Diverse motorfrågor

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Diverse motorfrågor

Post by peoa »

Hej på er!

Nu behöver jag era expertråd. Jag håller på att sätta ihop diverse delar på min motor B18A.

Image
Image


1. Jag har monterat en ny oljepump, men när jag skulle montera tråget så fick jag inte dit det. I min vrede så klippte jag upp några jack i skvalpplåten och böjde den nedåt, ca 1 cm in på plåten. Då passade tråget. Pumpen är denna.
Den ska tydligen passa både till b18 och b20. Art nr. 1218706. Motoroldies. Om det är rätt pump och tråg undrar jag hur i hela friden man ska montera eländet :evil: .

Tror ni att något kan ta skada av att skvalpplåten har blivit lite "modifierad"? :sad:

2. Jag har monterat vattenpumpen med topplocket på plats. Det blir en springa mellan pumpen och toppen hur mycket jag än försöker pressa den uppåt. Måste jag ta bort toppen innan jag sätter fast pumpen?

3. Gjort en uppfräschning av min zenith förgasare och bytte bl.a en nålventilen. Nu ser inte den ut som den gamla. Är det bara en nyare modell eller har jag fått fel? Samma märkning dock :S

Image


Tacksam för all hjälp jag kan få!!!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Diverse motorfrågor

Post by Arne »

1. Det ska inte ha någon betydelse att klippa upp skvalpplåten, huvudsaken är att inte pumpen tar i skvalpplåten.
2. Du ska inte behöva demontera toppen för att montera vattenpumpen. Det finns två olika tjocklekar på O-ringarna som sitter på vattenpumpen mot toppen.
3. Det du kan se till är att nålventilen "bygger" lika mycket som den gamla nålventilen. Det har en avgörande betydelse på flottörnivån i förgasaren. Lite går att justera åt ena hållet genom att lägga till dubbla brickor under nålventilen.
AVG
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Diverse motorfrågor

Post by Dieseltroll »

Anledningen till att tråget tar i är att pumparna som nyproduceras egentligen är till B20 (även om de även passar på B18). Jag misstänker att du fick vålda lite för att få dit tryckröret också? Det brukar gå med B18 tryckrör även om det är någon mm kortare och lite annan böj på det...

B20 tråget ser lite annorlunda ut, kortare skalpplåt bland annat...

Om det nu tröstar dig något så fick även jag hacka och böja i mitt tråg för att få det att passa. :lol:

Snyggt jobbat på motorn förresten! :grin:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Diverse motorfrågor

Post by peoa »

Tack för er respons!
1.Då känner jag mig lugn med mitt modifierade tråg.
2.Jag får kolla om det blir bättre med de andra packningarna. Men hur ska det se ut mellan pumpen och toppen? Ska det vara helt mot varandra eller blir det någon springa?
3. Då får jag ta ur nålventilen och jämföra dom mot varandra så det blir rätt distans.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Diverse motorfrågor

Post by StefanM »

pumpen och toppen ska inte ligga emot varann, det är så det ska vara. Pumpen ska bara tryckas upp en aning så ringen ligger an så är det bra sen.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Diverse motorfrågor

Post by Hasse63 »

Smörj tätringarna och runt hålen med ATF innan du pressar upp pumpen så är risken liten att dom kantrar.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Diverse motorfrågor

Post by peoa »

Tack för era hjälp!
Pumpen på plats. Tog ur nålventilen och jämförde och tycker att det ser ut att vara samma distans med en bricka.
Post Reply