Breddning av fälgar

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Foxen
Posts: 15
Joined: Thu Mar 18, 2004 11:51 am
Location: Ploghult
Contact:

Breddning av fälgar

Post by Foxen »

Är det någon här som vet ifall det finns någon vettig firma som breddar plåtfälgar någonstans i Kalmar, Kronobergs eller Östergötlands län?

Jag har fyra 4.5\" fälgar som jag vill ha breddade ca 1 tum inåt och ca 1.5 tum utåt...

Nån som vet?
Argumentera aldrig med idioter, de drar ner dig till sin nivå och slår dig med erfarenhet...
roZZer
Posts: 107
Joined: Mon Feb 16, 2004 6:51 am
Location: V-ås
Contact:

Post by roZZer »

Jag skulle oxå vilja ha en uppsättning breddade. Men bor i Västmaland. Inte finns det 5,5\" fäljar utan hål?
666th SPC
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Post by Axel »

det finns en firma utanför stockholm som jobbar med fälgar,
http://www.intera-sverige.se

jag vet inte vad det kostar... borde ju inte vara allt för dyrt?
Axel Wall
roZZer
Posts: 107
Joined: Mon Feb 16, 2004 6:51 am
Location: V-ås
Contact:

Post by roZZer »

Tack för tipset. Har mailat dem och väntar på prisförslag ...
666th SPC
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det finns många firmor som jobbar med fälgbräddningar/centrumförflyttningar/renoveringar av fälgar i både plåt och aluminium. Sök på gulasidorna.se så finner du nog ett flertal firmor att välja bland.

Tidigare fanns det även ett par gubbar som drev en firma kallad Volvet. De breddade fälgar till 5,5\" men även till andra mått om man så ville. Sedan renoverade de bromsok till amazon med rostfria kolvar isatta efteråt, gjorde topplocksrenoveringar och satte i härdade ventilsäten mm. Tyvärr kan jag inte längre hitta sidan på internet, men någon person på Amazonklubben kanske känner till om de finns kvar. Testa att ringa folk på klubben för att höra om de vet något.
Lindqvist
Posts: 20
Joined: Mon Feb 09, 2004 9:19 pm
Location: Skellefteå

Post by Lindqvist »

Om man har en vinkelslip å en svets så kan man kapa lös fälgbanan från en saab 9000 fälg å sätta på ett amazon nav. Vips så har man en 6\" amazonfälg
Dammtussar kommer av sig själv, allt annat måste man anstränga sig för
roZZer
Posts: 107
Joined: Mon Feb 16, 2004 6:51 am
Location: V-ås
Contact:

Post by roZZer »

Hur blir det i slutändan? Stor risk för obalans ...

Kollade med haket i sthlm, de skulle ha 1000 spänn styck för att bredda dem. Alldeles för dyrt tycker jag. Kanske ska köra på att bredda själv?!? Men som sagt, verkar lite svårt...
666th SPC
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

Lycka till med å bredda själva. 8)
Lindqvist
Posts: 20
Joined: Mon Feb 09, 2004 9:19 pm
Location: Skellefteå

Post by Lindqvist »

Visst kan det bli obalans om man bara kastar in navet å bränner ihop skiten. Men så gör man ju inte....
Om man är osäker på sina verkstadskunskaper så kanske man har nån kompis som kan hjälpa till??
Man kan ju prova en på en fälg och blir det riktigt galet så kan man ju kasta bort den å kolla en gång till i plånboken hur gärna man vill ha breddade plåtisar.
Om jag inte kunde bredda själv så skulle jag hellre köpa nå fräcka alu fälgar för dom där tusenlapparna.... men det är ju jag det.
Dammtussar kommer av sig själv, allt annat måste man anstränga sig för
Mammas son
Posts: 29
Joined: Sat Jun 12, 2004 8:53 pm
Location: Sollentuna

Post by Mammas son »

Jag har använt mej av Skullman Enterprise AB i Åkers Styckebruk, ligger i Sörmland. Billigare och snabbare än Intera. Tel 0159 30861. (Jag har inte provision, bara nöjd kund.)
Post Reply