Byta till overdrive?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
fredrik.malmoe
Posts: 7
Joined: Sun Aug 24, 2008 8:23 pm

Re: Byta till overdrive?

Post by fredrik.malmoe »

Hej,
Skiljer sig transmissionen från 140 till Amazon, eller kan man helt enkelt ta både motor, låda och kardan från en 140:a och lägga i sin Amazon?
undrar Fredrik
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byta till overdrive?

Post by Lars Bd »

Från 67 är det bolt on med reservation för bakre delen av kardanstången som finns i 2 olika längder till 140 har jag för mig.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
fredrik.malmoe
Posts: 7
Joined: Sun Aug 24, 2008 8:23 pm

Re: Byta till overdrive?

Post by fredrik.malmoe »

Du syftar på Amazon från 67 och frammåt? (140 kom ju 67..)
Alltså att man bytte transmission i amazon mellan 66 och 67?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byta till overdrive?

Post by Lars Bd »

Amazon 67- och "alla" 140 har i princip identisk motor & växellåda som är bolt on förutom kortspakslock 72- och vissa GL som har som har en grövre kardan.
Som du själv skriver har Amazon en annan konstruktion på stödlagret -66 men motor och växellåda från 140 passar ändå.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Buick1940
Posts: 27
Joined: Sun Nov 02, 2008 2:21 am

Re: Byta till overdrive?

Post by Buick1940 »

Hej ett tips det är samma korta kardan som på volvo 140 med automatic
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: Byta till overdrive?

Post by jånn »

Jag hade för länge sen en Amazon Combi -68 som jag utrustade med M41. Lådan och främre kardan kom från en 142 -68. På den tiden fanns det amazoner på skrotarna och där hittade jag lampa och spak. Något år senare kom jag över en diffad bakaxel från fd polisbil, en Amazon Combi -69. Jag satte i nya plattor i diffen före monteringen. Bakaxelutväxlingen på 69 års Combi är 10/43 d.v.s. 4,30 vilket ytterligare sänkte motorvarvet. Det blev en mycket fin vinterbil som tog sig fram bra i snö och halka.
40 år med GT
Hasse
Posts: 82
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:40 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Byta till overdrive?

Post by Hasse »

För den som är osäker på vilket skick OD-lådan har och inte vill "chansa" på att montera en tvivelaktig låda så finns det en unik lösning för alla som är medlemmar i någon Volvoklubb som tillhör SVIS.
På SVIS utanför Köping så renoverar man fortfarande OD-lådor, du får lådan genomgången/renoverad och sedan provkörd i deras testrigg.

Allt är som vanligt en kostnadsfråga, men vill man ha en låda som man vet kommer att funka i många år problemfritt så är detta en bra investering.

Det viktiga med OD-lådor är att man byter oljan med jämna mellarum, enligt Rolf på SVIS som jobbat med dessa lådor i snart 50 år så skall det vara motorolja (mineralolja) ej syntet eller delsyntet, sedan är det viktigt att göra rent filtret i OD-lådan med jämna mellanrum, det vanligaste felet på en OD-låda är att oljetrycket inte blir rätt (lammellerna i OD-enheten kan också slira när dom blir slitna)

Ibland har dom även nyrenoverade OD-låder till försäljning på SVIS, har själv köpt 2 st J-Typ lådor där, ligger på ca. 6000-6500 Kr för en helrenoverad låda, men givetvis så kan ni lämna in din egna för renovering.
Själv föredrar jag J-typen då den är lite kraftigare och lättare att hitta delar till, den hängde med ända upp till 700/900 serien, då i kombination med M46 lådan, det är en stabilare OD-enhet och passar lika bra även om man inte kör trimmat.

Hur länge denna renoveringsmöjlighet finns kvar är dock osäker, det är bara Rolf på SVIS som sysslar med detta, hur länge han orkar och har lust vet ingen, det är ett antal år sedan han gick i pension, när han slutar är det förmodligen slut med denna typ av renovering.

På SVIS finns även ytterligare en mycket duktig person som sysslar med renoveringar, det är Ove som renoverar bakaxlar, Ove har också massa års erfarenhet av bakaxelrenoveringar, men samma sak gäller här, ingen vet hur länge dom orkar hålla på med denna "välgärning" för oss Volvo fantaster.

Så passa på om ni vill få ordning på era växellådor och bakaxlar !
Att renovera en Amazon är att bevara en bit Svensk kulturhistoria
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Byta till overdrive?

Post by roberth »

Vad innebär "jämna mellanrum" :?:
1000mil? 2000mil?
Hm... Börjar kanske vara dax efter 2 1/2 år. Men det är klart, det blir ju ändå inte så många mil o den har fungerat perfekt hela tiden...
Undrar hur svårt det är att rengöra filtret... Det står säkert i någon instruktionsbok...
Bra tips att det ska vara mineralolja i lådan så man slipper fundera på det i alla fall :idea:
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Byta till overdrive?

Post by Micke_932 »

Jag har för mig att jag läste någonstans att 1000 mil var lämpligt intervall.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byta till overdrive?

Post by Lars Bd »

Samtidigt som motoroljebytet kan vara lämpligt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Byta till overdrive?

Post by einar- »

Så tokigt det kan bli när man börjar bli trött. Jag läste först "Samtidigt som motorbytet kan vara lämpligt." Var 30 000mil då om jag hade sett rätt :lol:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Bashultarn
Posts: 5
Joined: Fri Aug 23, 2013 12:27 pm

Re: Byta till overdrive?

Post by Bashultarn »

D är en klenare konstruktion och lämpar sig inte för trimmade motorer och tung gasfot, men kör man som fokt så håller det. J-typen är samma som sitter på 240.[/quote]
Så kan man ta en od-enhet från m46 och sätta på en m40 låda?
Har en 245 -84 stående med m46 låda och har hittat en m41 på blocket nu för 2200:- .
Så står i valet & kvalet :)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byta till overdrive?

Post by Lars Bd »

Om M41 lådan är av årsmodell 69-75 passar J-typen från 240 men medbringaren är då sannolikt av den grövre sorten som inte passar med kardanstången i Amazon.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Byta till overdrive?

Post by Blomquist »

Bashultarn wrote: Så kan man ta en od-enhet från m46 och sätta på en m40 låda?
Nej tyvärr, hade ju varit bekvämt, men det måste finnas en lång
huvudaxel i sammanhanget och så är inte fallet med M40.
M41 har däremot denna långa huvudaxel (som man trär på od-enheten på.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byta till overdrive?

Post by QV »

Bashultarn wrote:D är en klenare konstruktion och lämpar sig inte för trimmade motorer och tung gasfot, men kör man som fokt så håller det. J-typen är samma som sitter på 240.
Så kan man ta en od-enhet från m46 och sätta på en m40 låda?
Har en 245 -84 stående med m46 låda och har hittat en m41 på blocket nu för 2200:- .
Så står i valet & kvalet :)[/quote]

om M41 är av Jtyp så fungerar det.
Du kan inte byta en Dtyp överväxel till din Jtyp.
Det sistnämnda är förvisso något som jag bara tror, men har inte hört någon som gjort det.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply