Hög motortemp, Amazon B20 1970.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Hög motortemp, Amazon B20 1970.

Post by Mackansglt »

Har lite småproblem med motortemp. På ca. 5 min så går tempmätaren upp till max på tomgång. Vid körning så går tempmätaren upp ung. till mitten på några min och stannar där sen så det aldrig några problem under körning. Har även provat utan termostat men igen större skillnad, går upp till max väldigt snabbt. Kör med en 77 graders termostat. Vid dom tillfällen när den går upp till max så har jag kollat och den verkar inte koka, inget övertryck i kylaren eller att vattnet skulle koka eller bubbla i expansionskärlet. Kylarvattnet är helt klart och fint, grönfärgat av glyckolen.
Så tror inte riktigt att kylaren har bäckat igen iom. att vattnet ser fint ut och att den inte kokar.
Kan det vara tempmätaren som är dålig, att den har blivit för slapp helt enkelt eller vad tror expertisen?
En variant kan ju vara koppla in en elektrisk tempmätare och se vad som händer eller...
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Hög motortemp, Amazon B20 1970.

Post by A-masen »

Du kan ju mäta utanpå motorblocket, topplocket. Det enklaste torde vara en IR-termometer, men dom kostar några hundra. Finns på Biltema och Clasisjön m.fl bilprylvaruhus. 300 kr för Biltemas billigaste.
Tänk på att kylarslangen och kylaren blir inte varma förrän termostaten har öppnat, så det är inte dom perfekta mätpunkterna.
En elektrisk mätare från en Volvo 140 t.ex har jag funderat mycket på, men frågan är ju om instrumentet får plats i panelen?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hög motortemp, Amazon B20 1970.

Post by QV »

en IR mätare fungerar inte i praktiken (inte för mig i allafall). Misstänker att det är fläkten som blåser bort mätvärdena.
Min IR mätare (för 1000 lappen ungefär) fungerar inte med motorn igång.... Får inget grenrörstemp då.
När jag stannar motorn så får jag mätvärden. Försökte nämligen mäta vilken cylinder som "var sämst" genom att kolla tempen på de 4 men försöket "blåste bort"

Jag skulle personligen inte vara orolig för dit "problem" kolla gärna samma sak med värmekran öppnad.
Vattnet går från pumpen till värmepaketet för att sedan landa i toppen i närheten av tempmätaren.
Men rent praktiskt så får man bättre flöde med mera motorvarv.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Hög motortemp, Amazon B20 1970.

Post by Blomquist »

A-masen wrote: En elektrisk mätare från en Volvo 140 t.ex har jag funderat mycket på, men frågan är ju om instrumentet får plats i panelen?
Har sett en "how to..." på just den idén, kommer ej ihåg var. Såg inte så väldigt svårt ut, men det är väl en läggningssak,
denna kommentar syftar främst på frågeställningen om mätaren får plats och svaret är: ja.
210 -64, 223 -68
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Hög motortemp, Amazon B20 1970.

Post by StefanM »

fast igenbeckade kylare är mycket mycket vanligare än man kan tro........att vattnet är rent och fint nu behöver ju bara betyda att det nyligen är bytt? Gamla avlagringar i kylare sitter där de sitter och går ej att spola ur men det som är löst försvinner såklart. I praktiken brukar det dock betyda att halva kylaren är igensatt.
En nycellad kylare brukar göra underverk och är en bra investering på en bil man använder.

Självklart kan det bero på annat också såklart.
Post Reply