Byta till nyare bakaxel -66

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Bashultarn
Posts: 5
Joined: Fri Aug 23, 2013 12:27 pm

Byta till nyare bakaxel -66

Post by Bashultarn »

Tjenare!
Nykomling här på forumet så ni får ursäkta om jag gör livet lite jobbigt för er i början :D

Nu kommer jag nog att peta några i ögonen.. :oops: men har suttit och sökt till och från under de senaste veckorna men inte hittat det jag sökt.

Det är så att jag köpte en amazon med svetsdiffad bakaxel och jag vill kunna svänga utan att däcken äts upp.
Så jag har hittat en kille som har ,vad jag kan se, en spicer 30 axel med den nyare upphängningen och jag har den tidiga spicer axeln med den tidiga upphängningen.

Så min fråga till er är! har någon av er bytt till en nyare bakaxel och gjort nya fästen i karossen?
Eller tycker ni att det är lika bra att byta till 240 axel när man ändå är i farten?
Vill dock helst behålla bultmönstret..
Det är min plan, men det är aldrig fel att ha lite kött på benen ;) därför frågar jag er!
Väldigt tacksam för svar :)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byta till nyare bakaxel -66

Post by QV »

Om det är en Spicer 30 du är ute efter så finns dessa "med gamla infästningen" på sena 66or

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Byta till nyare bakaxel -66

Post by Arne »

Ska du ha den nyare upphängningen så kan du svetsa in fästena från en -67:a eller nyare. Då är det även lättare att montera en 240 bakaxel i dessa fästen.
AVG
Bashultarn
Posts: 5
Joined: Fri Aug 23, 2013 12:27 pm

Re: Byta till nyare bakaxel -66

Post by Bashultarn »

QV wrote:Om det är en Spicer 30 du är ute efter så finns dessa "med gamla infästningen" på sena 66or

/Janne
Mja, det var väl mest för att den axeln verkar vara smidigare att få tag på.
Samt att den känns lite stabilare.
Bashultarn
Posts: 5
Joined: Fri Aug 23, 2013 12:27 pm

Re: Byta till nyare bakaxel -66

Post by Bashultarn »

Arne wrote:Ska du ha den nyare upphängningen så kan du svetsa in fästena från en -67:a eller nyare. Då är det även lättare att montera en 240 bakaxel i dessa fästen.
Ja men det har jag läst om! och idén har slagit mig men då behöver jag en 240 axel och en axel från -67 och uppåt.. så jag funderar på att använda länkarmar och stag från 240 axeln isf.
Blir lite billigare så tror jag :)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byta till nyare bakaxel -66

Post by QV »

En 1030 axel från 240 är "samma" som en Spicer 30 i Amazon när det gäller hållfastheten, alltså de interna delarna.
En 1031 har större pion om jag kommer ihåg rätt.

Så den enda "vinst" man har med en 240 axel kan då vara att man får en stummare montering i karossen.
Om det nu blir det?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Byta till nyare bakaxel -66

Post by Rasmuss »

Jag skulle absolut försökt hitta en Dana 30 axel från en sen 66:a med gamla upphängningen.
Dessa är inte omöjliga att hitta även om dom var mycket populära i rallysvängen.
Har själv låtit SVIS renoverat en sådan 66 (30) axel till min 64:a
Bashultarn
Posts: 5
Joined: Fri Aug 23, 2013 12:27 pm

Re: Byta till nyare bakaxel -66

Post by Bashultarn »

Vill tacka alla för alla svar ! :D
Men jag lyckades hitta en bakaxel! Likadan som den jag har iofs men, ny blästrad/lackad med nya polyretan bussningar för 500:- så kunde jag inte låta bli :)
Post Reply