Vattenläcka genom fläkthusets ventilationsöppning?

Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Vattenläcka genom fläkthusets ventilationsöppning?

Post by amazon guy »

Det verkar läcka in vatten i coupen genom ventilationshållet framför vindrutan, är det något som är "normalt" (pga gamla gummipackningar osv)? Dräneringshållet är inte tilltäppt, kan det vara en gammal uttorkad packning fläkthuset - karossen där nere som skall förnyas?
Tacksam för alla tips.....
Dennis
Last edited by amazon guy on Mon Sep 16, 2013 9:17 am, edited 4 times in total.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Vattenläckage

Post by Hasse63 »

Är slangen hel och på plats inne i cupen ( den som gör att det rinner ut på växellådan?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Vattenläcka genom ventilationsöppning fläkthus?

Post by amazon guy »

Japp, som sagd den har jag kollat för en ev. tilltäppning, där var lite som jag rensat bort, men annars så funkar den som den skall, dvs överskottsvattnet rinner alltså ut på växellådan.....

Dennis
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vattenläcka genom fläkthusets ventilationsöppning?

Post by QV »

bara för att förtydliga så finns det två dräneringsslangar ifrån ventilationspaketet och des omgivningar.

En stor slang som man ser ifrån motorrumet. Sitter med en klamer på förarsidan om motorn (om jag kommer ihåg rätt" denna har en diameter i centimetrar.

Om vattnet tar sig för denna och rinner vidare ner i värmepaketet så sitter den en liten kort slangstump i klen diameter på botten av värmepaketet. Där rinner vattnet igenom kardantunneln och sakta strila på växellådan.
Denna slangstump kan vara svår att se med värmepaketet monterat, om man inte vet vad man skall titta efter.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Vattenläcka genom fläkthusets ventilationsöppning?

Post by amazon guy »

"Denna slangstump kan vara svår att se med värmepaketet monterat, om man inte vet vad man skall titta efter."

Hej Janne, ja det vet jag definitivt inte, det kan jag säga ty har aldrig haft isär dom där komponeneterna förr, utan försöker bara sondera här om jag på nåt sätt kan klara mig med att fixa till felet utan att behöva skruva bort allting, eller som sagd om det möjligen kunde vara nån gummitätning där nånstans som passerat bäst före datum vid det här laget.
Tack för tipset i alla fall.

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Vattenläcka genom fläkthusets ventilationsöppning?

Post by amazon guy »

Tror att problemet är löst nu och efter att ha plockat ut värmepaketet så inser jag att mycket av det har jag egentligen skapat själv genom att i min iver att testa ut dräneringen ordentligt överdriva med att hälla i mängder av vatten ur en 4 liters dunk.
Avriningen i toppen av paketet är inte konstruerad för att svälja sådana vattenmängder och det är inte att undra på att överskottet rann rätt ut i kupen, men man lär sig så länge man lever.....

Och Janne, hittade också den lilla gummislangstumpen i botten på värmepaketet, tilltäppt med all möjlig goja....

Men allt ont bär något gott med sig och jag kan nu lika gärna passa på att snygga till och måla hela värmepaketet.

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Vattenläckage

Post by amazon guy »

Hasse63 wrote:Är slangen hel och på plats inne i cupen ( den som gör att det rinner ut på växellådan?
Hej Hasse,

Inser nu att jag varit på helt fel slang än den du beskriver här, hade då ingen aning om att det fanns ytterligare en liten dräneringsslang inne i kupen.....

Dennis
Post Reply