Grundfärg?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Grundfärg?

Post by granfot »

Nu har jag skaffat mig en ny Amazon, har dock inte hämtat den än...

Den är grundlackad (tror det är penselfärg) två gånger eftersom renoveringen av den stannade före lack och ägaren ville inte att den skulle rosta medan den stog.
Så min fråga är, är en grundfärg tät nog att köra med, eller måste bilen lackas innan man kan köra?
Har tänkt att den ska lackas, men det blir förmodligen inte förrän till våren eftersom det börjar bli lite kallt för lack ute, och garaget får jag inte plats att lacka i. :)

Om nu grundfärgen är för klen så har jag två alternativ för att klara vintern, men vet inte vilket som är bäst.

1, Hagmans 1k sprayburkar, färgen jag vill ha finns där, men hur illa skulle det vara att köra så?

2, Biltemas Epoxy-primer, den är ju tät så det räcker, men då blir en en sticka-i-ögonen-vit färg på bilen hela vintern. Och det är ju samma problem där, det är egentligen lite för kallt för att måla ute...

Tankar?
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Grundfärg?

Post by StefanM »

har den stått länge med grundfärg så är det redan så illa nog om det krupit ner fukt. Så vad du lägger utanpå har nog marginell betydelse. Ska du göra det riktigt sen så är det nog till att börja med plåtrent i vilket fall som helst.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Grundfärg?

Post by A-masen »

Utan att veta hur det är i just ditt fall, så är det ju generellt så med grundfärg att den tål inte väder och vind.
Grundfärg använder man för att få en "sugande yta" när man kommer sedan med täckfärgen. Rent stål suger ju inte speciellt mycket.
Sedan finns det säkert tekniska avvikelser här som inte jag känner till med moderna specialfärger etc. etc. Men grundfärg skall målas över, är första steget.

Nu kanske du har full koll på läget, men det kan vara viktigt att grundfärgen och täcklacken passar ihop. Det är inte alla färger som gör det. Dom kan innehålla olika medel som löser upp varandra. Mycket vanligt med sprayburkfärg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Grundfärg?

Post by amazon guy »

Håller med, vanlig grundfärg suger normalt åt sig fukt så det är knappt lämpligt att bilen står så under längre tid i nästan vilket utrymme som helst, för att inte snacka om att använda bilen till körning vintertid !!!

Det är som Stefan säger, bilen måste bli plåtren innan den lackas, annars så bubblar allting upp och det blir totalt bortslängda pengar för lackeringen (eller burkar, epoxy, what ever).....

Dennis
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Grundfärg?

Post by granfot »

Aha, ja det var väl lite det som gnagde i mitt bakhuvud.
Då får det bli lack på något vis, osäker på vilket eftersom jag inte ens hämtat bilen än. Frågade ägaren vad han använt för färg, men han har inte svarat än.
Orsaken till bytet är ju att den gamla faktiskt rostar precis överallt, krypandes hela tiden, så nu ville jag ha en rostfri. Den kommer ju stå i ett varmt garage någon vecka nu, så den borde torka helt. Sen får jag ta beslut om vilken färg jag ska använda.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Grundfärg?

Post by StefanM »

även om den torkar så har du med all säkerhet begynnande rost på underlaget. Det är lika med sprutspackel, många kanske håller på med grundjobbet hemma för att spara nån krona och det kanske pågår i nåt år och sen lackar de och efter nåt år kommer det blåsor i lacken. Det är resultatet av för lång förvaring så underlaget hinner påverkas.

Det är av den anledningen många lackerare helst vill göra hela jobbet själva då det är jättesvårt att garantera resultatet annars.
Post Reply