, gummilist för framrutan, förgasarmembran och extra ljusfästenImage
Så nu blir de o sätta ihop de sista för en besiktning :D
harehare :grin:
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Tjabba tjena

Har vart en stunds sen de blev en uppdatering men har inte varit hemma...

Tänkte iaf skriva att var iväg o försökte besikta bilen
Image
John fick de heders uppdraget att besikta den eftersom jag inte fyllt 18 höstar än. Allt gick bra ända tills bromsarna bak skulle testas,Vänsterbak tog dåligt. vi hade vart åkt runt o bromsat o tyckt de tog bra o jämt men nu blire renovering av trummerna då istället. Sen så satt högerlänkarm löst visade sig vara någon som troligen gjort en framvagnsinställning och tagit lös lösbrickorna för camber inställningen (glömde ta bild) och sedan inte skruvat fast igen. O så tyckte dom att 7,1 i Co var lite högt så de måste lösas på nått sätt de med....

Fixade länkarmen sen har jag bara små pillat lite med den o varit ute o kört med den en sväng, riktigt roligt att se hur glada folk blir när man kommer glidandes.

Eftersom jag inte har något körkort och pappa tycker min bil är finare än hans så åker han runt med min istället så då flyttade jag över hans fälgar till min, de är ford mustang fälgar :D
Image
Även fått på stänkskydd o servat motorn med oljebyte,filter,allt i tänd väg så nu går motorn ruskigt bra ;)
Image

Ja de var nog allt tillsvidare, nu ska jag försöka lista ut var felet med bromsen är
//
Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
fältan
Posts: 1
Joined: Tue Jul 30, 2013 8:29 am

Re: Renovering av Amazon-69

Post by fältan »

mycket stiligt! blir sjukt sugen på att sticka ifrån jobbet hem till garaget och skruva!
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Amma122s »

Riktigt nice .. :O ;)
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Haha,man får tacka för dom fina orden! ja en annan sitter o dagdrömmer om att fylla 18 så man får fixa körkort...speciellt när man åker moped till jobbet i spöregn man får ha amazon körning som en morot!! :D

Har dock inte hunnit med så mycket på amazon fronten, polarens a-traktor som vi "bara" skulle lacka om blev lite mera jobb, herregud va mycket som göms underspackel.....usch

men nu till de lite mera roliga

testade o hängde på extraljus, va tycker ni? jag tycker de ser riktigt trevligt ut :D
Image
Även lyckats sätta tillbaka plåtarna överdörr inredningen efter lite bök eftersom förra ägaren borrat upp jätte hål i dörrarna :evil:
Image
Image
Även underredes behandlat hela bilen vilket inte var de roligaste men blev riktigt snyggt :D
Image
Image
Image
Liten bild av hur de ser ut under huven just nu, fattas en avtvättning
Image
Broms renoverings sats är inköpt så de är prio 1 just nu sen ska jag ner till Volvo o ställa förgasaren. Sen så är de torpedpappen, mattor, lister, polering och ev ett litet stereo bygge (självklart utan att köpa o förstöra något...)
Ska försöka få med mig en bättre kamera o ta en lite övningkörnings vända o ta lite finare bilder någon dag också...
Allt för nu
// Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Renovering av Amazon-69

Post by 123GT »

:) snyggt Richard!!!
Jag röstar JA för extraljusen, passar riktigt bra! 8)
Vad använde du till underredet och jag kanske har missat, men skall den få midjelister!?
/sven.
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Renovering av Amazon-69

Post by ammakillen »

bilen har blivit mycke fin, :) jag röstar också att du behåller extraljusen,
kul med amma när man får kort,annat när jag fick körkort-89
fick ta över farsans rostiga 240-75 då :lol:
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

ojoj nu har man varit seg på svara igen!! :oops:

Sven, jag svara med bilder för din del
Image
Riktigt bra underreds behandling smidigt att spruta på o som du som noterar alla detaljer ser att jag fick ett bra pris oxå ;)
o så får de bli en liten sneakpeak på bilen oxå...:P
Image

ammakillen tyvärr fyller jag lite sent på året så blir nog inte så mycket körning själv med bilen iår men till sommaren ska de ut o cruisas, SÅ till vintern de kanske blir en gammal sunkig 240 :lol:

Förövrigt så har jag inte gjort så mycket på bilen försökte få loss bromstrummorna bak men de gick inte, inte ens när jag försökte med ännu mera våld o värme...så kör faktiskt nu på den lite pinsamma vägen o lämnar in bilen på verkstad :roll:
Men fick ett bra pris för både justering av förgasaren och bromsbyte så de kändes rätt att lämna in den..men de blev en riktigt VOLVO verkstad där gubbar var mycket imponerade över min första bilen så de känns kul :D

Ja på lördag ska jag ställa ut bilen på en lite lokal bilträff så får se till att ha med en bättre kamera så man kan ta några bilder :D

//
Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Hallå hallå

Igår fick amazonen åka ut på sin första riktiga långtur ut till Sikhjälma camping där de var en lite träff...
Eftersom jag inte har så mycket mer o säga blire mest en storbild bomb :D
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
ImageImage
(En b16 sport )
Image
Image
Image
Image
//
Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Hallå, var ett tag sen man gjorde en uppdatering här :P Sommaren går som vanligt alldeles för fort o annat på som rullar som ska fixas o donas med så då rinner fin liret med amazonen iväg :sad:
Men har iaf som jag lovade för länge sedan knäppt lite foton innan jag ställde in amazonen för vinter förvaring med en vettig kamera istället för massa mobilbilder. Blir nog tyvärr inte så mycket meckande med min amazon i vinter även fast nya dämpare,en sänksats, byte av framruta och bakre vevaxel packningen som läcker lite olja tyvärr borde bytas men men får bli i vår :lol:
Tror pappa's isblåa 67a ska in i garaget så kanske händer att jag startar en ny tråd för den.

Nog med text och lite bilder istället kanske?

Gjorde en rejältvätt innan vinterförvarning och märkte att när bilen är ren så ser dörren hemsk ut :? Får bli till o lacka skärm o dörr till våren kanske o även huven om man ska få till de ännu bättre :) Även en rejäl polering av lacken skulle kanske inte skada :)

innan tvätt, rätt allmänt skitig
Image
Image
Renare iaf
Image
Image
Image
Image
O lite bilder jag tog med morsan system kamera
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Nu får de räcka med bilder för en längre tid framöver ;)
Hare bra
// Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Längesen de blev nån uppdatering här nu, hösten gick liksom väldigt fort... Körkortet skaffade jag strax efter jag fyllde år i Oktober och var ute på en premiär tur i höst mörkret och upptäckte ganska snart hel och halvljus kopplingen inte riktigt funkar som den ska..Fick inte av helljuset så har väl lyckats koppla lite fel där då :lol: Så bilen ställdes undan ist för de kändes som vintern var påväg och istället fick en tryck o pys Volvo ersätta den under vinterhalv året och såklart behöver gamla bilar kärlek så tiden till att små pula med amazonen har försvunnit. Samtidigt har vi byggt cyckelboden hemma till ett garage så snart finns har vi ett dubbelgarage så kanske d blir lite mindre bråk om vem som ska få mecka.. :lol:
Checklistan innan sommaren ser väl ut lite såhär
Byta framruta( )
Sätta på sänksasts ( )
Bälten i baksätet ( )
Göra klart inredningen ( /)
Förar stolen ska lagas eller bytas ( )
Reda ut elfelet ( )
Sätta fast ett reservhjul ( )
Hitta ny stötfångare fram ev bak ( )
En ordentlig polering ( )
Sen tillkommer de säkert lite små pyssel eftersom
Lacka om framskärm plus dörr som har nån irriterande rinnig men de kanske får vänta till i höst...

Våren är här och bilen har fått sett ljus igen efter en lång vintervila....Bilen startade direkt utan vidare problem utan startgas 8)
Precis framtagen dammig som få.
Image
Den lite rödare och rostigare bruksbilen står o glänser ikapp med Amazonen
Image
Var lite snål med maskeringen när jag lackade bilen så lite färgdam syns hoppas de ska kunna gå o polera bort
Image
Stötfångaren fram små rosthål o färgstänk och får ingen glans i den
Image
Dom nya tygmattor som Mamma och Pappa hjälpte mig med blev riktigt bra :grin: :grin: Ska bara få tummen ur o montera pappen på sidorna av torpeden Skulle dock vilja ha nån dämpning mot torpeden nå bra tips ?
Image
Fick en ny tyglisten som sitter vid bakrutan av Broder
Image
Brännskadad och jättereva i :/
Image
Måste mig även ge mig på att försöka få till dörren bättre passformen är piss just nu
Image
Bakluckan vill knappt hänga upp själv så skulle behöva fixa "fjädern" Läste nån stans att man kunde spänna den?
Image

Vagnparken min, duger för en student som mig :lol: 8)
Image
Lite bonusbilder bara
Image
Image

Ha de!
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Hejsan, händer inte mycket med bilen alls, fullt upp med bruksbilen och skolan men inte gnäller Amazonen över de. Bara kör o kör allt verkar funka smärfritt :grin: Är ju lite med hur mycket uppmärksamhet man får och alla personer som vill komma fram och prata när man ute kör, inte riktigt samma sak när man kör en brölande 940 :lol:
Tog en liten tur igår kväll o runt i bruket hemma o tog några bilder som jag kan bjuda er på :)
Image
Image
Image
Ha de fint!
/ Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Qallzar »

Fin bil, den ser trevlig ut!
Har samma problem med min baklucka som nätt o jämt håller sig uppe vet dock inte om det går skruva till "fjädrarna".
Och dörren samma där, kanske bara går att "knäcka" till dom?
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Jadu Qallzar har försökt få bukt på bakluckan men utan resultat men men den funkar ändå ;) Dörren har jag lite samma funderingar på men de gäller att samla modet bara :) Amman duger gott o väl men även solen har sina fläckar :mrgreen:

Som vanligt går sommaren otroligt fort o Amazonen har för de mesta funkat bra :) Men en liten sammanfattning kan jag allt bjuda på ;)

Sommaren började med att Amazonen fick pynta upp sig och fick agera studentkörare :)
Image
Här är Amazonen utanför Tolfta Kyrka
Image

Tog en vecka semester i sommar och stack till Göteborg med lite kompisar och besök på Volvo museetet var givet dock fick Amman stanna hemma ;)
Image
Image
Vissa bilar kan man väl säga att de var tur att dom inte blev nån serieproduktion av....
Image
Annars spenderades några Tisdags kvällar vid Ulva kvarn men mycker varierad bilar, riktigt trevligt
Image
Image
Påväg hem från Ulva John ligger före med bilen full lastat med massa "bra o ha" :lol:
Image
Ratten kanske jag inte har visat upp? riktigt nöjd men man får använda musklerna ordentligt när man ska ratta med liten ratt o breda sulor :D
Image
Men efter alla bravader fick fuggen nog och börja trycka ur sig bensin, troligen på grund av den otroliga värmen som sommaren bjudit på men efter ha inventerat reservdelslagret hittades en bättre begagnad som inte läckte ut bensin över grenröret....
Image
Även kylar systemet spolades ur, ser nästan ut som jag borde gjort de förr haha
Image

Nu är de inte många veckor kvar av sommaren så snart är de dax för vinterförvaring, planen för vintern om tiden finns är att renovera upp en annan b20 som inte läcker lika mkt olja o även snygga upp lite under huven. Men men de framtid de :lol:

På återseende! :D
//
Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Post Reply