Bränsleanslutningar 2xSU HS6??

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Bränsleanslutningar 2xSU HS6??

Post by Spilloljan »

Hej mina trogna amazonfantaster,

jag ska försöka få in 2st SU förgasare till min B20 B. Nu när jag kommit till att ansluta bränsleslangarna så ser jag ju att jag har två anslutningar. Varför är det så?? Verkar som att det är någon slags returledning, ska den dras med slangar tillbaka till tanken eller vad är tanken :lol: ?

Skickar med en bild på vad jag menar :)

Image
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bränsleanslutningar 2xSU HS6??

Post by Lars Bd »

Ventilation.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re: Bränsleanslutningar 2xSU HS6??

Post by Spilloljan »

Lars Bd wrote:Ventilation.

Okej men skall det anslutas någon slang till denna eller ska den bara vara öppen? Om det skall sitta någon slang vart skall den dras och hur lång ska den va?
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Bränsleanslutningar 2xSU HS6??

Post by rascar »

SU HS6 från -64 har bränsleevakueringshål/bleck alldeles under resp inlopp. Det är helt enkelt ett hål (under ett litet plåtbleck) där bensin rinner ut om flottöreventilerna inte orkar stänga ordentligt. Dina lock kanske är av nyare (?) modell men har nog samma syfte. Med bra ventiler och normalt tryck ska INGEN bensin rinna där. På min bil sitter en skyddsplåt under som gör att OM bensin kommer så missar den åtminstone de varma utblåsrören.

SU HS6 på P1800 -64
Image
Last edited by rascar on Mon Aug 26, 2013 8:59 pm, edited 1 time in total.
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Bränsleanslutningar 2xSU HS6??

Post by rascar »

Hade aldrig sett såna flottörlock så jag googlade lite och dom har samma funktion som blecken, fast med den fördelen att man kan leda bort bensinen i en slang långt ner/bakåt. Kanske en produktutveckling pga att för många brittiska bilar fattade eld pga dåligt förgasarunderhåll :)
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bränsleanslutningar 2xSU HS6??

Post by Arne »

Jag tror att dessa lock satt på kronans bandvagnar för att leda bort ev. bensin som flödat över.
AVG
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Bränsleanslutningar 2xSU HS6??

Post by Ola O »

Jag tror att detta är en returledning för bränslet tillbaka till tanken så kan bränslepumpen hålla ett konstant tryck hela tiden precis som på en B20E motor.
Då släpper nålventilerna bara in det som behövs momentant och resterande åker tillbaka i tanken.
Man kan säkert ha en elpump till dessa förgasare utan risk för att de flödar över.

Det är kanske rätt att dessa kommer från någon av försvarets bilar som är gjorda för tuffare förhållande än en vanlig bil.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Bränsleanslutningar 2xSU HS6??

Post by Ola O »

Jag tror att detta är en returledning för bränslet tillbaka till tanken så kan bränslepumpen hålla ett konstant tryck hela tiden precis som på en B20E motor.
Då släpper nålventilerna bara in det som behövs momentant och resterande åker tillbaka i tanken.
Man kan säkert ha en elpump till dessa förgasare utan risk för att de flödar över.

Det är kanske rätt att dessa kommer från någon av försvarets bilar som är gjorda för tuffare förhållande än en vanlig bil.
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Bränsleanslutningar 2xSU HS6??

Post by az123gt »

Det är ventilationshål som måste finnas, om dom inte fanns skulle det bli tryck i flottörhuset när pumpen arbetar och bränslet skulle spruta in i förgasaren/motorn.

Skulle förgasaren flöda över så kommer soppan ut där.

På volvo bilförgasare är det oftast ett hål som finns under blecket.

På flottörlock som har slanganslutning så kan man ha en slang hängandes på sidan så att soppan inte sprutar ut över grenrör om dom flödar över.

Man kan också ansluta slangen till kolfilter eller luftburk så att bensinångorna sugs in i motorn, jag tillverkade en nippel som jag har monterat på luftburken och anslutet slangen till.
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Bränsleanslutningar 2xSU HS6??

Post by rascar »

Ola O wrote:
Det är kanske rätt att dessa kommer från någon av försvarets bilar som är gjorda för tuffare förhållande än en vanlig bil.
Jo dom locken satt bl.a. i 3-hjuliga Reliants och dom har det ju tufft..

Image
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
Post Reply